Mozilla spravila experiment, pri ktorom zistila, ako veľmi nefunguje hodnotenie obsahu na YouTube.
Bežne to funguje tak, že si pozriete nejaké video a následne ho môžete hodnotiť buď Páči sa mi alebo Nepáči sa mi. Tiež máte možnosť zastaviť odporúčanie kanála s určitým typom informácií. Toto ale podľa Mozilly nefunguje tak, ako by si predstavovali. Téme sa venoval aj web The Verge.
Základom je, že používateľ by si mal vybrať sám, ktorý obsah chce sledovať a mať odporúčaný podobný a ktorý nie. No a tu je háčik. Obsah, ktorý podľa jeho typu nechcete pozerať, budete dostávať aj naďalej. Pravdu má aj Google, ktorý sa cez svoju hovorkyňu Elenu Hernandezovú obhajuje nasledovne:
Dôležité na tom je, že naša kontrola nefiltruje celú tému alebo názory, pretože by to malo negatívny dopad pre diváka.
V tomto vyjadrení pre magazín The Verge jej treba dať za pravdu. Algoritmus, ktorý by filtroval obsah príliš silno, by tak znemožnil divákovi vidieť podobné témy.
Možno nechcete pozerať reportáže o vojne a násilnostiach, no zaujíma vás násilná demonštrácia v centre mesta. Rovnako to znamená, že vyjadrenie nezáujmu o videá nejakého politika alebo známej osobnosti neznamená, že v budúcnosti od neho žiadne video YouTube nebude odporúčať.
Príliš silná aplikácia filtrovania by vlastne vytvárala silnú cenzúru. Ako teda prišla Mozilla na to, že odporúčací algoritmus nefunguje najlepšie? Vytvorili dve skupiny používateľov. Jedna skupina dobrovoľníkov použila doplnok RegretsReporter nainštalovaný v prehliadači. Ten prekryl tlačidlo Zastaviť odporúčanie.
Ide o to, aby jedna skupina mohla na základe informácií z doplnku RegretsReporter použiť toto tlačidlo štandardne, no zároveň druhá, kontrolná skupina namiesto toho potom v tomto obsahu použila náhodné hodnotenie, teda páči sa mi, nepáči sa mi, nezaujíma ma atď. A na základe tohto doplnku vedeli o aký obsah pôvodne išlo.
Takto sa vytvárali porovnávacie skupiny, aby sa dalo zistiť, nakoľko YouTube rešpektuje rozhodnutie používateľov čo chcú a čo nechcú vidieť. Údaje boli zozbierané z viac ako 500 miliónov odporúčaných videí a výskumní asistenti vytvorili viac ako 44 000 dvojíc v rámci odmietnutých videí.
Ak bolo zvolené „nepáči sa mi“ alebo „nemám záujem“, zabránilo sa len 12 % resp. 11% odporúčaní. Voľby na neodporúčanie kanálu alebo odstraňovanie údajov z histórie už boli účinnejšie. Tu pomohlo zabrániť navrhovaniu obsahu na úrovni 43 % oproti 29 % zlých odporúčaní.
Podľa výskumníčky Mozilly, Beccy Ricksovej, sa nedá jednoznačne tvrdiť, čo dané prvky na hodnotenie a vytváranie preferencií obsahu robia. Nie sú dosť transparentné. Mozilla totiž robila viacero pokusov a pod drobnohľad si zobrala aj TikTok. Aj toto bola jedna z ďalších služieb, kde je transparentnosť toho, ako jednotlivé ovládacie prvky na zastavenie nezaujímavého obsahu fungujú.
Prečítajte si aj: