Predplatné a odbery by sa mali dať zrušiť tak jednoducho, ako ste sa k nim zaviazali.

Navrhuje to predsedníčka FTC (Federal Trade Commission) Lina Khanová, ktorá pre server NBC News povedala, že „spoločnosti sa spoliehajú na to, že zákazníci budú netrpezliví a zmätení, aby sa vyhýbali všetkým prekážkam.“. Nové pravidlo by malo zjednodušiť postup odhlásenia služieb a pravdepodobne by nešlo len o odhlasovanie z mobilných či webových aplikácií. Tým, že ide o návrh FTC, malo by sa to dotknúť spotrebiteľského sveta celkovo.

Lina Khan FTCZdroj: Graeme Jennings / Bloomberg, Getty Images file
Lina Khanová, predsedníčka FTC

Situáciu s odhlasovaním poznáte sami a vyzerá to, že situácia v USA je rovnaká ako u nás či vo zvyšku sveta. Prihlásiť si odber nejakej služby nevyžaduje žiadne veľké konanie a firmy vám nekladú žiadne prekážky. Odhlásenie odberu, to už je iná káva. Niekde musíte vytlačiť formulár a zájsť na pobočku osobne, inde je zase potrebné preklikať sa rôznymi dotazníkmi.

To by nebolo až tak tragické, ak by vás firmy nezavádzali a nesnažili sa vás pomýliť ovládacími prvkami. Typicky môže byť tlačidlo pre ponechanie odberu veľké a zelené a zrušenie môže mať obyčajný formát internetového linku a bude napísané menším písmom. Toto ste si už možno všimli napríklad na programoch, ktoré ste zo systému chceli odinštalovať.

Navrhované postupy by napríklad zjednotili celý proces. Aktivácia online by znamenala možnosť online aj službu zrušiť. Nie telefonicky ani osobne. Federálna agentúra uviedla, že dostáva tisíce sťažností na tieto praktiky každý rok a používatelia sa sťažujú práve na účtovanie opakovaných služieb a zložité pravidlá zrušenia.

Predsedníčka vo svojom vyhlásení ďalej uviedla, že tento problém sa týka aj telocviční, ktoré vyžadujú zrušenie predplatného osobnou návštevou alebo prostredníctvom notársky overenej žiadosti. Tiež poukazuje na zložitosť zrušiť zmluvu s operátorom, ktorá vyžaduje prepojenie na telefonického pracovníka. Ten sa namiesto zrušenia služby snaží zákazníka presvedčiť, aby si služby ďalej platil.

Aktuálne totiž firmy môžu účtovať poplatky zákazníkom, až pokým službu nezrušia. To je logické, no doba sa od legislatívneho rámca prijatého v roku 1973 zmenila. Kým vtedy ste nemali internetové služby a nemohli ich aktivovať online, zdalo sa pochopiteľné rušenia osobnou návštevou pobočky alebo zasielaním listov. Zatiaľ nie je známe, kedy návrh nadobudne platnosť.

Zdroj: NBC News

Prečítajte si aj:

Michal Reiter

Michal Reiter
Publikujem o dianí na internete, súkromí, bezpečnosti a testujem notebooky, smartfóny, audio produkty a ďalšie gadgety.