Virtuálna realita je tu.
Pokiaľ sa o tento segment nezaujímate, pravdepodobne ju nevnímate ako technológiu, ktorá by bola súčasťou nášho života. Bežne sa totiž s VR okuliarmi na verejnosti nestretávate a nejde ani o štandardnú výbavu domácnosti. Ak sa však o pár rokov pozrieme spätne do histórie, rok 2016 bude pre virtuálnu realitu rovnako dôležitý ako rok 2007 pre iPhone. Bude to rok, kedy to všetko začalo.
Ak by sme šli do detailov, mohli by sme polemizovať, že vývojárske verzie okuliarov Oculus Rift používali niektorí používatelia už dávnejšie a že Google uviedol svoju platformu Cardboard v roku 2014. Takisto okuliare od Samsungu boli v tzv. inovátorskej edícii dostupné už minulý rok a v Amerike ešte skôr. Rok 2014 by si teda svoju pozíciu určite obhájil, avšak v prípade komerčne dostupných produktov sa zhodneme na tom, že tento rok to všetko začne.
Respektíve, už začalo. V dobe, kedy čítate tento článok, sú na trhu Oculus Rift a aj HTC Vive. V segmente mobilných virtuálnych realít už Samsung stihol rozdať státisíce svojich okuliarov vo forme darčeku k novej vlajkovej lodi Galaxy S7 a S7 edge. Akcia okuliare Gear VR zadarmo k predobjednávkam bola dostupná aj na Slovensku a šli na dračku.
Virtuálna realita do obývačky
Okuliare virtuálnej reality môžeme pre zjednodušenie rozdeliť do dvoch základných skupín. Do tzv. virtuálnej reality do obývačky radíme zariadenia, ktoré k svojmu behu vyžadujú výkonný počítač alebo hernú konzolu. Nebudete ich teda nosiť so sebou, pretože pre ich fungovanie potrebné zariadenie máte doma v obývačke alebo pracovni.
Druhou skupinou je mobilná virtuálna realita. V tomto prípade potrebujete iba okuliare a smartfón. Eventuálne teda môžete nosiť všetko potrebné stále so sebou a okuliare si nasadiť napr. vo vlaku počas cestovania. Akokoľvek sa vám môže zdať táto myšlienka šialená, je dosť pravdepodobné, že sa dožijeme doby, kedy nebudeme v lietadle sledovať multimediálny obsah na obrazovke na sedačke pred nami, ale v okuliaroch virtuálnej reality. Tie budú súčasťou výbavy lietadla.
Ak si porovnáme obe skupiny, výhody aj nevýhody sú zrejmé. V prípade „obývačkovej“ VR očakávame lepší a kvalitnejší zážitok, avšak na úkor nulovej mobility a s vysokými vstupnými nákladmi. Najmä v prípade zariadení Oculus Rift a HTC Vive sa vieme veľmi jednoducho prehupnúť cez 2000 EUR, ak si k okuliarom kúpite nový počítač s potrebnými hardvérovými nárokmi.
Mobilná virtuálna realita je dostupnejšia a pre mnohých ľudí bude prvým spôsobom, ako sa s touto technológiou zoznámia. Stačí v podstate hocaký telefón a okuliare z kartónu. Výsledný zážitok tomu zodpovedá, nie je najlepší. V prípade aktuálne najlepšej mobilnej VR – Samsung Gear VR + Samsung Gear S7 (edge) sú vstupné náklady vyššie, avšak tu sa dá polemizovať, či si niekto kúpi nový smartfón iba kvôli virtuálnej realite. Gear VR však funguje ako vynikajúca pridaná hodnota, ktorá môže ovplyvniť vaše rozhodnutie. A ako už bolo spomenuté, výhoda mobilnej VR spočíva aj v jej mobilite. Toto je vlastnosť, ktorej prínos sa možnože ukáže až v blízkej budúcnosti.
Oculus Rift
Oculus Rift je zariadenie, ktoré naštartovalo novodobý záujem o segment virtuálnej reality. Totiž, technológie virtuálnej reality existovali už v minulosti. Experimentovalo sa s nimi od 80-tych rokov minulého storočia, avšak helmy/okuliare VR boli v tej dobe veľké, ťažké, nepohodlné a technológia jednoducho zaostávala. Nedokázala ponúknuť dostatočne kvalitný zážitok, namiesto toho spôsobovala nevoľnosť. Spoločnosť Oculus však v roku 2012 uspela so svojou kampaňou na portáli Kickstarter a naznačila, že teraz je ten správny čas pre príchod virtuálnej reality.
Trvalo to ďalšie 4 roky, avšak medzičasom sa okuliare virtuálnej reality s názvom Oculus Rift viackrát vylepšili a aktuálne je v predaji finálna verzia pre spotrebiteľov. Na trh sa dostala 28. marca 2016, jej cena je 699 EUR a na Slovensku sa zatiaľ oficiálne nepredáva. Nie je známe, či bude zariadenie u nás oficiálne dostupné neskôr alebo si ho prípadní záujemcovia budú musieť objednať zo zahraničia.
Oculus Rift vyžaduje k svojmu behu počítač s konfiguráciou na úrovni Intel i5-4590, NVIDIA GTX 970 / AMD R9 290, 8 GB RAM. Eventuálne bude fungovať aj na trochu slabšej konfigurácií, avšak nebude to ono. Zážitok je v prípade virtuálnej reality ten najdôležitejší aspekt a hoci občasné trhanie pri hraní na bežnom monitore nevadí, vo VR môže negatívne ovplyvniť celkový pocit z používania technológie a môže byť hlavným rozdielom medzi dobrým a zlým zážitkom. A virtuálna realita je v prvom rade o zážitku.
Čo sa potrebného výkonu týka, pokiaľ máte doma herný počítač a potrebujete vymeniť iba grafickú kartu, pripravte si minimálne 340 EUR. Pri kúpe nového počítača sa pod 1300 EUR nedostanete, takže s 2-tisícovou investíciou sme nepreháňali.
Oculus Rift obsahuje OLED displej s rozlíšením 2160 × 1200, pre každé oko bude vykreslený obraz s rozlíšením 1080 × 1200. Obnovovacia frekvencia je 90 Hz, hry by mali optimálne vykresľovať 90 snímok za sekundu. Oculus stanovil túto frekvenciu a určil požiadavky pre vývojárov hier s cieľom dosiahnuť optimálny pocit plynulosti. Nielen pre vaše oči, ale podvedome aj pre váš mozog. A aj preto sú odporúčané hardvérové nároky natoľko vysoké, aby hry dokázali stabilne vykresľovať 90 fps počas hrania. Dodajme, že v prípade monitorov je štandardom frekvencia 60 Hz, avšak v tomto prípade váš mozog inak vníma plynulosť. Pri bežnom hraní sa za minimálnu akceptovateľnú hranicu považuje vykresľovanie 25 snímok za sekundu, vo virtuálnej realite by vám z toho bolo asi nepríjemne. Predstavte si, že sa dívate okolo seba a okolitý svet jemne trhá. To by nebolo ono.
Okuliare ponúkajú 110-stupňové zorné pole, takže sa trochu budete cítiť ako potápač alebo kozmonaut v skafandri. Ak ste sa zúčastnili NAY touchIT Live a vyskúšali ste si okuliare Samsung Gear VR, tie majú 96-stupňové zorné pole. Oculus je teda na tom trochu lepšie, ale nie je to ešte úplne ideálne.
Rovnako ako v prípade ostatných zariadení, aj úspech virtuálnej reality bude postavený na dostupnosti obsahu. Porno priemysel sa už virtuálnej reality nevie dočkať, Oculus Rift je však v prvom rade herné zariadenie. Potrebuje hry. Uvedenie okuliarov na trh sprevádzalo 30 titulov, ďalších minimálne 100 hier bude dostupných ešte tento rok. Z úvodnej 30-ky spomeňme napr. výbornú automobilovú hru Project CARS, ktorú by sme si vo virtuálnej realite radi vyskúšali. V kombinácii s volantom Logitech G920 to musí byť špičkový zážitok.
Oculus Rift využíva vlastnú platformu Oculus Home. V balení nájdete okrem okuliarov virtuálnej reality aj všetky potrebné doplnky. Súčasťou je štandardný Xbox ovládač, špeciálne pohybové ovládače pre virtuálnu realitu sa dostanú na trh neskôr a bude ich treba zakúpiť samostatne.
HTC Vive
Virtuálna realita HTC Vive sa predáva od 5. apríla. Dostupnosť na našom trhu nebola v dobe prípravy článku známa, avšak počas tohto roka by sme sa jej mohli dočkať. Jej cena je v porovnaní s Oculusom vyššia, stojí 899 EUR. Bez ohľadu na to, výrobca predal viac ako 15 tisíc kusov počas 10 minút od spustenia predobjednávok. Dôvodom vyššej ceny môže byť skutočnosť, že HTC Vive sa predáva v kompletnom balení. Obsahuje všetko potrebné a takisto aj špecializované ovládače, určené priamo pre virtuálnu realitu.
Oculus aj HTC Vive majú veľa spoločných vlastností. Hardvérové nároky na procesor a grafickú kartu sú v prípade HTC Vive rovnaké, operačná pamäť môže byť o niečo menšia (minimálne 4 GB RAM). Identické sú aj parametre – OLED displej s rozlíšením 2160 × 1200, 90 Hz obnovovacia frekvencia a zorné pole na úrovni 110 stupňov. Zážitok sa môže odlišovať čiastočne v tom, že HTC Vive dokáže sledovať pohyb používateľa na väčšej ploche ako Oculus, čo môžu niektoré aplikácie využiť. V prípade štandardných hier, kedy si sadnete do kresla a hráte sa, je to však jedno.
Potenciálnou výhodou riešenia od HTC je partnerstvo so spoločnosťou Valve, ktorá prevádzkuje najväčší digitálny obchod s hrami – Steam. Platforma virtuálnej reality sa nazýva SteamVR. Na druhej strane, Valve sa vyjadrilo, že v rámci svojho obchodu bude predávať hry pre virtuálnu realitu bez ohľadu na to, pre ktorú VR platformu sú určené. Môže sa teda stať, že na Steame nájdete hry, ktoré budú určené pre Oculus a nebudú fungovať s okuliarmi od HTC. Predpokladáme však, že väčšina hier bude kompatibilná s oboma zariadeniami. Výnimkou bude zopár exkluzívnych titulov. Pre HTC Vive bolo v dobe uvedenia dostupných 38 hier. Platí však aj to, čo sme už spomenuli v prípade Oculusu. Priemysel s obsahom pre dospelých sa teší a virtuálnu realitu využijete aj na prezeranie iného multimediálneho obsahu. S 360-stupňovými videami sa v poslednej dobe na Facebooku a YouTube roztrhlo malé vrecúško.
Oculus Rift ani HTC Vive sme zatiaľ nemali možnosť otestovať vo finálnej verzii. V minulosti sme však obe zariadenia vyskúšali vo vývojárskych verziách a to v rozličných generáciách. Zážitok to bol výborný, najmä vďaka vhodne zvolenému demu, ktoré nám spoločnosti ukazovali. Čiastočne sme vnímali pixely na obrazovke – hoci bol obraz ostrý, pôsobil mierne „zrnito“. Vzhľadom k rozlíšeniu displeja, ktorý je v okuliaroch opticky zväčšený, je to pochopiteľné. Na priame porovnanie oboch okuliarov sa tešíme.
PlayStation VR
Kde sa dvaja bijú, tretí víťazí? HTC Vive aj Oculus Rift sú už na trhu, avšak tento rok sa do predaja dostane ešte jeden veľký hráč. Virtuálna realita pre PlayStation láka najmä atraktívnou cenou – v porovnaní s priamou konkurenciou.
PlayStation VR bude v základnom balení stáť 399 EUR. To je takmer polovica toho, čo Oculus Rift. A k svojmu fungovaniu vyžaduje iba hernú konzolu PlayStation 4, ktorá sa dnes dá získať v rozmedzí 300 až 330 EUR. Keď si to spočítate, za kombináciu PS4 + PSVR zaplatíte toľko, čo za Oculus Rift a o 200 EUR menej v porovnaní s HTC Vive. Nehovoriac o tom, že si nemusíte kupovať herný počítač za ďalších minimálne 1300 EUR. Aby sme boli presní, ku konzole budete potrebovať aj PlayStation kameru a Sony takisto odporúča pohybové ovládače PlayStation Move. Vstupné náklady sa teda môžu navýšiť o ďalších 50 až 100 EUR, keď sa rozhodnete kúpiť chýbajúce komponenty samostatne. V predaji bude takisto balík s okuliarmi, kamerou, ovládačmi a hrou za 499 EUR.
Nakoľko je konzola PlayStation 4 na našom trhu pomerne rozšírená, okuliare PlayStation VR sa javia ako tá najlepšia voľba na vyskúšanie obývačkovej virtuálnej reality v praxi. Faktom je, že pre mnohých to bude najdostupnejšie riešenie. Očakáva sa, že PlayStation VR nebude dosahovať grafickej kvality konkurentov, čo je pomerne logické. Samotná konzola stojí toľko, čo grafická karta, ktorú vyžaduje Oculus a HTC Vive. Zážitok z virtuálnej reality by teda mohol byť o niečo slabší, ale nie vždy je to iba o grafike. Nehovoriac o tom, že aj kvôli jemnej zrnitosti obrazu nevyniknú detaily tak ostro ako na monitore alebo televíznej obrazovke, takže rozdiely možno nebudú natoľko výrazné. Faktom je, že niektoré z hier, ktoré sme skúšali v beta verziách, mali síce slabšiu, resp. jednoduchšiu grafiku, ale pocit virtuálnej reality okolo nás dokázali navodiť veľmi dobre. Čiže z tohto hľadiska PlayStation VR neodpisujeme. Práve naopak, oceňujeme snahu ponúknuť novú technológiu aj v cenovo dostupnej forme.
Je dôležité, že zabudovaný displej v PlayStation VR má obnovovaciu frekvenciu 90 až 120 Hz v závislosti od titulu. Aj v prípade spodnej hranice je na úrovni konkurencie. Rozlíšenie je o trochu nižšie, 1920 × 1080, teda 960 × 1080 pre každé oko. Zorné pole je 100 stupňov. Súčasťou PlayStation VR je externý modul, ktorý umožňuje prepojenie okuliarov s konzolou a čiastočne pomáha s výpočtovým výkonom. Externú grafickú kartu však neobsahuje.
PlayStation VR sa dostane na trh v októbri tohto roka. V prvej vlne nebude dostupný na Slovensku, v susednom Česku sa bude predávať. Konkurencia má teda polročný náskok, avšak sme presvedčení, že PlayStation VR výrazne zamieša kartami a eventuálne môže byť aj tohtoročným víťazom na trhu s virtuálnou realitou. Dôvodom je najmä rozumne nastavená cena, ktorá bežných používateľov presvedčí skôr ako konkurencia. Ak máte doma PS4 a starší herný počítač, potom si veľmi jednoducho spočítate, či si kúpite novú grafickú kartu, aby ste si následne kúpili okuliare za ďalších 700 – 900 EUR, alebo si za cenu spomenutej grafickej karty zaobstaráte samotné okuliare. Uznávame, že trochu miešame jablká s hruškami, pretože špičkový herný počítač ponúka o poznanie lepšie grafické spracovanie ako PS4, ale cenový argument je výrazný.
Finálny ortieľ, ktorá obývačková virtuálna realita je najlepšia, resp. najuniverzálnejšia a najzábavnejšia, však odložíme až na koniec roka. Sony sľubuje na rok 2016 50-ku hier pre virtuálnu realitu, vrátane titulov ako Star Wars: Battlefront VR.
Mobilná virtuálna realita
Zatiaľ čo v segmente obývačkovej virtuálnej reality to začína vrieť, mobilná VR si žije svojim relatívne pokojným životom. Je tu platforma Google Cardboard, ktorá je otvorená pre každého a tak hlavná variabilita spočíva v tom, ako sú okuliare skonštruované. Z internetu si objednáte kartón za pár eur, ale aj dokonalejšie a pevnejšie skonštruované plastové okuliare s lepšou optikou. Za vyššiu cenu. Samostatnou kapitolou je spomínaná virtuálna realita od Samsungu.
Samsung Gear VR
Samsung má aktuálne najlepšiu mobilnú virtuálnu realitu na trhu. Dôvody sú dva. Samsung spolupracuje so spoločnosťou Oculus a to nielen pri návrhu a výrobe okuliarov, ale najmä z hľadiska platformy ako takej. Súčasťou Gear VR je Oculus Obchod, ktorý inde nenájdete. A ten obsahuje viacero exkluzívnych titulov, videí, zážitkov a aplikácií. Faktom je, že ponuka sa v poslednej dobe výrazne zväčšila a pribudol najmä platený obsah. Kvalita je kolísavá, ale tie najlepšie zážitky nájdete práve tu.
Druhým dôvodom je určitá uzavretosť platformy. Aktuálna verzia Gear VR funguje iba na vlajkových lodiach – Samsung Galaxy S6, resp. Note 5 a novších. Vývojári teda nemusia obmedzovať výkon aplikácií, aby fungovali aj na slabších telefónoch, ako je tomu v prípade platformy Google Cardboard. Výborné je taktiež to, že vývojári môžu do aplikácií zabudovať podporu herného ovládača. Samsung má aj toto príslušenstvo pre smartfóny v ponuke, nazýva sa Samsung GamePad. Tým netvrdíme, že v prípade iných platforiem to nie je možné. Android podporuje viacero ostatných herných ovládačov a niektoré hry pre Google Cardboard túto funkciu tiež využívajú. Výhodu Oculus Obchodu vidíme aj v tom, že sa v ponuke dostupných aplikácií oveľa rýchlejšie zorientujete ako v prípade Google Cardboard.
Samotné okuliare sú kvalitne skonštruované a majú aj dobrú optiku. Samé o sebe sú nepoužiteľné, pretože neobsahujú žiaden displej. Túto úlohu zastúpi smartfón, ktorý zároveň poskytuje aj výpočtový výkon. Okuliare fungujú s vlajkovými loďami Samsung Galaxy S6 a vyššie, pričom aktuálne všetky majú rozlíšenie displeja 2560 × 1440, takže pre každé oko je generovaný obraz 1280 × 1440. Aspoň teoreticky. Realita je taká, že väčšina aplikácií má natívne rozlíšenie nižšie, takže nemôžeme tvrdiť, že Gear VR sú technicky kvalitnejšie okuliare ako Oculus Rift lebo majú teoreticky vyššie rozlíšenie displeja. Dosť záleží aj na hustote pixelov. Note 5 má hustotu 518 pixelov na palec, Galaxy S7 má 577 ppi. V prípade Oculusu Rift použil výrobca dva malé displeje, takže v tomto prípade bude hustota vyššia, čo sa prejaví aj na vizuálne menej zrnitom obraze.
Bez ohľadu na to, pokiaľ máte kompatibilný Samsung telefón, okuliare Gear VR jednoznačne odporúčame. Stoja 129 EUR (v obchodoch hľadajte verziu Gear VR Lite), takže investícia v tomto prípade nie je prehnane vysoká a ide o výborný spôsob, ako sa zoznámiť s virtuálnou realitou. Dvojnásobne v prípade, že okuliare chcete najmä na sledovanie videa, multimédií, 360-stupňových fotografií a hry považujete za pridanú hodnotu. Naše dojmy z používania okuliarov nájdete v samostatnom článku, ktorý je súčasťou tejto témy.
Google Cardboard
Kartónové okuliare Google Cardboard mohli spočiatku pôsobiť ako vydarený vtip Googlu, avšak táto platforma sa uchytila a dnes nájdete v obchode Google Play viacero aplikácií, ktoré vás s papierovým „zariadením“ prenesú do virtuálnej reality. Cardboard sa uchytil natoľko, že sa objavilo aj niekoľko plastových okuliarov s kvalitnejšou konštrukciou a optikou. Stačí si pozrieť napr. obchod AliExpress.com, kde je ich niekoľko. Táto platforma funguje aj na iOS zariadeniach a je základom okuliarov View-Master Virtual Reality Starter Pack, ktoré sa na krátky čas predávali priamo cez Apple Store.
