Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Trh práce sa mení a v posledných mesiacoch dochádza ešte k jeho silnejšiemu zohrievaniu.

Na jednej strane historicky najvyšší počet ponúk od zamestnávateľov, na druhej strane klesajúca nezamestnanosť a znižujúci sa objem relevantných uchádzačov o prácu. Ponuka aktuálne prevyšuje dopyt a vyzerá to tak, že sa tento trend bude ešte prehlbovať.

Prvý kvartál priniesol 21% medziročný nárast ponúk, zvyšuje sa šanca pre uchádzačov nájsť si prácu

Úvod roka 2016 bol na slovenskom trhu práce zatiaľ najúspešnejším obdobím od vypuknutia krízy v roku 2009. Evidovaná miera nezamestnanosti je aktuálne na najnižšej úrovni za posledných takmer 7 rokov a počet pracovných ponúk na portáli Profesia.sk dosiahol v prvom kvartáli tohto roka historický rekord: zverejnili sme až 58 423 pracovných ponúk, čo je o takmer 21% viac v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Tento vývoj je veľmi priaznivý pre uchádzačov o prácu: môžu si vyberať z podstatne vyššieho množstva pracovných príležitostí ako po minulé roky a je pre nich výrazne jednoduchšie zamestnať sa.

Firmy majú problém nájsť vhodných kandidátov

Pre firmy hľadajúce nových zamestnancov je však situácia komplikovanejšia. V dôsledku poklesu nezamestnanosti majú k dispozícii nižší počet kandidátov uchádzajúcich sa o ich pracovné miesta.

„Dochádza teda k zostreniu konkurenčného boja medzi zamestnávateľmi, a to predovšetkým v nedostatkových odboroch vyžadujúcich vysokú kvalifikáciu pracovnej sily. Nové príležitosti na pracovnom trhu predstavujú tiež šancu pre ľudí, ktorí už zamestnanie majú, no radi by prácu zmenili. Firmám teda hrozí nárast fluktuácie zamestnancov,“ uviedol Tomáš Janotík, analytik pracovného trhu spoločnosti Profesia.

Najviac rástli pracovné ponuky v sektore služieb (43%) a v priemyselnej výrobe (30%)

Aktuálna situácia na pracovnom trhu je teda pre firmy spojená s novými výzvami. „Odvetviami, kde v súčasnosti najrýchlejšie pribúdajú nové pracovné príležitosti sú služby a priemyselná výroba. V prvom kvartáli tohto roka sme zaznamenali medziročný nárast nových pracovných ponúk v sektore služieb až o 43%, v oblasti priemyselnej výroby tento nárast predstavoval približne 30%,“ uviedol Janotík. Preto bude na tohtoročnej konferencii HR days 2016 venovaná špeciálna pozornosť práve týmto dvom segmentom. Cieľom podujatia je poskytnúť detailný pohľad na súčasné trendy a pomôcť pri hľadaní stratégie, ako uchádzačov o prácu v týchto sektoroch čo najefektívnejšie osloviť.

Silná značka a dobré meno zamestnávateľa sú pre kandidátov pri hľadaní práce rozhodujúce

Kvalitné a aktuálne informácie o situácii na pracovnom trhu môžu v časoch rasprotu trhu práce predstavovať kľúčovú konkurenčnú výhodu pri hľadaní pracovnej sily. Ak chcú firmy uspieť v boji o najšikovnejších zamestnancov, mali by mať detailný prehľad o tom, aký typ ľudí predstavuje ideálnu cieľovú skupinu pre ich pozície, kde týchto ľudí hľadať a akú formu komunikácie zvoliť na ich oslovenie. Informácie o uchádzačoch, ich profile a správaní je možné využiť pri písaní pracovných inzerátov tak, aby tieto inzeráty získali čo najvyššiu odozvu zo strany uchádzačov.

Úspešnosť firmy pri nábore dnes závisí od veľkého množstva faktorov: či už ide o brand spoločnosti a celkové vnímanie značky spoločnosti z pohľadu kandidátov, správne nastavenie požiadaviek kladených na uchádzačov, systém odmeňovania zamestnancov a záujem o ich spätnú väzbu, firma by nemala podceniť žiadnu z týchto oblastí.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.