Správ o problémových batériách v mobilných telefónoch v uplynulom roku pribudlo. Explodujúce batérie riešil napríklad Samsung vo svojom smartfóne Note. Teraz má zase problém Apple pri batériách v nových modeloch iPhone, batérie v nich sa nafukujú. Skrat batérie však môže nastať aj u ktorýchkoľvek ďalších mobilných telefónov. Čo robia výrobcovia pre to, aby k poškodeniu batérií nedochádzalo? Odpoveď je jednoduchá. Crash testy akumulátorov. Sú prísne a predstavujú náročný proces.

Už pri výrobe podstupuje akumulátor hneď niekoľko testov. Pri najčastejšie využívaných Li-Ion batériách sa výrobcovia v prvom rade zameriavajú na viditeľné abnormality batérie. Po tých sa pátra nielen vizuálne, ale aj pomocou röntgenu. Počas výrobného procesu sa ďalej testuje, či akumulátor nezmení parametre, alebo svoju funkčnosť pri extrémnych podmienkach. Batérie sú tak vystavované vysokým aj mínusovým teplotám či nárazom.

Crash testy batérií zrýchlene simulujú každodennú prevádzku
O tom, že sa výrobcovia snažia zaistiť bezpečnosť svojich akumulátorov naozaj dôkladne, svedčí aj vývoj kontrolného procesu v uplynulých mesiacoch. Trebárs Samsung po minuloročnom incidente s vybuchujúcimi batériami v mobilných telefónoch prišiel s niekoľkými ďalšími prvkami testovania. Jedným z nich je simulácia bežného používania, kedy sa v zrýchlenom teste skúša reakcie batérie na každodennú prevádzku. Cieľom je určiť mieru opotrebovania po mesiacoch a rokoch používania, aby ani po dlhšej dobe nebol akumulátor náchylný k poruche a životu nebezpečný.

Pozornosť sa takisto sústredí na časté nabíjanie a vybíjanie. Výrobcovia sa v tomto ohľade zameriavajú nielen na to, aby bola batéria schopná slúžiť čo najdlhšie, ale či bezpečnostné riziko nepredstavuje napríklad prebíjanie a podbíjanie batérie. To si však moderné akumulátory dnes našťastie dokážu ustrážiť samy. Najčastejšie to má na starosť súčiastka nazývaná PolySwitch alebo teplotné prúdové poistky. Tie vypnú obvod akumulátora pri prekročení prúdu či pri vyššej teplote, a tým chránia prístroj pred skratom. Tieto situácie sú simulované kvôli tomu, aby bolo overené, že všetko v batérii funguje tak, ako má.

Strážia sa prchavé látky aj riziko požiaru
Výrobné firmy taktiež strážia, aby z batérie neunikali prchavé látky, ktoré samozrejme tiež predstavujú bezpečnostné riziko. Napríklad látky obsiahnuté v Li-Ion batérii bývajú horľavé alebo horenie aspoň podporujú. Samo lítium je navyše prvkom veľmi reaktívnym. V mobilných batériách sa však používa vo viazanej forme, čím sa jeho nebezpečnosť v podstate eliminuje. Napriek tomu je aj riziko ohrozenia zdravia používateľa nebezpečnými látkami pri crash testoch akumulátorov starostlivo preverované.

Vyhýbajte sa extrémnym teplotným podmienkam
Výrobcovia síce musia dohliadnuť na väčšinu bezpečnostných rizík akumulátorov ešte pred predajom, časť práce je ale aj na samotných používateľoch. Nejedná sa o nič zložité, stačí len dodržiavať základné pokyny. Správnym používaním zariadenia sa zákazník jednak vyhne nebezpečnej situácii, jednak si ním navyše môže predĺžiť životnosť akumulátora. Stačí nepodľahnúť zlozvykom.

Prvou zásadou je vyhnúť sa extrémnym podmienkam, teda nevystavovať batériu príliš veľkému teplu ani zime a chrániť svoj prístroj pred vlhkom a priamym slnečným žiarením. K problému s batériou môže viesť aj obyčajné odloženie mobilného telefónu cez noc pod vankúš. Nebezpečným mýtom je potom známa rada o uložení prehriatej batérie do chladničky. V chladničke je však okrem chladu predovšetkým vlhko, ktoré batériu nenávratne poškodí. Veľké bezpečnostné riziko tiež predstavuje používanie poškodeného adaptéra.  Ak sa vyhnete takýmto situáciám, je riziko skratu batérie takmer nulové, pretože ostatné nástrahy už výrobcovia pri testovaní odstránili.

Autorom komentára je Radim Tlapák, riaditeľ obchodu BatteryShop.cz

Značky: