Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Budúcnosť patrí udržateľnosti. To, ako ju dosiahnuť, patrilo na tohtoročnom Svetovom ekonomickom fóre v Davose medzi najviac diskutované témy. Svetoví lídri riešili, ako sa posunúť k net-zero, regeneratívnemu biznisu a inkluzívnej globálnej ekonomike. Nielen globálni priemyselní hráči si našťastie uvedomujú, že príklon k udržateľným riešeniam im pomáha uspieť. Vyplýva to aj zo štúdie analytickej spoločnosti Oxford Economics, ktorú podporila spoločnosť SAP. Výzvou však je, ako túto víziu pretaviť na skutočnosť.

„Riadiaci pracovníci vedia, že snaha o udržateľnosť podporuje vyššiu ziskovosť, láka zákazníkov i zamestnancov a že môže mať pozitívny dopad naprieč dodávateľským reťazcom,“ povedal Vivek Bapat, senior viceprezident spoločnosti SAP pre udržateľnosť. Podľa štúdie až 63 % ľudí na čelných pozíciách firiem aj preto tvrdí, že už majú aspoň formálny plán udržateľnosti. Medzi manažérmi panuje pomerne vysoká zhoda, že o udržateľnosť sa treba snažiť – najčastejšími dôvodmi sú vyššia efektivita (58 %), zlepšenie povesti značky (46 %) a naplnenie potrieb zákazníkov (44 %).

V praxi to však väčšinou znamená len voľne definované záväzky a obmedzené prepojenie s interným či externým svetom. Približne dve tretiny z respondentov s firemnými plánmi udržateľnosti totiž priznali, že ich rozsah a víziu efektívne nekomunikujú ani v rámci spoločnosti, ani navonok.

Lídri udržateľnosti

Oxford Economics však identifikoval malú skupinu približne 9 % riadiacich pracovníkov, ktorí procesy zamerané na udržateľnosť prijali za svoje. A teraz žnú výsledky. Ich spoločnými črtami sú jasné nastavenie očakávaní na strategickej úrovni, využitie technológií a správy dát a zapojenie dôležitých adresátov, ako sú zamestnanci, ale i partneri v rámci dodávateľského reťazca.

Štúdia identifikovala päť oblastí, na ktoré je vhodné sa v podnikoch zamerať s cieľom dostať sa do skupiny lídrov udržateľnosti:

  • snahy o udržateľnosť by malo prijať za svoje vedenie firmy, dôležité je mať v tomto smere aj konkrétny plán
  • kľúčová je jasná a konzistentná komunikácia, aby víziu vedenia zamestnanci premenili na skutky
  • nezabúdajte na integráciu procesov, technológií a dát – väčšina firiem s udržateľnosťou neráta vo svojich kľúčových stratégiách
  • udržateľné praktiky by sa mali vyžadovať aj od zákazníkov, partnerov a dodávateľov – kľúčovým komponentom sú napríklad dodávatelia energie
  • dáta sú dôležité, ich zber a vyhodnocovanie vplýva na efektivitu a môže ukázať medzery v procesoch.

Štúdia SAP a Oxford Economics vychádzala z globálneho prieskumu medzi takmer 2000 riadiacimi pracovníkmi spoločností z celého sveta.

Značky: