Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spustila v marci 2024 pilotný projekt zvyšovania úrovne kultúry cestovania a čistoty vo vlakoch.

Tento projekt bol implementovaný v diaľkových vlakoch na trase Bratislava – Žilina – Košice, pričom jeho cieľom bolo zlepšiť komfort a spokojnosť cestujúcich prostredníctvom vyššieho štandardu čistoty počas celej doby jazdy vlakov.

V novom cestovnom poriadku, ktorý vstúpil do platnosti v nedeľu 15. decembra 2024, ZSSK rozšírila úspešný projekt pravidelného čistenia vlakov počas jazdy aj do ďalších expresných spojov, ktorých počet stúpol na 32 vlakov linky Bratislava – Žilina – Košice, prípadne ďalších 8 vlakov v časti tejto trasy. Táto služba, ktorá si získala pozitívne ohlasy od cestujúcich, prispieva k výraznému zvýšeniu úrovne čistoty a celkového komfortu vo vlakoch. Pravidelné odnášanie odpadkov, priebežné čistenie toaliet a starostlivosť o interiér počas celej cesty zvyšujú spokojnosť zákazníkov a robia cestovanie príjemnejším.

Okrem dôrazu na čistotu prinášajú expresné vlaky ZSSK ďalšie vylepšené služby. Cestujúci v 1. triede sa môžu tešiť na balenú vodu zdarma, lepšie Wi-Fi pripojenie, polohovateľné sedadlá, rozkladacie stolíky, individuálne osvetlenie, obsluhu mobilbarom, donášku jedla na miesto a možnosť rezervácie bezplatného parkovania v Bratislave, Trnave, Žiline, Poprade a Košiciach pri kúpe spiatočného lístka cez internet. Vo vozňoch 2. triedy budú k dispozícii obľúbené služby ako dámske kupé, kupé s tichou zónou a detské kupé.

S cieľom zvýšiť komfort a istotu pri cestovaní zaviedla ZSSK aj povinné miestenkovanie. Expresy Tatran sú povinne miestenkové v 1. triede a v časti 2. triedy. Expresy Kriváň sú povinne miestenkové v celej súprave. Dôvodom je komfort pre cestujúcich a istota miesta na sedenie. ZSSK tak môže prepraviť viac cestujúcich, ktorí budú mať väčšiu možnosť výberu spojení. Priemerný počet miest denne na linke Bratislava – Košice sa tak navýšil z cca 13 800 na viac ako 23-tisíc miest, čo predstavuje nárast o 72 %, prevažne v 2. triede. Vo všetkých expresoch si môžu seniori, žiaci a študenti uplatniť 100 % zľavu z cestovného.

Od spustenia projektu zaznamenal mimoriadne pozitívne reakcie zo strany cestujúcich. Výsledky prieskumu uskutočneného v júni 2024 ukazujú, že až 60 % cestujúcich zaznamenalo celkové zlepšenie čistoty oproti obdobiu pred začiatkom projektu. Zlepšenie čistoty toaliet vníma až 63 % respondentov. Cestujúci si obzvlášť cenia dostupnosť a pravidelné dopĺňanie hygienických potrieb vo WC, pravidelné odnášanie odpadkov a priebežné čistenie interiérov vlakov prítomným personálom.

Kľúčové zistenia z prieskumu:

  • Celkové zlepšenie čistoty: Podiel cestujúcich, ktorí zaznamenali celkové zlepšenie čistoty, vzrástol na 60 % v júni zo 42 % v marci.
  • Zlepšenie čistoty toaliet: Spokojnosť s čistotou toaliet vzrástla z 52 % v marci na 63 % v júni.
  • Priebežné čistenie: 49 % cestujúcich zaznamenalo aktivity ZSSK zamerané na priebežné čistenie počas jazdy, čo je nárast o 3 percentuálne body oproti marcu.
  • Net Promoter Score (NPS): NPS, meraný s akcentom na čistotu, vzrástol zo 79 na 407, čo poukazuje na vysokú mieru spokojnosti a ochoty odporúčať služby ZSSK.


Na základe týchto pozitívnych výsledkov sa ZSSK rozhodla pokračovať v projekte a rozšíriť ho na ďalšie diaľkové i regionálne vlakové linky. „Sme nesmierne radi, že viac ako polovica cestujúcich pozitívne reaguje na naše úsilie o zlepšenie čistoty a kultúry cestovania počas jazdy v diaľkových vlakoch. Projekt je dôležitým krokom vpred v našej snahe poskytovať vysokokvalitné služby a pohodlné cestovanie pre všetkých našich zákazníkov. Pre zaznamenaný úspech projektu rozširujeme v novom grafikone túto službu aj na ďalšie vlaky v diaľkovej i regionálnej doprave na tratiach Žilina – Liptovský Mikuláš a Čierna nad Tisou – Poprad-Tatry, aby bol komfort prepravy vo vlakoch Železničnej spoločnosti Slovensko zvýšený,“ povedal Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK.

Na akých tratiach prebieha a bude prebiehať upratovanie vlakov počas jazdy?

  • Bratislava – Žilina – Košice a späť,
  • Žilina – Liptovský Mikuláš a späť,
  • Čierna nad Tisou – Poprad-Tatry a späť.

Budúce kroky a odporúčania

Okrem rozšírenia projektu na ďalšie vlakové linky plánuje ZSSK zaviesť aj ďalšie opatrenia ako dávkovače na mydlo, automatické splachovače a bezdotykové otváranie dverí do toalety.

Súčasťou stratégie je aj osvetová kampaň, ktorá apeluje na dodržiavanie čistoty vo vlakoch prostredníctvom moderných komunikačných prostriedkov. Tieto opatrenia sú určené pre všetkých cestujúcich, ktorí využívajú služby ZSSK. Ich cieľom je zvýšiť komfort a spokojnosť pri cestovaní vlakom.

ZSSK verí, že tento projekt prispeje k ešte príjemnejšiemu cestovaniu a získa si dôveru ďalších cestujúcich. Každý z nás môže prispieť k zásadám #slušnevlakom.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.