Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Nové modely osobných automobilov, SUV, vývoj autobusov a nákladných vozidiel na  vodíkový pohon, lepšie technológie, nižšie výrobné náklady – to sú ciele ďalších investícií Toyoty do rozvoja vodíkovej technológie. Informuje o tom agentúra Reuters.

Toyota sa venuje výskumu elektrických áut poháňaných palivovými článkami od začiatku 90. rokov. Výsledkom je Toyota Mirai – bezemisný sedan strednej veľkosti s výkonom 154 koní a dojazdom takmer 500 km, ktorého tankovanie trvá niekoľko minút. Model uviedli na trh v roku 2014 a o rok neskôr sa dostal do Európy a USA.

Aj keď je predaj Mirai obmedzený na oblasti, kde sú v prevádzke čerpacie stanice vodíka, do dnešného dňa dosiahol takmer 6 000 vozidiel a zoznam čakateľov na tento model je stále dlhý. V Európe už jazdia celé flotily vodíkových sedanov –  v Paríži 100 taxíkov, v Londýne je k dispozícii 52 vozidiel v autopožičovni a v Hamburgu vozí 35 Toyot Mirai cestujúcich v ridesharingovom servise.

Aby do roku 2020 Toyota zvýšila počet predaných Mirai na plánovaných 30 000 áut ročne, musí   zautomatizovať výrobu, znížiť náklady na materiál a  podporovať rozvoj infraštruktúry na tankovanie  vodíka.

Zatiaľ ju montujú ručne

V súčasnosti sa modely  Mirai montujú ručne  v závode Motomachi v Toyota City. V tej istej, kde  ručne vyrábali superšportiak Lexus LFA. Na výrobe každej vodíkovej Toyoty  pracuje 13 technikov, ktorí vyrobia iba 6,5 auta za deň. Pritom denne automobilka vyrobí priemerne 13 400 vozidiel.

Podľa odhadov firmy Strategic Analysis Inc, ktorá analyzovala náklady vozidiel na palivové články vrátane Mirai, výroba jednotky palivového článku stojí Toyotu okolo 11-tisíc USD. Na vysokých nákladoch sa podpisujú drahé materiály ako platina, titán a uhlíkové vlákna v palivových článkoch a nádržiach na vodík.  Inžinierom sa ich podarilo o čosi znížiť v prípade platinového katalyzátora, ktorý je kľúčovou súčasťou 370-vrstvových palivových článkov.

„Podarilo sa nám znížiť množstvo platiny o 10 percent pri zachovaní rovnakej výkonnosti,” povedal Eri Ichikawa z firmy Cataler Corp., ktorá patrí Toyote a špecializuje sa na katalytické reaktory. Podľa Strategic Analysis umožní znížená spotreba drahého kovu na každom palivovom článku ušetriť okolo 300 dolárov, keďže teraz Toyota používa v každej jednotke okolo 30 gramov platiny.

Riešenie pre veľké  vozidlá

Z neoficiálnych informácií takisto vyplýva, že od polovice budúceho desaťročia Toyota postupne uvedie na trh nové modely poháňané palivovými článkami, medzi nimi aj SUV, pick-upy a nákladné autá.  Spoločnosť je v súčasnosti aktívna na trhu mestských autobusov, v Japonsku ponúka vodíkový autobus Sora.

„Pre Toyotu bude ťažké znížiť výrobné náklady vozidiel na palivové články, ak bude vyrábať iba  Mirai,” cituje svojho informátora Reuters. „Využitím systému palivových článkov vo väčších modeloch chce znížiť  náklady masovou výrobou a využívaním spoločných súčiastok vo vozidlách rôznych tried.”

Toyota informácie o plánoch zatiaľ nekomentovala. Je však známe, že vyvinula prototypy vodíkových dodávok a veľkých nákladných áut na základe konštrukcií vyrábaných modelov.  Jeden z nich testujú v prístave Long Beach v Kalifornii.  V Japonsku začali testovať dodávky poháňané vodíkom v predajniach reťazca Seven-Eleven. „V nákladných autách s vodíkovými palivovými článkami chceme využiť čo najviac častí z existujúcich modelov.  V opačnom prípade by masová výroba pre nás nebola výhodná,” konštatuje Ikuo Ota, šéf plánovania  nových vodíkových projektov Toyoty.

Tisíc kilometrov na jednu nádrž

Desaťnásobné zvýšenie produkcie  Toyoty Mirai si vyžaduje zmeny v konštrukcii auta, preto sa začiatkom budúceho desaťročia pravdepodobne objaví druhá, efektívnejšia a výkonnejšia generácia modelu. Neoficiálne zdroje tvrdia, že do roku 2025 prejde Mirai 1000 kilometrov na jednu nádrž.

„Plánujeme prejsť od výroby v obmedzenom množstve k masovej výrobe, znížiť množstvo drahých materiálov, zmenšiť rozmery a zvýšiť výkon systému,” vyjadril sa pre Reuters Yoshikazu Tanaka, hlavný inžinier Mirai.

Elektromobilita – vodík či batérie?

Toyota predpokladá, že v priebehu najbližších sto rokov sa vodík stane kľúčovým zdrojom čistej energie. Vodík umožňuje uložiť viac energie ako akumulátor, a to pri rovnakom objeme. Japonský výrobca je presvedčený, že dopyt vzrastie, pretože mnohé krajiny, medzi nimi Čína a Japonsko, majú pozitívny postoj k tejto technológii.  Firma považuje palivové články aj za riešenie problému s nedostatkom kľúčových surovín na výrobu batérií, akou je napríklad kobalt.  V súčasnosti vyrábajú elektromobily poháňané palivovými článkami aj Honda Motor Co. a Hyundai Motor Co.

Ktorá technológia na trhu zvíťazí? V tejto fáze je ťažké to predpovedať, palivové články aj batérie si vyžadujú intenzívny výskum. Medzinárodná energetická agentúra predpovedá, že vodíkové autá a vozidlá na batérie sa budú rozvíjať paralelne, avšak do roku 2040 bude menej vozidiel na palivové články ako elektromobilov poháňaných batériami a plug-in  hybridov. Toyota vidí vo vodíku obrovský potenciál najmä v segmente veľkých automobilov, ako sú SUV, nákladné autá a dodávky, pretože vodíkový systém je menší a ľahší  v porovnaní s batériami, ktoré značne obmedzujú objem nákladu pri veľkých vozidlách.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.