Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

S neustále narastajúcim objemom osobných údajov, ktoré zdieľame na internete, už poniektorí z nás rezignovali na akékoľvek pokusy chrániť si online súkromie, pretože si myslia, že sú odsúdené na neúspech.

Spoločnosť Kaspersky Lab nedávno zistila, že až jeden z troch používateľov (32,3 %) nevie, ako si zabezpečiť svoje súkromie v online prostredí. Táto bezmocnosť riešiť problémy týkajúce sa digitálneho súkromia, nazývaná aj únava z ochrany súkromia (pozn. „privacy fatigue“), vedie často k nadmernému zdieľaniu údajov na sociálnych sieťach a podceňovaniu bezpečnostných rizík. Teraz však rozhodne nie je správny čas poľaviť na ostražitosti. Ľahostajný, ba až triviálny postoj k ochrane súkromia by z vás mohol urobiť ľahký terč pre kyberzločincov.

V čase, kedy sa deväť z desiatich ľudí (89,3 %) pripája na internet niekoľkokrát za deň, sa tento niekdajší fenomén stal neoddeliteľnou súčasťou moderného života. Na druhej strane predstavuje obrovskú výzvu pre používateľov udržať si všetky svoje osobné údaje pod kontrolou. Podľa nedávneho prieskumu Kaspersky Lab, 17 % ľudí už našlo svoje údaje, resp. údaje niekoho z rodiny tam, kde nemali byť – na verejne prístupnej doméne. A v prípade rodičov detí do 18 rokov toto číslo vzrástlo na takmer štvrtinu (22,3 %).

Márne snahy stať sa menej viditeľnými na internete vás nakoniec môžu doviesť do stavu tzv. únavy z ochrany súkromia. Táto únava je úzko spojená s konštantným žitím v neustálom strese a s pretrvávajúcim pocitom, že niekto ďalší zneužíva vaše osobné informácie a akýkoľvek odpor je zbytočný. Niektorí ľudia žijú v domnienke, že nemajú dostatok sily postaviť sa proti narúšaniu svojho súkromia. Tretina (32,3 %) ani nevie, ako môže plne chrániť svoje súkromie online a jeden z desiatich ľudí (13%) už stratili záujem o to, ako by si mohli zlepšiť svoju ochranu súkromia.

Táto bezmocnosť týkajúca sa otázok ochrany súkromia však ovplyvňuje správanie ľudí v online prostredí. Pätina (19 %) nevyvíja žiadnu extra snahu (ako napríklad pravidelné mazanie histórie vyhľadávania či využívanie špeciálnych nástrojov na blokovanie funkcií sledovania online aktivít používateľov) pri zabezpečovaní svojho súkromia, keď surfujú po internete zo svojich zariadení.

„Zvýšenie počtu rôznych únikov dát spolu s náročným manažovaním osobných údajov online vedie spotrebiteľov k strate kontroly a núti ich k zamysleniu sa nad digitálnym súkromím. Aj napriek tomu, že neexistuje nejaké okamžité a komplexné riešenie, je mnoho spôsobov, ako sa dajú online riziká obmedziť. Začína to základnou digitálnou očistou, avšak s využitím pokročilých nástrojov a technológií, ktoré im pomôžu opäť dostať pod kontrolu svoje digitálne súkromie,“ vysvetľuje Marina Titova, šéfka marketingu pre oblasť produktov pre spotrebiteľov spoločnosti Kaspersky Lab.

Táto dlhotrvajúca apatia však môže viesť k veľkým problémom. V súčasnosti existuje mnoho kybernetických zločincov, ktorí sú pripravení zarábať na súkromí iných a profitovať z manipulácie osobných údajov používateľov.

Pre ochranu digitálneho súkromia experti Kaspersky Lab odporúčajú nasledovné kroky:

  • Majte pod kontrolou svoju digitálnu stopu – spíšte si zoznam svojich účtov a pravidelne kontrolujte, či vaše údaje nie sú verejne prístupné. Vytvorte si aj sekundárny e-mail.
  • Používajte špeciálne digitálne nástroje, ktoré umožňujú bezpečné surfovanie na internete, ako napríklad súkromné prehliadanie alebo detekcia akéhokoľvek prístupu k webkamere alebo mikrofónu prostredníctvom nedôveryhodných aplikácií.
  • Nainštalujte si spoľahlivé bezpečnostné riešenia, ktoré zahŕňajú aj sadu nástrojov, ktoré minimalizujú riziká možného narušenia súkromia, ako je napríklad Kaspersky Security Cloud alebo Kaspersky Secure Connection v kombinácii s Kaspersky Password Manager.

Celú správu o ochrane súkromia (Privacy report 2019) nájdete na stránke https://www.kaspersky.com/blog/privacy-report-2019/.

Viac informácií o riešeniach Kaspersky Lab, ktoré dokážu ochrániť vaše údaje a vašu online identitu nájdete na oficiálnej stránke.

Značky: