Vyspelý softvér od Acronis má pomôcť tímu Toyota Gazoo Racing zvýšiť rýchlosť vozidiel na trati. Prvá spolupráca s IT spoločnosťou sa týka nového hyperauta Toyota GR010 Hybrid postaveného s cieľom vyhrať 24-hodinové preteky v Le Mans.

Toyota Gazoo Racing od 2012 posiela svoje hybridné prototypy do pretekov na dlhé vzdialenosti. Model TS050 Hybrid sa zapísal do histórie ako najúspešnejšie závodné vozidlo japonskej automobilky. Má na konte tri víťazstvá v Le Mans a dva tituly majstra sveta. Nové predpisy v rámci FIA WEC a uvedenie kategórie Le Mans Hypercar podnietili výrobcov vytvárať prototypy závodných automobilov úplne od nuly, aby ich mohli v 2021 prihlásiť do súťaže. Predpisy zaväzujú tímy znižovať náklady v mnohých oblastiach, preto si návrh a výroba auta vyžadovali odvážne riešenia, ako je využitie technológií budúcnosti.

Z tohto dôvodu sa rozhodlo o použití softvéru umelej inteligencie a strojového učenia. Dôležitý je každý detail a času na vytvorenie nového auta nebolo veľa. Na spoluprácu bola oslovená uznávaná spoločnosť Acronis, ktorá má skúsenosti aj vo svete športu. Poskytuje softvérové riešenia napríklad pre futbalové giganty Manchester City a Ajax Amsterdam. Má svoje zastúpenie v americkom futbale alebo bejzbale a nechýbajú jej skúsenosti ani z motoristického športu. Je partnerom tímu Williams, ktorý štartuje vo  Formule 1. Toyota Gazoo Racing  postavila IT firmu pred úlohu analyzovať a rýchlo vyhodnocovať závery z údajov generovaných pri testoch v aerodynamickom tuneli alebo pomocou dynamiky tekutín (CFD). Z jedného testu CFD je totiž k dispozícii až 240 GB údajov a analýzy práce v aerodynamickom tuneli generujú ešte väčšie množstvo dát.

Spolupráca odštartovala začiatkom roku 2020 prácami na aerodynamických komponentoch novej Toyoty GR010 Hybrid. Rene Hilhorst, manažér oddelenia aerodynamiky v Toyota Gazoo Racing uviedol, že po prvých testoch si vyspelý softvér rýchlo všimol oblasti, ktoré by bolo potrebné vylepšiť. „To bol dôkaz, že umelá inteligencia sa dá využiť aj pri vývoji automobilov,“ povedal Hilhorst.

Riešenia od Acronis sa integrovali do aerodynamických tunelov Toyota Gazoo Racing Europe v Kolíne nad Rýnom. To umožnilo ešte lepšiu synchronizáciu údajov, ako aj presnú definíciu cieľov tak, aby boli v súlade s predpismi svetového vytrvalostného šampionátu. Zároveň sa hľadal efektívny spôsob zlepšenia výkonu automobilu. Analýza údajov získaných umelou inteligenciou pomôže rýchlejšie nájsť oblasti, kde má prúdenie vzduchu pozitívny alebo negatívny vplyv na správanie automobilu.

Aký je ďalší prínos využívania týchto technológií? Skrátil sa čas, ktorý museli inžinieri venovať analýze údajov. „Kedykoľvek sa nám podarí odbremeniť kolegov od časti povinností, získame tým šancu zdokonaliť naše vozidlá v ďalších oblastiach. To zvyšuje efektivitu našej práce. Som presvedčený, že vďaka tomu budeme ešte viac konkurencieschopní nielen na trati, ale aj mimo nej,“ vyjadril sa Hilhorst.

To je pri prácach na novom automobile obzvlášť dôležité. O to viac, že v pandemickej situácii nebolo testovanie také jednoduché ako v minulosti. Vďaka použitiu moderných technológií pri navrhovaní a výrobe by sa Toyota GR010 Hybrid mohla stať prvým hyperautom postaveným úplne od nuly súťažiacim na  FIA WEC v sezóne 2021.

Značky: