Japonský bestseller pre európsky trh vytvorili v dizajnovom štúdiu Toyoty ED2 vo Francúzsku. Druhá generácia Aygo debutovala v roku 2014, v tomto roku prešlo auto výrazným faceliftom. Prečo si drobec získal takú popularitu a v čom je iný – prezradili jeho tvorcovia.
Každý z manažérov, dizajnérov a inžinierov pracujúcich na modeli Aygo, vniesol do nového projektu svoj individuálny prístup. David Therai, hlavný inžinier najmenšej Toyoty, mal už pri tvorbe druhej generácie modelu predstavu modifikácie faceliftu. ,,Keď sme v roku 2015 začali pracovať na koncepcii novej verzie, predstavil som tímu svoj nápad trojrozmerného firemného znaku X na prednej strane, ktorý by dizajnu dodal ešte viac energie,“ spomína.
Druhá generácia Toyotu Aygo umiestnila medzi špičky segmentu A v Európe. David túžil ešte viac posilniť pozíciu modelu, preto sa sústredil na niekoľko cieľov – atraktívnejší dizajn, tichší motor, väčší pôžitok z jazdy a nižšie náklady na prevádzku.
Charakteristické X zvýraznili
Najcharakteristickejším prvkom druhej generácie modelu Aygo je výrazný znak X na prednej maske, ktorý prechádza od predných svetiel k okrajom nárazníka a je rozšírený o panely spájajúce svetlomety a bočné zrkadlá. Kultový znak v trojrozmernom prevedení sa stal rozpoznávacím prvkom Aygo a umožnil vytvoriť originálne farebné kompozície.
„V predchádzajúcom modeli bol znak X vytvorený kontrastnou grafikou na hladkom povrchu,” vysvetľuje Elvio D’Aprile, dizajnový manažér Toyota Motor Europe. „Teraz sme vytvorili nový tvar X s trojrozmernou štruktúrou. Myslíme si, že je to najlepší spôsob, ako dosiahnuť expresívnejší výsledok. Na jeho umocnenie slúžia upravené svetlomety s integrovanými LED diódami denného svietenia. Nový tvar je navyše aerodynamicky efektívnejší.”
Výber farby zákazníkom, ktorá zvýrazňuje individualitu vozidla, zahŕňa predný spojler a panely pod prednými reflektormi. Tieto prvky spoločne vytvárajú originálny efekt. Na zadnej strane má nový dizajn svetlometov chrómové dekorácie a charakteristické LED diódy.
Zdokonalili motor, jazdu, komfort
Kristof Muylle, manažér zodpovedný za výskum a vývoj, stavil na prieskum medzi majiteľmi Toyoty Aygo druhej generácie. Na základe výsledkov ankety si jeho tím pri facelifte modelu stanovil tri ciele – zdokonaliť motor, zvýšiť dynamiku jazdy a ponúknuť ešte väčší komfort v interiéri.
„Chceli sme urobiť všetko pre to, aby si Aygo udržalo dominantné postavenie v segmente z hľadiska spotreby paliva a emisií CO2. Sústredili sme sa aj na dynamiku. Pôžitok z jazdy je jednou zo silných stránok modelu, rozhodli sme sa ešte ho zdokonaliť,” hovorí Kristof Muylle.
Hoci druhá generácia modelu mala najúčinnejší motor vo svojej triede, konštruktéri ho opäť zmodernizovali. Muylle vysvetľuje, že jeho tím zvýšil účinnosť spaľovania pomocou nového duálneho systému vstrekovania paliva a zvýšenia kompresného pomeru.
Podarilo sa zredukovať trenie vo vnútri motora a takisto sa zmenil tvar nasávacieho kanála a zapaľovacia cievka. Výfukový kanál sa zväčšil, čím sa znížil tlak vo výfukovom zbernom potrubí.
Ešte nižšie emisie
„Vďaka týmto zmenám spĺňa motor nového Aygo najnovší emisný štandard Euro 6.2. Podarilo sa nám znížiť emisie CO2 o 5g/km. Pre taký malý motor, ktorý v tejto oblasti predstavoval už aj tak špičku, je to obrovský úspech,” hodnotí Kristof Muylle.
Maximálny krútiaci moment je teraz o niečo menší ako predtým, ale jeho prenos je lepší v celom rozsahu otáčok, a to aj pri nižších rýchlostiach. Motor pracuje pružnejšie a vozidlo je odolnejšie. Auto na prvom a druhom prevodovom stupni zrýchľuje dynamickejšie, čo vodiči ocenia najmä pri jazde v meste. Zdokonalený motor dopĺňa aj upravené riadenie a optimalizované zavesenie.