Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Koncom tohto roku bude na trhu debutovať druhá generácia Toyoty Mirai, najpopulárnejšieho vodíkového auta na svete.  Japonci sa rozhodli hľadať ďalšie využitie pre bezemisný pohon z nového auta.  Najskôr ho namontovali do prototypu nákladného vozidla vyvinutého spolu s firmou Hino Motors. Teraz spolu s  firmou Yanmar vyvíjajú koncepčnú jachtu s pohonom z vlajkového sedana. 

Použitie elektrického motora namiesto tradičného naftového sľubuje hladkú a tichú prevádzku bez výfukových plynov a znečisťovania vody. Loď dostane aj vysokotlakové vodíkové nádrže z uhlíkových vlákien, ktoré jej zabezpečia dobrý dojazd.  Palivové články budú generovať energiu reakciou vodíka s kyslíkom. Jediným vedľajším produktom tohto procesu je voda, preto sú vozidlá na vodíkový pohon považované za bezemisné – neprodukujú oxid uhličitý, ani žiadne iné škodlivé výfukové plyny.  Pre milovníkov vodných športov to bude určite dôležitá prednosť.

V tomto prípade nejde o prvú spoluprácu Toyoty a firmy Yanmar. V roku 2016 bola výsledkom ich spolupráce nová generácia jácht Ponam-28V, Ponam-31 a Ponam-35. Pri vývoji tejto línie športových jácht  prémiovej triedy sa inžinieri oboch firiem zamerali na výkon, luxusný dizajn a povrchovú úpravu.  Teraz  k tomu pridajú nulové emisie, teda výrazný ekologický prínos.

Jachty vyrábajú už 20 rokov

Treba zdôrazniť,  má Toyota má s námornými plavidlami dlhoročné skúsenosti.  Lode Ponam vyrábajú od roku 1999. Prvý model, ktorý sa dostal do predaja, bola jachta dlhá 6,2 m s 3,0-litrovým turbodieselovým motorom s výkonom 150 k z  Toyoty Hilux Surf. Druhú 12-metrovú loď poháňal 6,2-litrový turbodiesel so 6 valcami a s výkonom 360 k.  O čosi neskôr, v roku 2017 vznikol prototyp jachty  Ponam-28V s hybridným motorom.  Toyota začala s jej testovaním a zároveň oznámila, že  hybridná loď bude slúžiť organizátorom olympijských a paralympijských hier v Tokiu v roku 2021.

Ekologické pohony pre lode

Nápad s vodíkovou jachtou je súčasťou globálnej stratégie Toyota Environmental Challenge 2050 a politiky spoločnosti Yanmar so zámerom začať v nadchádzajúcich rokoch stavať rôzne typy lodí a jácht s ekologickým pohonom. V súčasnosti na moriach a sladkovodných tokoch dominujú spaľovacie motory a palivom pre veľké námorné lode je mazut, škodlivý pre životné prostredie.  Firma Yanmar nedávno oznámila, že plánuje na jednu zo svojich jácht inštalovať vodíkový pohon a s jej testovaním začne na konci tohto fiškálneho roka.

Aj keď je projekt vodíkovej jachty Toyoty a Yanmaru zatiaľ len v počiatočnej fáze, má obrovský potenciál na to, aby úplne zmenil svet námorného priemyslu. A v budúcnosti možno aj vysokoemisnú námornú dopravu škodlivú pre životné prostredie.

Vodík z morskej vody

Nový projekt je už druhým pokusom spoločnosti  Toyota o zavedenie pohonu na palivové články do sveta námornej dopravy. Začiatkom tohto roka sa jej podarilo vyvinúť a nainštalovať v experimentálnom katamarane  Energy Observer systém palivových článkov, prispôsobených na použitie na mori.  Aj táto konštrukcia je založená na pohonnom systéme Toyoty Mirai. Najväčšou výzvou, s akou sa spoločnosť Toyota pri tomto projekte musela popasovať, bolo zabezpečiť, aby bol odolný voči poveternostným podmienkam panujúcim na oceáne, najmä  voči vzduchu nasýtenému vlhkosťou a soľou.

Energy Observer je experimentálny, sebestačný katamaran  určený na testovanie technológie vodíkových palív počas plavby okolo sveta. Jachta je poháňaná obnoviteľnou energiou vyrobenou na palube a využíva inovatívny systém, ktorý vyrába vodík z morskej vody a je schopný ukladať prebytočnú energiu.  Toyota sa zapojila do výskumného programu Energy Observer od roku 2017.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.