Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

AFISP: Učitelia majú záujem o realizáciu finančného vzdelávania.

Úroveň finančnej gramotnosti na školách, ako aj v slovenskej spoločnosti, je porovnateľná v rámci členských štátov Európskej únie, no tak ako v únii, je čo zlepšovať aj u nás. Konštatuje to Asociácia finančných sprostredkovateľov a finančných poradcov (AFISP), podľa ktorej už minimálne základné školy začínajú byť aktívnejšie v odbornom vzdelávaní a aktivitách na podporu finančnej gramotnosti na školách. „Príprava na našich základných školách je v súčasnosti značne závislá od angažovanosti a odbornej prípravy samotných učiteľov. Bez ohľadu na to, či je to vidiecka alebo mestská škola. Najmä na základných školách už monitorujeme záujem jednotlivých učiteľov a realizáciu plánov finančného vzdelávania, čo nás veľmi teší,“ konštatuje generálna tajomníčka AFISP Darina Huttová.

Členovia AFISP už niekoľko rokov aktívne komunikujú so školami rôznych stupňov, kde majú možnosť viesť osvetovú vzdelávaciu činnosť a to aj formou zážitkových vzdelávacích programov. Žiaci a študenti sú súčasne motivovaní i rôznymi súťažami z oblasti financií.

„Dúfame, že v blízkej dobe dôjde aj k účinnej spolupráci s členmi AFISP, pre čo by bolo vhodné využiť aj vzdelávacie programy našich členov,“ hovorí Huttová.

Zvyšovanie finančnej gramotnosti súvisí s ochranou finančných spotrebiteľov a je absolútne nevyhnutná pre sociálne zabezpečenie ľudí v starobe. Ako podotýka Huttová, Slovenská republika by si mala stanoviť za cieľ vytvoriť konzistentný systém finančného vzdelávania od predškolských zariadení až po stredné školy. „V rámci prípravy mládeže na samostatný finančný život považujeme vzdelávanie na stredných školách za dôležité. Po ukončení strednej školy by mal každý človek poznať následky finančných záväzkov, fungovanie finančného trhu a mal by, samozrejme, vedieť finančne plánovať svoj život,“ konštatuje.

Ako dodáva, hoci k problémom finančného vzdelávania sa nepochybne dokážu presnejšie vyjadriť samotní učitelia, v zásade sa musí stále zabezpečovať dostatočná odborná príprava učiteľov a následne je možné ich vedomosti prenášať na žiakov. „Nepochybne by bolo vhodné naplniť koncepciu vlády z roku 2007 o ochrane finančných spotrebiteľov  zvýšením finančnej gramotnosti, to je stále úloha, ktorá nie je naplnená. AFISP prostredníctvom svojich členov prináša programy finančného vzdelávania, ktoré sa stretávajú s úspechom a, samozrejme, sa v tom bude pokračovať,“ podotýka Huttová.

Asociácie pôsobiace na finančnom trhu sa starajú predovšetkým o osobitné finančné vzdelávanie finančných agentov, ktorých združujú. Finanční agenti sú následne v priamom styku s občanmi, na ktorých prenášajú nielen ponuku obstarania toho či onoho finančného produktu ale aj svoje finančné vedomosti a zabezpečujú im program starostlivosti o využívanie finančných služieb v priebehu aj dlhšieho životného obdobia. „Sme však pripravení i na diskusiu so zástupcami štátu o skvalitnení vzdelávania na školách. Za posledných 5 rokov bolo vytvorených viacero zdrojov pre finančné vzdelávanie detí od najútlejšieho veku až po dospelosť. Boli vytvorené i spoločenské hry. Je z čoho čerpať,“ dodáva generálna tajomníčka AFISP Darina Huttová.

Značky: