Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Kým vo fleete hrá prím česká značka, top manažéri si vyberajú najmä modely značky Volkswagen.

Viac ako polovicu firemných vozidiel pre stredný a nižší manažment či obchodných zástupcov, ktoré si spoločnosti obstarávajú na operatívny lízing, sú českej výroby. Podiel značky Škoda a jej modelov Octavia, Fabia či Rapid tvorí z celkového počtu až 56 %. Vyplýva to z aktuálneho rebríčka spoločnosti Business Lease Slovakia. Spoločnosť je poskytovateľ komplexnej mobility a v top trojke v poskytovaní operatívneho lízingu podľa veľkosti vozidlového parku na Slovensku. Vo fleete má vyše 5 000 vozidiel, ktoré na operatívny lízing spravuje firmám. „V prípade operatívneho lízingu je vždy na spoločnosti, akú značku si do fleetu vyberie. Z našich štatistík vyplýva, že obľúbenosť českej značky Škoda medzi typickými fleetovými vozidlami, napríklad pre obchodných zástupcov či stredný manažment, medziročne rastie. V prípade vyššieho manažmentu je však nateraz úspešnejšia značka Volkswagen,“ konštatuje Lucia Čišková, výkonná riaditeľka Business Lease Slovakia.

Top trojka – Škoda, Volkswagen a Opel

Obľúbenosť českej značky je zrejmá. „Pri operatívnom lízingu firma prefinancuje len dobu využívania vozidla, teda rozdiel medzi obstarávacou cenou a zostatkovou hodnotou vozidla počas doby nájmu. Platí teda len za reálne využitú hodnotu mobility, kde dôležitú rolu hrá aj zostatková hodnota vozidla. Práve zostatková hodnota, dostupnosť servisnej siete, ale aj komfort, výbava vozidiel a v neposlednom rade imidž značky sa postarali o jej prvenstvo,“ hodnotí Lucia Čišková. Značka Škoda dokonca vedie aj medzi všetkými obstaranými vozidlami (41 %) so započítaním vozidiel top manažmentu.

Top dvojkou v prípade fleetových vozidiel je značka Volkswagen, najmä modely Golf. Jej zastúpenie medzi fleetovými vozidlami firiem je 9 % a trojkou je Opel (7 % podiel), kde hrajú prím modely Astra a Corsa. „V prípade klasických fleetových vozidiel obchodných zástupcov, prípadne stredného či nižšieho manažmentu sa pri výbere značky hľadí najmä na firemné smernice. Samozrejme, do istej miery sa na výbere odráža aj veľkosť firmy, jej etablovanie na trhu a často „národnosť“,“ konštatuje Čišková. Pobočky zahraničných firiem či koncernov so zahraničnou matkou si tak obvykle vyberajú „domovskú“ značku, napríklad nemeckú, francúzsku, českú a podobne.

Autá top manažmentu

Pri výbere značky pre top manažment však už firmy od smerníc upúšťajú, respektíve kritériá sú voľnejšie. „Viac sa hľadí na reprezentatívnosť, ale aj komfort, inovácie a spoločenskú zodpovednosť, podotýka. Najčastejšie tak siahajú po značke Volkswagen a modeli Passat, nasleduje Škoda (najčastejšie model Superb) a BMW, kde dominuje BMW 5 a BMW 3. „Medzi luxusnejšími sú aj Audi či Volvo,“ dodáva výkonná riaditeľka. Pokiaľ však ide o top manažérky, tam najobľúbenejšou značkou zostáva Škoda pred Volkswagenom.

Samozrejme, nielen značka, ale aj farebnosť vozidiel napovedá o tom, či ide o typické fleetové vozidlo, alebo vozidlo top manažmentu. Pri klasických fleetových vozidlách prevažuje biela, keďže je vhodným podkladom na polepy vozidla firemnými logami. Takmer polovica firiem (49 %) si žiada biele vozidlo. Nasleduje modrá farba a veľmi obľúbenou je aj strieborná. „Naopak pri top manažmente vedú decentné farby – čierna, strieborná či sivá, ale aj biela,“ dopĺňa Čišková.

Vybavenie – inovácie a bezpečnosť

Objem motora, výška spotreby, navigácia, ktorá zároveň šetrí palivo, parkovacie senzory a kamery kvôli minimalizovaniu poškodenia vozidla pri parkovaní. Už aj v smerniciach firiem sa do výberu výbavy vozidla premietajú požiadavky na bezpečnosť, ale aj komfort. Do popredia sa tak postupne dostávajú  bezpečnostné prvky, ako napríklad adaptívny tempomat, head-up display, sledovanie jazdných pruhov –  Line Assistant, kontrola slepého uhla a podobne. Pokiaľ ide o komfort, zriedkavou nie je požiadavka na vyhrievanie či ventiláciu sedadiel.

Samozrejme, firmy pri výbere zohľadňujú aj objektívne požiadavky vyplývajúce z členstva v EÚ. Ide napríklad o zavádzanie bezpečnostných a ekologických princípov, či požiadavky, aby všetky vozidlá mali snímače tlaku v pneumatikách. Vidieť aj snahu spoločností limitovať výber vozidiel podľa emisií CO2, kde sa horné hranice emisií CO2 stávajú súčasťou tzv. car policy. „Zvyšuje sa preto aj dopyt po elektromobiloch, ktoré vďaka väčšiemu dojazdu, výhodnému prefinancovania obstarania a nízkym prevádzkovým nákladom dokážu konkurovať spaľovacím motorom,“ vysvetľuje Lucia Čišková. Obstarávacia cena elektromobilu do majetku je síce stále vyššia, ale v rámci operatívneho lízingu sú celkové náklady na elektromobil cenovo porovnateľné s  benzínovým či dieselovým vozidlom. „Na operatívny lízing sa dnes dá obstarať akýkoľvek elektromobil dostupný na trhu, dokonca aj prestížny elektromobil automobilky Tesla, ktorá inak na Slovensku nemá vlastné zastúpenie,“ dodáva výkonná riaditeľka Business Lease.