UX analytici Lighting Beetle našli mnoho nedostatkov dizajnu aplikácie Pokémon GO. Zdá sa, že hráči Pokémon GO sú si vedomí týchto nedostatkov a poukazujú tiež na nedostatky gameplay oproti originálnym hrám. Kombinácia nostalgie, novej technológie (ide o prvú globálne masovo hranú hru v rozšírenej realite) a sociálneho aspektu Pokémon GO však prevažuje negatívne názory na dizajn rozhrania či kvalitu samotného gameplay. Všetci sa však zhodujú, že pokiaľ vývojári aplikácie nezapracujú na chybách a dizajnových nedostatkoch, tak popularita hry čoskoro výrazne klesne.   

Názory odborníkov na používateľský zážitok

Závery výskumného tímu zosumarizoval Michal Blažej:

Nedostatočná konzistencia a jednoznačnosť elementov

Dizajn elementov naprieč aplikácie nie je konzistentný. Niektoré ovládacie prvky sú na rôznych obrazovkách na iných miestach. Pri mnohých elementoch nie je intuitívny ich vzhľad – napr. funkcia zoradenia v zozname Pokémonov má vzhľad ako štandardný button v aplikácii. Po kliknutí sa dostaneme na obrazovku s menu s ponukou zoradenia podľa rôznych atribútov.

Absencia konvenčných pomenovaní a slabá informovanosť používateľa

Pri pomenovaní atribútov, predmetov a pod. by mala byť dodržaná konvencia z ostatných Pokémon videohier. Napr. atribút Combat Power “CP” je neštandardné pomenovanie a používateľ sa v aplikácii nedostane k vysvetlivkám tejto skratky.

Element “Check out PokéStop” sa podobá na úlohu (quest) a jeho vzhľad indikuje klikateľnosť. Po kliknutí však neposkytne žiadne dodatočné informácie. Používateľ sa nedozvie, čo PokéStop je a prečo tam má ísť. Niekedy sa tiež stáva to, že prekrýva ostatné obrazovky pri prehliadaní aplikácie.

Nie je vysvetlené, čo presne robí stopovač Pokémonov v blízkosti avataru. Nie je jasné, podľa čoho sa tu zoraďujú Pokémoni.

Nedostatočná flexibilita ovládania

Otáčanie postavy v hre pôsobí ťažkopádne, senzitivita otáčania je pomerne nízka. Pri tvorbe avatara používateľ nevie voľne pohybovať kamerou (napr. musí kliknúť na hlavu, aby videl celé telo postavy).

Nedostatočná dokumentácia a pomoc

Hra neznalému používateľovi nepomáha pri onboardingu. Hra neobsahuje tutoriály ani návody, a to ani v úplnom úvode hry, kedy hráč chytá prvého Pokémona. Používateľ sa nedozvie, že má kliknúť na Pokémona na obrazovke. Používateľ vidí šípku smerom na Pokémona, no nevidí inštrukciu, že má švihnúť prstom po obrazovke. Mnohé elementy nie sú vôbec vysvetlené a aj skúsení hráči nevedia, čo znamenajú.

Nedostatočná prevencia chýb

Zvolenie prezývky je relatívne náročné – mnohé unikátne mená sú už rezervované. To, či používateľ môže mať vpísanú prezývky zistí až po odoslaní požiadavky – táto kontrola by mala prebehnúť ešte pred potvrdením.

Výskum

Skupinový rozhovor so štyrmi pravidelnými hráčmi sa konal dňa 27. júla 2016. Hráčov sme sa pýtali na názor na dizajn aplikácie, hrateľnosť hry a celkový dojem. Pri bežnom UX praxi sa táto metóda bežne používa na odhalenie najdôležitejších dizajnových nedostatkov pri počte respondentov 3 až 6. Nižšie poskytujeme vybrané citáty hráčov, na ktorých sa všetci zhodli a ktoré najlepšie zhŕňajú výstup.

Pozitívne hodnotené prvky:

Spojenie s mapou reálneho sveta je dobré. Ignoroval som rôzne historické monumenty a budovy v mojom meste. Mnohé som spoznal vďaka tejto appke. Páči sa mi, že sa mapa mení podľa denného cyklu. Akurát minule som ostal zaskočený, keď sa zmenila mapa prezidentskej záhrady – pôvodne si videl vstupné brány do parku a cestičky. Teraz ich nevidím. Možno to bolo spôsobené nedávnou aktualizáciou máp Google.

Pocit zadosťučinenia je chytiť ich všetkých :). Vždy mám dobrý pocit z toho, keď sa mi vyvinie Pokémon.

Baví ma zbieranie Pokémonov. Páči sa mi koncept prestíže, ktorú získam po vyhranom zápase v Gyme.

Negatívne hodnotené prvky 

Spôsob boja mi príde primitívny. Ešte primitívnejší ako chytanie Pokémonov. Keď využívam špeciálne útoky, moje výsledky sú iba horšie. Mám dojem, že najefektívnejšie je len ťukať na základný útok. Keby som mohol zmeniť spôsob boja, prenechal by som hráčom väčšiu voľnosť v pohybe počas súboja v Gyme. Napríklad úhyb cez swipe mi príde dosť hlúpy.

Niektoré herné mechaniky sú zvláštne. Napr. získate viac XP za točivé hodenie PokéBallu (curved ball), ale mechanika hádzania nefunguje veľmi dobre. Mód augmented reality iba sťažuje ovládanie. Je oveľa náročnejšie chytiť Pokémona v augmented reality. A vyzeráš ako idiot. Myslím, že augmented reality mód bol dobrý nápad, ale exekúcia im veľmi nevyšla. Klasický spôsob hádzania PokéBallu je najbezpečnejší.

Mal to byť rytmický súboj v reálnom čase, avšak nutnosť pripojenia na server a s tým spojené oneskorenie celý zámer kazí. Je zložité reagovať v reálnom čase na útoky Pokémonov.

Všetko je trochu pomalé a pritom mám výkonný smartfón. Dosť rýchlo sa začne prehrievať, čo je dobré akurát tak v zime.

Appka nechá hráča do veľkej miery hádať. Napríklad vôbec nevysvetľuje, čo znamenajú krúžky, keď hádžete PokéBall. Netušil som, ako bojovať v Gyme. Všeobecne tu chýbajú návody a rady pre ovládanie appky. Mnohé si musíte nájsť sami na internete – tutoriálov na internete je kopec, a to aj preto, že ju hráči nevedia ovládať.  Vydať appku, v ktorej donútite hráča pri prvom spustení ísť na internet a hľadať, ako ju vôbec ovládať je postavené na hlavu.

Prečo hráte?

Moderátor: Spomenuli ste dosť veľa negatív – dizajnových aj gameplayových. Prečo to teda hráte?

Sú to Pokémoni. Bola to súčasť môjho detsva. Myslím si, že pre mnohých je to celé o nostalgii.

Je to zábavné. Najmä vďaka prepojeniu s reálnym svetom.

Sociálny aspekt je tiež zaujímavý. Hráč 1: Často vídam ľudí v meste, ktorí sa na ulici zastavia, šúchajúc prst po smartfóne. A potom skríknu “Yes, mám ho!” Niektorí moji kamaráti hrávali videohry iba doma. Teraz hrajú aj vonku. Možno sa tiež zoznámia s novými ľuďmi vďaka tejto appke. Ja sa osobne nepúšťam do debaty s okoloidúcimi, ktorí hru práve hrajú. Raz som ale chcel povedať chalanovi v supermarkete, že tu asi žiadneho Pokémona nenájde.  Hráč 2: Možno chcel len vyliahnuť vajíčko. (smiech)

Niekedy môže byť sociálny aspekt nebezpečný. Raz sa mi stalo, že som išiel domov od priateľky neskoro v noci a videl som na mape lure modul, tak som sa tam išiel pozrieť. Pritom v noci to predsalen nie je veľmi bezpečné. Aplikácia vám dokonca pri spustení hovorí, nech si všímate svoje okolie. Čítal som, že aplikáciu použili zlodeji na prilákanie ľudí na miesto, kde potom páchali trestné činy.

ZdrojLighting Beetle

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.