Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

  • Umelá inteligencia je kľúčová pre pokročilé asistenčné jazdné funkcie, automatizovanú jazdu, ale aj zvýšenie bezpečnosti na cestách – predstavuje preto budúcnosť automobilového priemyslu
  • Umelá inteligencia pomôže vyhodnocovať správanie chodcov a cyklistov, čím im poskytne väčšiu bezpečnosť
  • Algoritmy využívajúce metódu hlbokého strojového učenia sa v budúcnosti môžu vyrovnať skúsenému vodičovi, ktorý dokáže vyhodnotiť bežné, ale aj nepredvídateľné situácie v cestnej premávke

Základným predpokladom pre pokročilé asistenčné jazdné funkcie vozidla a automatizovanú jazdu je detailné pochopenie a presné zhodnotenie celkovej dopravnej situácie. Continental preto neúnavne  pracuje na vývoji a zdokonaľovaní systémov a technológií, ktoré dokážu zaznamenávať, analyzovať a vyhodnotiť obrovské množstvo dát z cestnej premávky. V rámci dlhodobého cieľa kampane „Vision Zero“ (nula úmrtí na cestách), pracuje Continental napríklad na druhej generácii asistenta pre odbočenie vpravo, ktorú zdokonalí doplnením radarového systému o kamery, ale aj využitím umelej inteligencie.

Umelá inteligencia pomôže zvýšiť bezpečnosť na cestách

Moderné asistenčné systémy, napríklad tie, ktoré spoločnosť Continental už ponúka, dokážu vodičov vozidiel upozorniť, keď sa v ich slepej zóne nachádza chodec alebo cyklista. Radarové systémy ako tento určia polohu účastníkov cestnej premávky a vypočítajú čas, kedy by mohlo dôjsť ku kolízii.

Druhá generácia asistenta pre odbočenie vpravo bude ešte efektívnejšia. Rozšírením radarového systému o kamery bude vedieť odlíšiť nebezpečné a bezrizikové situácie presnejšie. Už o niekoľko rokov bude asistent pre odbočenie vpravo schopný presne interpretovať aj nepredvídateľné dopravné situácie a varovať vodiča. Automatické núdzové brzdenie je tiež technicky možné. Jeden zo systémov slúžiacich na tento účel je aj rozpoznanie gest. Využíva strojové učenie, umelé neurónové siete a snímacie techniky na detekciu približujúceho sa cyklistu oveľa skôr, ako to bolo možné doteraz. Umelá inteligencia tiež oznámi asistentovi pre odbočenie vpravo, ktorým smerom sa chodec alebo cyklista pravdepodobne pohne.

Continental pomocou umelej inteligencie dáva autosystémom ľudské kvality

 „Umelá inteligencia hrá veľkú úlohu pri nahrádzaní ľudských činností. Vďaka softvéru, ktorý ňou bude vybavený dokáže vozidlo interpretovať a vyhodnotiť nielen to, čo sa odohráva pred vozidlom, ale do úvahy vezme aj to, čo by sa mohlo udiať,“ hovorí Karl Haupt, vedúci obchodnej jednotky systémov pre rozšírenú asistenciu pri jazde v spoločnosti Continental. V tomto zmysle sa algoritmy umelej inteligencie podobajú skúsenému vodičovi, ktorý inštinktívne rozozná potenciálne kritickú situáciu a včas sa pripraví na brzdenie. Schopnosti počítača by teda mali byť minimálne na úrovni človeka. Toto kritérium najlepšie spĺňajú algoritmy využívajúce metódy hlbokého strojového učenia.

Hlboké strojové učenie ako virtuálna autoškola

Rovnako ako ľudia, aj systémy umelej inteligencie sa musia najskôr naučiť riadiť vozidlo. Ako autoškola im slúži metóda  „kontrolovaného učenia.“ V rámci tohto procesu softvér analyzuje obrovské množstvo dát, aby odvodil úspešné a neúspešné stratégie postupov, a neskôr takéto naučené správanie použil vo vozidle.

Dáta pre strojové učenie sa získavajú ukladaním signálov z radarov a kamier z reálnej cestnej premávky. Viac dát a výpočtov vedie k lepším výsledkom. Práve preto je široká databáza takýchto údajov základným kameňom vývoja umelej inteligencie.

To vyžaduje vytvorenie systému, ktorý spája milióny pixelov v obraze z kamery a dokáže vyhľadať každú kombináciu parametrov, ktorá by vyriešila daný problém. Sériová výroba tohto systému bude zahájená s príchodom piatej generácie multifunkčnej kamery, pričom už aj kamery predchádzajúcej generácie využívajú prístupy hlbokého učenia.

Rozšírenie globálnych aktivít umelej inteligencie v spoločnosti Continental

„Umelú inteligenciu vnímame ako kľúčovú technológiu pre automatizované riadenie vozidla. Je teda súčasťou budúcnosti automobilového priemyslu,“ hovorí Karl Haupt, vedúci obchodnej jednotky systémov pre rozšírenú asistenciu pri jazde v spoločnosti Continental. V roku 2015 spoločnosť Continental vytvorila centrálne oddelenie pre predbežný vývoj na koordináciu rôznych výskumných aktivít zameraných na umelú inteligenciu. Technologická spoločnosť spolupracuje so spoločnosťami ako NVIDIA alebo Baidu a množstvom výskumných inštitúcií v tejto oblasti, vrátane Oxfordskej univerzity, Technickej univerzity v Darmstadte a Indického technologického inštitútu v indickom Madrase. V máji 2018 otvorila centrum zručností pre hĺbkové strojové učenie v maďarskej Budapešti. Ešte v roku 2018 plánuje zamestnať približne 400 išpecialistov na umelú inteligenciu po celom svete a stále hľadá ďalších talentovaných ľudí na vývoj produktov a procesov v oblasti umelej inteligencie

Značky: