O virtuálnej realite hovoria médiá aj odborníci ako o jednoznačnom trende roku 2016.
Práve tento rok by technológia mala byť prvýkrát v histórii dostupná aj širokej verejnosti. Svedčia o tom veľké snahy nielen technologických firiem o čo najrýchlejšie vytvorenie špecializovaných vývojových tímov, ale taktiež rastúci počet dostupných zariadení na virtuálnu realitu. „Tento rok bude vo vývoji virtuálnej reality zlomový. Firmy z rôznych odvetví investujú v súčasnej dobe obrovské čiastky do rozvoja virtuálnej reality. Je zrejmé, že virtuálna realita ovplyvní mnohé oblasti nášho života, či už hovoríme o odvetví filmu, počítačových hier, lekárstve alebo aj armády,“ hovorí manažér projektu View-Master pre Slovenskú republiku, Marek Somol. Technológia sa postupne dostáva aj na slovenský trh.
Pod pojmom virtuálna realita si mnohí predstavia predovšetkým únik od denných starostí, zábavu a relax. Užívatelia si v nej môžu zahrať hry rôznych žánrov, ktoré sú viac či menej verným odrazom reality. Zažijú adrenalínové športy, od chôdze po lane medzi výškovými budovami, jazdy na horskej dráhe až po bungee jumping. Prostredníctvom virtuálnej reality sa možno pozrieť taktiež do rôznych destinácií, vrátane vesmíru – často sa v tomto zmysle používa pojem virtuálna turistika.
Virtuálna realita však ponúka ďaleko viac. V armáde je využívaná na tréning a zlepšovanie bojových schopností či čelenie strachu. V lekárstve je aplikovaná pri rôznych terapiách, napríklad pri liečení tráum a úzkostí. Už dnes sa objavujú prototypy virtuálnej reality, ktoré uľahčujú projektovanie interiéru či priestorové maľovanie.
Do virtuálnej reality v poslednej dobe investuje veľké množstvo spoločností po celom svete – od Intelu, Amazonu, Facebooku po Mozillu, Teslu či napríklad aj Alcatel. S virtuálnou realitou si zahráva taktiež Apple, o ktorom sa „šušká“, že oslovuje najväčších odborníkov na virtuálnu realitu a vytvára špeciálny tím. S virtualitou je spojený ale aj iným spôsobom. Na americkom trhu predáva okuliare na virtuálnu realitu – View-Master, ktorých predchádzajúcu, veľmi obľúbenú verziu s vymeniteľným obrázkovým kotúčom, si z detstva pamätá hneď niekoľko generácií.
Ak vynecháme skôr jednorázové, papierové verzie od Coca-Coly a McDonald’s, či kartónové okuliare Google Cardboard a ich obdoby (k zakúpeniu asi za 7-8 eur), sú okuliare View-Master jednou zo sofistikovanejších a cenovo najpriaznivejších verzií. Výhodou tohto typu okuliarov je ľahká dostupnosť v podstate pre každého, predpokladom pre funkčnosť okuliarov a sprostredkovanie reality je totiž len vlastníctvo „chytrého“ telefónu. A tým dnes disponuje takmer každý, vrátane detí.
„Virtuálna realita je jasným trendom tohto roku. Je potrebné si ale uvedomiť, že neprináša len zábavu a zážitky. Sprostredkováva taktiež nové informácie, je teda aj formou poznávania a vzdelávania. Virtuálna realita by mohla časom nahradiť napríklad detské encyklopédie. Už dnes si prostredníctvom nej môžu deti prezrieť napríklad solárny systém a zároveň si k tomu prečítať zaujímavé informácie či zahrať minihry. To ponúknu aj okuliare View-Master,“ dopĺňa Somol. Na slovenskom trhu sa View-Master objaví v priebehu tohtoročného augusta.
Výhľadovo sa budú dať kúpiť na slovenskom trhu taktiež drahšie verzie okuliarov – tzv. headsety, pevne uchytené na hlave. Cena sa bude pohybovať okolo niekoľko stoviek eur. Nielen odvetvové médiá v súčasnosti diskutujú o vhodnosti headsetov pre deti. Pevné uchytenie okolo hlavy zvádza k dlhodobejšiemu používaniu a univerzálna veľkosť zase nemusí vyhovovať menšiemu vzrastu detí. Spoločnost Sony napríklad pri poslednej aktualizácii systému upozornila, že zariadenie Playstation VR nebude vhodné pre deti do 12 rokov.
Predpokladom pre funkčnosť headsetov je ale taktiež vlastníctvo výkonného počítača a grafickej karty. Takým vybavením však bežný užívateľ, vzhľadom na vysokú obstarávaciu cenu, bežne nedisponuje a virtuálna realita tak bude, aspoň zatiaľ, dostupná skôr počítačovým nadšencom. Rovnako ako sa budú v priebehu roku objavovať nové VR zariadenia, počíta sa s príchodom výkonnejších grafických kariet aj počítačov samotných.
Veľký prehľadový článok o virtuálnej realite v roku 2016 od Romana Kadleca nájdete v aprílovom vydaní magazínu touchIT, ktoré v týchto dňoch finalizujeme.