Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Výsledky prieskumu GfK TEMAX Western Europe za druhý štvrťrok 2015

V druhom štvrťroku 2015 vygeneroval západný trh technického spotrebného tovaru tržby v hodnote 46,2 miliardy euro. V porovnaní s rovnakým obdobím roku 2014 došlo k nárastu o 2,3 percenta. Hnacou silou priaznivého vývoja bol sektor telekomunikácií, ktorý zaznamenal dvojciferný rast. Pokiaľ ide o jednotlivé krajiny, vývoj predaja bol prevažne pozitívny až na trhy väčších krajín, ako sú Francúzsko, Nemecko a Veľká Británia, kde došlo k ich miernemu zníženiu.

Hodnota predaja technického spotrebného tovaru v západnej Európe
Zdroj: GfK TEMAX® Western Europe, GfK

Telekomunikácie: Vzrastá počet smartfónov s funkciami pre monitorovanie fyzickej aktivity a zdravotného stavu
Od apríla do konca júna 2015 dosiahol západoeurópsky trh telekomunikačných zariadení celkové tržby vo výške zhruba 11,5 miliardy euro. To predstavuje v porovnaní s druhým kvartálom 2014 nárast o 15,2 percenta. Zvýšil sa predovšetkým dopyt po smartfónoch, zvlášť po najtenších modeloch (menej ako 8 mm) s veľkosťou 4,5 až 5,5 palcov a so špičkovými fotografickými charakteristikami hlavného fotoaparátu (viac ako 12 megapixelov). Stále viac smartfónov je už vybavených senzormi pre monitorovanie fyzickej aktivity a zdravotného stavu.

Malé domáce spotrebiče: O pozitívny vývoj predaja sa zaslúžili produkty vyšších cenových kategórií
V druhom štvrťroku 2015 pokračoval na západaoeurópskom trhu malých domácích spotrebičov pozitívny vývoj. V porovnaní s rovnakým obdobím roku 2014 vzrástol tento sektor o 8,9 percenta na hodnotu 3,4 miliardy euro. K dosiahnutiu dobrého výsledku prispeli všetky krajiny okrem Portugalska a Fínska. Zvýšený dopyt zaistili predovšetkým výrobky vyšších cenových kategórií. Väčšinou išlo o predaj nových drahších spotrebičov najvyššej energetickej triedy označených symbolom ´A´.

Veľké domáce spotrebiče: Stúpajúci dopyt po sušičkách prádla
V druhom štvrťroku 2015 sa zvýšil predaj veľkých domácích spotrebičov o 6 percent. Tržby za obdobie apríl až jún 2015 dosiahli v tomto sektore 7,6 miliardy euro. Na kladnom výsledku sa podieľali všetky produktové skupiny. Obzvlášť vysoký bol dopyt po susičkách prádla, ktorých predaj zaznamenal opäť dvojciferný rast. Ceny voľno stojacich spotrebičov zostali medziročne na rovnakej výške, zatiaľ čo u vstavaných spotrebičov došlo k porovnaní s 2. kvartálom minulého roku k miernemu cenovému poklesu o 1 percento.

Kancelárska technika a spotrebný materiál: Pozitívny vývoj predaja malých fototlačiarní
Napriek tomu, že bol druhý kvartál minulého roku úspešný hlavne počas majstrovstiev sveta vo futbale vďaka segmentu projektorov,  západoeurópsky trh kancelárskej techniky a spotrebného materiálu v druhom štvrťroku 2015 vzrástol o 0,8 percenta na hodnotu 4,3 miliardy euro. Väčšina krajín západnej Európy zaznamenala solídny nárast tržieb, iba na holandskom a gréckom trhu došlo k ich značnému poklesu. Za pozornosť stojí pokračujúci rast predaja malých fototlačiarní. Pred niekoľkými rokmi sa zdalo, že je tento produkt  odsúdený k zániku.

Informačné technológie: Inovatívne zariadenia a Windows 10 stabilizujú trh
V druhom štvrťroku 2015 sa západoeurópsky trh informačných technológií potýkal s poklesom o 2,2 percenta –  dosiahol hodnotu 12 miliárd euro. Tento sektor rástol iba v Rakúsku, Francúzsku, Grécku a Španielsku. V druhej polovici roku 2015 sa tak očakáva rastúci dopyt po výpočtovej technike najmä vďaka Windows 10. Spotrebitelia budú vyhľadávať  predovšetkým inovatívne produkty, ako sú konvertibilné zariadenia a PC tablety.

Fototechnika*: Dopyt po fotoaparátoch s pokročilými funkciami trvá
Predaj fotoprístrojov dosiahol v 2. štvrťroku 2015 hodnotu približne 1,4 miliardy euro, čo v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roku  zodpovedá poklesu o 7,1 percento. Naďalej však rástol dopyt po niektorých typoch fotoaparátov s pokročilými funkciami, ktoré v porovnaní so smartfónmi robia bežné fotografie, prinášajú ľuďom ďalšiu pridanú hodnotu. Úspešné boli predovšetkým kompakty s výmenným objektívom (bezzrkadlovky) a high-end segment kompaktov s pevným objektívom.

*Do fototechniky sú zahrnuté digitálne fotoaparáty a príslušenstvo. U digitálnych fotoaparátov došlo k zmene reportovania –  sady pre fotenie pôvodne členené na fotoaparáty a objektívy, sú teraz zlúčené. V súvislosti s touto zmenou boli dáta za sektor fototechniky prepracované.

Spotrebná elektronika: Pozitívny vývoj v technológii 4k/UHD
V druhom štvrťroku 2015 dosiahla hodnota predaja na trhu spotrebnej elektroniky v západnej Európe zhruba 5,9 miliardy euro. V porovnaní s vynikajúcim kvartálom v roku 2014 to znamená pokles o 12,5 percenta. Vo svetle minuloročných futbalových majstrovstiev sveta  sa pokles tržieb očakával, avšak nie až taký veľký. Pozitívny vývoj bol zaznamený v segmente televízorov s vysokým rozlíšením 4k/UHD, ako aj v segmente audiosystémov s pripojením a bezdrôtových reproduktorov a ďalej akčných kamier.

GfK TEMAX® Western Europe: Nehladiac na nestabilný makroekonomickú situáciu bol vývoj na trhu technického spotrebného tovaru v 2. štvrťroku 2015 pozitívny
Napriek tomu, že ekonomické podmienky nie sú stabilné, trh technického spotrebného tovaru v západnej Európe zaznamenal v 2. štvrťroku 2015 pozitívny vývoj. Oživenie v eurozóne sa neočakávane spomalilo a výhľad zostáva aj naďalej nie príliš optimistický. Vzostupný trend exportu je ohrozený predovšetkým v dôsledku oslabujúcej svetovej ekonomiky. Vývoj príjmových očakávaní aj ochoty nakupovať, čo sa v GfK pravidelne zisťuje v rámci prieskumu spotrebiteľskej klímy v Európe, sa v jednotlivých krajinách líši. V druhom štvrťroku zohrali dôležitejšiu úlohu skôr konkrétne vplyvy špecifické pre jednotlivé štáty ako možné dopady odchodu Grécka z európskej menove únie.

Značky: