Počas viac ako piatich mesiacoch ostrej prevádzky aplikácie AIP Derm si naši poistenci dali urobiť viac ako 10-tisíc vyšetrení. Potvrdilo sa, že aplikácia má potenciál zlepšiť dostupnosť dermatovenerologickej zdravotnej starostlivosti a vyriešiť najčastejšie kožné problémy pacientov. A nielen to. V skorom štádiu sa podarilo odhaliť ochorenia, ktoré by mohli prerásť do rakoviny.
„Poistenci nám potvrdili, že o telemedicínske služby majú záujem. AIP Derm doposiaľ využilo takmer 9-tisíc našich poistencov, ktorí vytvorili viac ako 10-tisíc prípadov. Viac ako dve tretiny z nich sa podarilo vyriešiť bez návštevy ´kamennej´ ambulancie kožného lekára. Ušetrili sme im cestu do ambulancie a lekári majú viac času na pacientov s vážnejšími problémami. Naši spolupracujúci lekári im predpísali 2000 elektronických receptov. Na ďalšie vyšetrenie bolo objednaných 300 poistencov,“ zhrnula hlavné zistenia Beáta Saal, projektová manažérka z Dôvery.
Zachránené životy
„Z pohľadu lekára ide o skvelý nástroj, ktorým dokáže dermatológ na diaľku v prípadoch bežných či nezávažných dermatóz pohodlne a bez čakania poskytnúť pacientovi všetky potrebné informácie, ako aj liečbu na domáce ošetrenie. Zároveň si vie s odstupom času skontrolovať efekt liečby alebo dokáže zhodnotiť zmeny priebehu ochorenia,“ povedal MUDr. Ondrej Žilínek, dermatovenerológ zo Senice.
Okrem pacientov v ambulantnej praxi sa venuje aj poistencom Dôvery, ktorí využili aplikáciu AIP Derm. „Najväčší prínos nástroja AIP Derm vidím v tom, že mnohí pacienti by možno z rôznych osobných dôvodov nenavštívili lekára v ambulancii alebo nenabrali odvahu sa vyzliecť, čo im umožnilo dať si týmto spôsobom jednoducho, v domácom prostredí, bez čakania či stresov posúdiť kožné problémy, ktoré by inak nikdy neboli vyšetrené. A práve vďaka tomu sa podarilo, len na základe jedinej fotky, nasmerovať viacerých pacientov pre podozrenie na kožné nádorové ochorenie na bezodkladné osobné vyšetrenie v ambulancii špecialistu, čím sa doposiaľ podarilo zachytiť osem malígnych melanómov a 54 iných nemelanómových zhubných nádorov kože,“ vysvetlil dermatovenerológ.
Dodal, že ako lekár si je vedomý obmedzení „vyšetrovania cez fotku v aplikácii“ v porovnaní s osobným vyšetrením. „Priznávam, že hoci tento spôsob nie je dokonalý, možno bez zbytočnej straty času zachránil niekoľkým ľuďom zdravie a život,“ uzavrel MUDr. Žilínek.
Ako sa zlepšila sa dostupnosť zdravotnej starostlivosti?
Poistenci Dôvery každý mesiac absolvujú v zmluvných ambulanciách tisícky vyšetrení. „V porovnaní s tým je vyšetrení na diaľku zatiaľ len zlomok. Očakávame však, že tento podiel sa bude v prospech telemedicínskych služieb stále zvyšovať,“ hovorí B. Saal.
„Musím vyzdvihnúť, že sa nám počas prvých mesiacov prevádzky podarilo reagovať na dopyty pacientov veľmi rýchlo. Hoci garantujeme posúdenie ich kožné problému do troch pracovných dní, v priemere mali pacienti výsledok už do 24 hodín. V porovnaní s bežným vyšetrením v kožnej ambulancii, na ktoré sa treba objednať vopred, je teda rýchlosť vyšetrenia cez aplikáciu bezkonkurenčná“ dodala B. Saal.
Ukázalo sa, že aplikácia nielen zvyšuje dostupnosť, ale je aj veľmi praktická. Poistenci ju využívajú aj na dovolenkách, pri pobytoch v zahraničí alebo počas víkendov, keď sú možnosti konzultovať kožný problém s lekárom ešte viac obmedzené.
AIP Derm pre poistencov Dôvery
Tri bezplatné vyšetrenia ročne v aplikácii na diagnostiku kožných ochorení môžu naši poistenci naplno využívať od septembra minulého roka. Je to vďaka exkluzívnej spolupráci Dôvery a spoločnosti AIP Labs.
Aplikácia posudzuje anamnézu pacienta a fotografiu kožného problému s pomocou umelej inteligencie. Kožný lekár každú diagnózu validuje a odporučí pacientovi riešenie, v prípade potreby mu predpíše liek cez e-recept. Pacientom, ktorým nie je možné poradiť na diaľku, pomôžeme s objednaním sa k špecialistovi na presný termín.
Medzi najčastejšie diagnózy, ktoré pacienti riešia na diaľku patria rôzne formy dermatitíd, akné, rosacea (ružovka), mykózy alebo plesňové ochorenia a kontrola znamienok. Služba sa teší veľkej obľube u pacientov. Najviac oceňujú možnosť vyriešiť svoj zdravotný problém z domova, teda bez návštevy ambulancie.
„Prekvapilo ma, ako rýchlo som dostal odpoveď. Fotografiu som poslal cez víkend a výsledok aj s receptom som mal do pár hodín. Teší ma, že som s týmto nemusel ísť do ambulancie, ušetril som tak kopu času. Super služba od poisťovne. Určite odporúčam.“ poistenec Martin z Bratislavy