Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Cieľom medzinárodného projektu, ktorého súčasťou je aj Žilinská univerzita, je optimalizovať prevádzku na kosovských železniciach.

Hlavný dôraz je kladený na analýzu možností zvýšenia priemernej rýchlosti osobných i nákladných vlakov zo súčasných priemerných 55 km/h pri osobných a 45 km/h pri nákladných vlakoch na priemerných 70 km/h pre oba druhy vlakov. Toto všetko bez potreby veľkých investícií do existujúcej infraštruktúry.

„Železnice v Kosove potrebujú podporu vo vedeckovýskumnej oblasti, pretože v rámci svojej štruktúry nemajú takto zamerané oddelenie. Na Prištinskej univerzite neexistuje fakulta alebo katedra orientovaná na dopravu,“ informoval doc.  Peter Márton, koordinátor projektu na Žilinskej univerzite.  „V rámci projektu budeme spoločne pripravovať podklady pre medzinárodný projekt v rámci výskumného a inovačného programu EÚ H2020 a jeho iniciatívy Shift2Rail. Kosovské železnice súhlasili s úlohou „demonštrátora“ pre implementáciu výsledkov spoločnej vedecko-technickej spolupráce,“ dodal doc. Márton.

Prvý workshop projektu KosOptRail – Optimalizácia železničnej infraštruktúry Kosovských železníc sa konal v dňoch 13. až 15. februára 2017 v železničnom uzle Kosovo Polje. Koordinujúcou stranou je Technická univerzita Berlín. Ďalšími členmi konzorcia sú Žilinská univerzita, spoločnosť Infrakos – správca železničnej infraštruktúry v Kosove a NewCo, hutnícky komplex na spracovanie niklovej rudy, ktorý je zároveň najdôležitejší zákazník železníc v Kosove.