V súvislosti s Google Cardboard treba spomenúť aj dve aktuálne promo akcie spoločností Coca-Cola a McDonald’s, ktoré vám VR okuliare pribalia vo forme použiteľného obalu. Rovnaký koncept využíva Alcatel, každé balenie smartfónu Alcatel IDOL 4 sa bude dať premeniť na okuliare virtuálnej reality.
Cardboard je cenovo najdostupnejšie riešenie virtuálnej reality na trhu. Stačí si za pár eur objednať kartón, z neho si vytvoríte okuliare a vložíte do nich prakticky hocaký smartfón so systémom Android alebo iOS. Jasné, optika nie je nič moc a nedá sa porovnávať s okuliarmi Gear VR od Samsungu, ponuka aplikácií je obmedzená a keď máte telefón s menej kvalitným displejom, tak obraz bude ešte viac zrnitý a výsledok nebude optimálny. Nehovoriac o tom, že kartónová konštrukcia je dosť labilná, často drží pokope iba na dobré slovo a telefónu neponúka moc priestoru „na dýchanie“, čo môže byť nepríjemné v prípade niektorých čipov, ktoré sa rýchlo zahrejú. Ale niekomu to postačí, aby si pozrel 360-stupňové videá z Facebooku alebo YouTube. Eventuálne, ak si objednáte niektoré z kvalitnejších okuliarov z Číny, ktorých cena sa pohybuje okolo 30 EUR a máte dobrý telefón, výsledný zážitok môže byť konkurencieschopný. Komunita fanúšikov tejto platformy odporúča najmä modely BoboVR Z3 a Merge VR. Aktuálne sa čaká na model BoboVR Z4, ktorý má ponúknuť až 120-stupňové zorné pole. Ten príde na trh koncom apríla.
Cardboard však chválime za celkový prínos pre virtuálnu realitu, ktorý môže byť aj vďaka zapojeniu svetových značiek ako Coca-Cola alebo McDonald’s naozaj veľký. Takto sa s technológiou zoznámia aj ľudia, ktorí novinky zo sveta technológií vôbec nesledujú. Kúpia si nápoj alebo jedlo, všimnú si nálepku na obale a pomocou návodu si vytvoria VR okuliare. Jednoduché, praktické.
LG 360 VR
Najnovším prírastkom segmentu mobilnej virtuálnej reality je zariadenie spoločnosti LG. Okuliare LG 360 VR sa od konkurencie odlišujú tým, že fungujú trochu inak. Nebudete do nich priamo vkladať smartfón, pretože sú vybavené vlastnými displejmi s rozlíšením 960 × 720 pre každé oko. To je pomerne málo a to isté platí aj o zornom poli na úrovni 80 stupňov. Je pravda, že okuliare sú veľmi kompaktné, výborne mobilné a majú hmotnosť iba 118 gramov (Gear VR váži o 200 gramov viac), ale vzhľadom k vyššie uvedeným parametrom… no počkáme si na reálny test zariadenia.
Dôležité je spomenúť, že hoci do okuliarov nebudete priamo vkladať telefón, k prevádzke ho potrebujú. Zariadenie prepojíte so smartfónom LG G5 (s iným nefunguje) pomocou kábla. Výrobca zatiaľ nevyužíva vlastnú platformu a tak okuliare podporujú Google Cardboard aplikácie a 360-stupňové videá. Očakávaná cena je na úrovni 200 EUR, čo je pomerne veľa. LG G5 môže zaujať modulárnym dizajnom, ale v rámci mobilnej virtuálnej reality asi aktuálneho kráľa – Samsung Galaxy S7 + Gear VR – netromfne.
Verdikt touchIT
V článku sme predstavili aktuálne najznámejšie okuliare virtuálnej reality. V segmente obývačkovej VR máme tri hlavné produkty – dva z nich sú už na trhu, PlayStation VR príde v októbri (k nám možno o trochu neskôr), avšak s najlákavejšou cenovkou. Nepredpokladáme, že nás na Slovensku tento rok čaká boom virtuálnej reality, ale PSVR dávame najväčšie šance, čo sa počtu predaných kusov týka.
Mobilná virtuálna realita postupne rastie. Je to vidieť v segmente Google Cardboard okuliarov, ktoré v rôznych podobách nájdete aj v masových produktoch, ako je Coca-Cola. Viditeľný je takisto čoraz väčší počet aplikácií pre Samsung Gear VR. Hoci je na trhu viacero zariadení a nie všetky sme ich v článku spomenuli, okrem týchto dvoch platforiem nič iné nie je. LG chválime za snahu prísť s niečím novým, ale obávame sa, že zážitok z používania okuliarov LG 360 VR nedokáže konkurovať riešeniu od Samsungu. Dôvodom sú kompromisy v snahe dosiahnuť kompaktné rozmery a nízku hmotnosť.
Parametre okuliarov virtuálnej reality:
VR do obývačky | Mobilná VR | |||||
Oculus Rift | HTC Vive | PlayStation VR | Samsung Gear VR | Google Cardboard | LG 360 VR | |
Displej | OLED | OLED | OLED | Super AMOLED | V závislosti od telefónu | OLED |
Rozlíšenie | 2160 × 1200 | 2160 × 1200 | 1920 × 1080 | 2560 × 1440 | V závislosti od telefónu | 2 × 960 × 720 |
Obnovovacia frekvencia | 90 Hz | 90 Hz | 90 – 120 Hz | 60 Hz | 60 Hz | 60 Hz |
Zorné pole | 110° | 110° | 100° | 96° | V závislosti od okuliarov | neuvedené |
HW nároky | Intel Core i5-4590, NVIDIA GeForce GTX 970 / AMD Radeon R9 290, 8 GB RAM | Intel Core i5-4590, NVIDIA GeForce GTX 970 / AMD Radeon R9 290, 4 GB RAM | PlayStation 4 + PlayStation kamera | Samsung Galaxy S6 (edge) a novšie / Samsung Galaxy Note 5 a novšie | Smartfón so systémom Android alebo iOS | LG G5 |
Ovládače | Xbox One, Oculus Touch (vo vývoji) | Gamepad pre PC, SteamVR ovládač (súčasť balenia) | DualShock 4, PS Move | Dotyková plocha, Samsung GamePad | Bluetooth ovládač | Ovládací panel, LG G5 |
Dostupnosť | V predaji | V predaji | Október 2016 | V predaji | V predaji | V predaji |
Cena | 699 EUR | 899 EUR | 399 EUR | 129 EUR | od 1 EUR | 199 EUR |
HoloLens – trochu iná realita
V článku sme nespomenuli okuliare HoloLens, ktoré určite patria medzi najatraktívnejšie a najočakávanejšie technológie. Nejde však o virtuálnu realitu. HoloLens fungujú na opačnom koncepte. Neizolujú vás vo virtuálnom svete. Práve naopak. Nechajú vás pohybovať sa v realite a vylepšia ju o virtuálne objekty.
Microsoft v minulosti prezentoval ukážku, v rámci ktorej ste sa nachvíľu stali vojakmi z hry Halo. Virtuálna asistentka Cortana vás najskôr navigovala do veliacej miestnosti a tam vám pomocou hologramov na stole zadala úlohu. Dodajme, že v rámci tohto dema ste sa pohybovali v skutočnej budove. Virtuálne boli iba pokyny navigácie a hologramy.
Microsoft takisto ukazoval hranie titulu Minecraft pomocou okuliarov HoloLens. Vyzerá to úžasne. Na stole v obývačke sa vám vytvorí jedno veľké virtuálne Lego a zážitok z hrania je úplne iný, ako keď sa na daný svet dívate z perspektívy televíznej obrazovky či monitora. Môžeme ho prirovnať k stavaniu bežného Lega, s tým rozdielom, že súčiastky sú virtuálne.
Tento článok vyšiel aj v tlačenom aprílovom vydaní TOUCHIT č. 3/2016, preto sa niektoré skutočnosti uvedené v článku, môžu odlišovať oproti aktuálnemu dátumu publikovania.