Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Výrobcovia automobilov predpokladajú, že do dvoch rokov sa na trhu objavia vyspelejšie systémy autonómneho riadenia, ako máme dnes.

Výskumy ukazujú, že mnohí vodiči a predajcovia sú už teraz preťažení  množstvom nových technológií vo vozidlách. Gill Pratt, šéf vývojového strediska Toyota Research Institute vidí riešenie problému v školeniach vodičov. Podľa neho sa šoféri musia naučiť, do akej miery sa môžu spoliehať na tieto zariadenia a čo od nich môžu očakávať.

Zachraňujú životy, ale vyžadujú vedomosti

V súčasnosti čoraz viac automobiliek prináša moderné riešenia, ktoré pomáhajú vodičovi v bezpečnej jazde. Upozorňujú na riziko kolízie, posilňujú brzdný účinok (mnohí vodiči pri hrozbe havárie stlačia brzdu príliš slabo na to, aby zabránili zrážke), alebo   automaticky brzdia. Informujú o náhodnom vybočení z jazdného pruhu alebo korigujú dráhu, prepínajú svetlá z diaľkových na stretávacie, rozoznávajú niektoré dopravné značky. Veľkým prínosom je aktívny tempomat, ktorý nielen udržuje požadovanú rýchlosť, ale znižuje ju, ak sa pred vozidlom objaví pomalšie auto.  Dodržiava bezpečný odstup a keď už pred ním nie je prekážka, opätovne zvýši na zvolenú rýchlosť.

Tieto zariadenia zjednodušujú šoférovanie a pomáhajú vyhnúť sa nebezpečným situáciam, no treba ich  vedieť používať.

Prieskum univerzity v Iowe z roku 2015 ukázal, že 65% vodičov nielenže nevyužíva aktívny tempomat, ale dokonca ani nevie, čo to je. Podľa názoru Gilla Pratta, šéfa strediska Toyota Research Institute, ktoré sa zaoberá aj rozvojom technológie autonómneho riadenia a umelej inteligencie, ak predajcovia a zákazníci vyskúšajú fungovanie bezpečnostných systémov novej generácie pod dohľadom inštruktora a v bezpečných podmienkach, prejaví sa to v častejšom využívaní na cestách.  O svoje postrehy sa podelil na portále wardsauto.com.

„Kľúčové je, aby šoféri nepreceňovali možnosti bezpečnostných systémov, ale zároveň aby ich využívali v čo najvyššej miere,”  povedal a porovnal súčasnú situáciu s obdobím, keď bolo novinkou  ABS.  Šoféri si museli zvyknúť, že už nemajú prerušovane brzdiť na klzkom povrchu, pretože auto to urobí za nich. Na druhej strane niektorí dodnes veria, že keď majú ABS, nikdy nedostanú šmyk. Preto Gill Pratt nabáda k účastiam na školeniach a testoch.

Vďaka dodatočnému vzdelávaniu sa vodiči môžu naučiť rozoznávať systémy zabezpečujúce rôzne stupne podpory. V súvislosti s budúcimi technológiami je nevyhnutné rozlišovanie medzi  asistentmi vodiča, ktorí pomáhajú človeku pri riadení vozidla, a systémami automatického riadenia, ktoré nebudú vyžadovať zapojenie človeka.

Nenahraditeľný šofér

Gill Pratt si myslí, že výrobcovia by nemali zneužívať výraz ,,plne autonómne vozidlo”.

„Znie to efektne, ale môže znamenať čokoľvek.  Vlak, ktorý premáva medzi letiskom v San Francisku a budovou požičovne áut, jazdí bez vodiča. Lenže pohybuje sa po koľajniciach. Nemyslím si, že niekto považuje toto riešenie za technológiu budúcnosti, pretože funguje už teraz.”

Oficiálna definícia autonómneho riadenia uvádza 6 úrovní zautomatizovania automobilu od 0 do 5. Úroveň 5 znamená, že vozidlo sa pohybuje bez účasti vodiča na všetkých druhoch ciest a  za každých dopravných a poveternostných podmienok. Čiže na každom mieste, na ktorom by bol človek schopný riadiť vozidlo. Podľa Pratta keď producenti predpovedajú, že už v roku 2020 uvedú na trh autonómne automobily, majú na mysli systémy, ktoré podliehajú rôznym obmedzeniam.  Ani jeden z producentov automobilov sa ani len nepriblížil k systémom na úrovni 5, pretože stroje naďalej nie sú schopné vnímať okolie tak účinne ako človek, ani predvídať  reakcie rôznych účastníkov cestnej premávky.  Šofér intuitívne vie, že keď sa k ceste blíži matka s dieťaťom, nebude sa pokúšať prejsť cez ňu nebezpečným spôsobom. Na rozdiel od nej sa dvojica školákov na skejtbordoch môže správať nepredvídateľne.”

Na januárovom veľtrhu elektroniky CES v Las Vegas Toyota predviedla koncept automobilu Concept-i vybavený  moderným systémom autonómneho riadenia založenom na umelej inteligencii. Jeho úlohou je prispôsobenie úrovne podpory vodiča jeho schopnostiam a kondícii. Systém neustále monitoruje podmienky na ceste, aj úroveň sústredenia a hladinu únavy človeka za volantom, aby v prípade potreby zvýšil úroveň autonómneho riadenia alebo zapol autopilota. Za dobrých podmienok ponecháva riadenie človeku, pretože – ako často zdôrazňoval Akio Toyoda, prezident Toyota Motor Corporation, šoféri milujú riadiť svoje autá. Toyota plánuje začať testy Concept-i v skutočnej premávke v priebehu najbližších rokov.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.