Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Vodík v doprave nie je už otázkou budúcnosti. Práve naopak, vodíkové dopravné prostriedky sa už vo svete využívajú, buduje sa aj potrebná infraštruktúra.

Na Slovensku budú prvé vodíkové stanice realitou už v blízkej budúcnosti. Univerzitný sektor nedávno predstavil v spolupráci so súkromnou spoločnosťou prototyp prvého slovenského vodíkového autobusu. V štádiu príprav sú aj regionálne vlaky poháňané vodíkovými palivovými článkami. Práve preto vodíkové technológie v doprave budú témou medzinárodnej konferencie, ktorá sa uskutoční 9. a 10. decembra v Bratislave. Podujatie organizuje Ministerstvo hospodárstva SR v spolupráci s Úradom priemyselného vlastníctva (ÚPV) a Svetovou organizáciou pre duševné vlastníctvo (WIPO).

„Je potrebné konať, zachytiť tieto trendy v doprave a preto som rád, že v Bratislave sa stretnú svetoví priekopníci vodíkových technológií, zástupcovia najväčších automobiliek, politická a vedecká komunita, ktorá sa venuje téme vodíka,“ uviedol vicepremiér a minister hospodárstva Richard Sulík. Vláda v júni schválením Národnej vodíkovej stratégie urobila prvý úspešný výkop v téme rozvoja a použitia vodíka na Slovensku. „Teraz sú na rade reálne kroky, vrátane prezentácie tejto dôležitej témy verejnosti. Medzinárodná konferencia nám na to poskytne ideálny priestor, aby sme ukázali, kde je v tejto oblasti svet a urobili všetko preto, aby sme sa pri využívaní alternatívnych druhov dopravy inšpirovali a napredovali,“ dodal R. Sulík.

Na konferencii sa bude diskutovať aj na tému elektrina vs. vodík či stav výskumu a vývoja na Slovensku v týchto oblastiach. „Dvojdňová medzinárodná konferencia bude vyvrcholením roka 2021, v ktorom sme sa k zelenšej budúcnosti priblížili míľovými krokmi,“ uviedol predseda Úradu priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky Matúš Medvec. „Čo sa zdalo nedávno utópiou, stáva sa realitou, ktorá nás nesmierne teší. V úradných registroch sa objavujú patentové prihlášky a prihlášky úžitkových vzorov využívajúce vodík vo všetkých sférach či už v priemysle, alebo v samotnej doprave. Vodík by mal ale suplovať elektomobilitu len tam, kde je to efektívne, o konkrétnej podobe však rozhodne trh. Našou úlohou je poskytnúť technológiám ochranu, ako aj následne umožniť súťaž v ich využívaní s cieľom zelenšej budúcnosti pre všetkých,“ zdôraznil M. Medvec.

Značky: