Veľa firiem zabúda budovať vlastnú značku, alebo značky svojich produktov. Vytvárajú úžasné kampane, natáčajú nákladné reklamy, no mnohé pritom zabúdajú komunikovať značku.

Brand je najlepšia investícia

Dnes vzniká mnoho značiek a nových produktov. Mnohé z nich pri svojom zrode zanedbávajú to najpodstatnejšie, čo je branding. Značka nie je len názov, logo a doména. Značka by mala byť už od začiatku riešená komplexne a vytvárať tak celý brand. Dôležité sú mnohé aspekty:

  • medzinárodná použiteľnosť
  • jednoduchá a nezameniteľná doména
  • možnosť vytvorenia ochrannej známky
  • jednoduchá vysloviteľnosť a nezameniteľnosť
  • použiteľnosť v komunikácii a v marketingu

Investujte pri zrode značky do jej kvality. Na tejto hodnote budete budovať firmu a bude od nej závisieť možnosť so značkou dlhodobo pracovať a rozvíjať ju.

Pri nevhodne vybranom brande s určitosťou narazíte na to, že je prekážkou v raste vašej firmy. Potom vás čaká drahý a náročný proces rebrandingu, ktorému ste sa mohli vyhnúť.

Význam značky

Ideálne je, keď majiteľ firmy dokáže svoju značku, svoju firmu, opísať jednou vetou. Filozofiu a cieľ firmy si treba jasne definovať. Z filozofie a zamerania vám môže vzniknúť jednoduchý „claim“, s ktorým značka môže byť zrozumiteľnejšia. Dlhodobou a konzistentnou komunikáciou značky vytvoríte to, ako bude vnímaná.

Propagácia značky

Mnohé firmy, tým ako sa nevedia na seba pozrieť s odstupom, svoju značku zanedbávajú, prípadne jej význam postupne a nechtiac zmenia. Pravidelne sa mi stáva, že pri hĺbkovom rozhovore je značka majiteľmi a manažmentom úplne inak vnímaná, ako sa navonok komunikuje. Napríklad firma sa smerom von primárne prezentuje ako výhradný predajca nejakej inej značky, pritom je to sekundárne informácia, keďže firma samotná prioritne rieši projekty, servis a má aj kamennú predajňu a e-shop s desiatkami iných značiek.

Vybudovanie dobrého povedomia o značke je tá najlepšia marketingová stratégia. Pokiaľ dosiahnete, že vašu firmu budú ľudia vyhľadávať cez váš brand a chodiť priamo na váš web či e-shop cez brand, môžete značne ušetriť na marketingu, prípadne ho usmerniť tak, aby bol efektívny.

Pri jednom klientovi sme narazili na to, že roky robí kreatívne kampane na jeden svoj produkt, v ktorom ale skoro vôbec nekomunikuje jeho brand. Komunikujú sa primárne jeho benefity a výhody. Z dlhodobého pohľadu je to ale zlá cesta, lebo sa začína každou kampaňou stále odznova a produkt sa nedostáva do povedomia.

Kampane zamerané na značku

Investujte primárne do propagácie vašej značky a značiek vašich produktov. Dobrý slogan kampane, ktorý je kreatívny a pútavý, je správna cesta, ale musí byť jasne spojiteľný s vašou značkou. Pravidelne sa na marketingových konferenciách stretávame s príkladmi úžasnej komunikácie, ktorej kreatíva sa stala svetoznámou, ale nikto nevie, na akú značku tá reklama bola. Najlepším príkladom je socha dievčatka na Wall Street v New Yorku, ktorá obletela svet, ale nikto si ju nespojí s konkrétnou kampaňou.

Napĺňajte význam značky

Tonalita komunikácie je z dlhodobého hľadiska veľmi dôležitá. Značky, ktoré majú jednu kreatívnejšiu kampaň za druhou si samé robia zle. Budujte konzistentne a vaša značka bude správne vnímaná.

Význam značky treba napĺňať uveriteľným obsahom. Keď sa prezentujete proklientsky, musia to potvrdzovať aj referencie na vás. Alebo, keď sa prezentujete ako technologická špička, vaši klienti to musia vo vašich procesoch a produktoch sami pociťovať.

Autor článku: Milan Markovič – Online stratég Effectix.com

Značky: