Tento model je vôbec prvým sériovým elektromobilom značky, ktorý môžete na našich cestách vidieť (alebo skôr nevidieť, lebo ich ešte veľa v obehu nie je) a mňa zaujímalo, čo ponúka a aký spraví dojem.

Mazda MX-30
Mazda MX-30

Lebo prvý dojem na druhý krát neurobíš, však? V tomto smere môže byť japonský výrobca spokojný, dojem na mňa urobil už počas oficiálneho predstavenia tohto modelu, ktorý si ma dostatočne rýchlo získal najmä dizajnom exteriéru a interiéru. Exteriér je skutočne podarený, neopozeraný a iný. Odlišnosť v akejkoľvek forme sa v dnešnom jednotvárnom svete cení.

Poďme na to, nie je čas strácať čas 🙂

Mazda MX-30 má krásne vypracovaný a takmer kolmý predok, v ktorom sú efektne zapustené LED svetlomety. Svetlá ponúkajú výborný dosah i svietivosť a korektné tieňovanie, ale režim automatického prepínania diaľkové/tlmené ešte potrebuje doladiť – často oslepuje oproti idúcich vodičov (poznámka z testu je zapísaná takto: výborné LED adaptívne svetlá s tieňovaním, ale prepínanie diaľkové/tlmené je zle, neskoro vypína a veľa vodičov oslepuje).

Mazda MX-30
Mazda MX-30

Predná kapota s časťou prednej masky vytvára nad znakom automobilky výraznú striešku, čo sa často nevidí. Automobilky sa tomu skôr vyvarujú kvôli testom – ochrana chodcov. Veľa otvorov na prívod vzduchu tu nie je, nakoľko nie sú potrebné, čím vznikli plné kontúry prednej časti, ktoré sa tiahnu celým profilom až do zadnej časti. Dizajn je vo všeobecnosti veľmi čistý, a to aj napriek paradoxu, že karoséria má veľa prelisov a viditeľne oddelených častí. Z pohľadu dizajnu je akékoľvek auto veľmi ťažko jednotlivcovi posudzovať a toto dupľom, nakoľko každému sa páči/nepáči niečo iné. Mne sa páči, ale určite by som si prial bielu perleť.

Ak ste sa správne zahľadeli, tak vám určite neuniklo, že karoséria je v tomto prípade veľmi špecifická, nakoľko tu chýba pevný „B“ stĺpik. Konštruktéri vytvorili extra tuhú karosériu, ktorá má špecifické otváranie dverí oproti sebe – tak ako to bolo kedysi v prípade Mazdy RX-8. Veľmi podobne to má vypracované aj BMW i3 atď. Predné dvere majú klasickú veľkosť, zatiaľ čo zadné – do protismeru idúce – sú takou polovičkou, ale zato extra mohutnou, pričom nahrádzajú „B“ stĺpik. Ak chcete otvoriť zadné dvere, tak musia ísť najprv predné, inak to nejde.

Mazda MX-30
Mazda MX-30

Tento štýl sa mi páči, je efektný, no z pohľadu praktickosti to nie je až taká výhra. A v podstate ani nemusí, lebo toto je mestský elektromobil, ktorý nie je žiadnym diaľkovým rodinným autom. Celok je veľmi pekne spracovaný, vrátane mnohých detailov, ktoré robia tento model komplexným. Praktickou a peknou je aj mohutná 360° ochrana karosérie plastovým lemom v spodnej časti, ktorý ju chráni pred rôznymi poškodeniami. Dvojfarebné lakovanie a 18“ disky tiež nie sú na zahodenie, však?

A zaujímavý nie je iba exteriér, ale aj interiér + použité materiály. Ako je v prípade Mazdy dobrým zvykom, tak vypracovanie a materiály sú na veľmi vysokej úrovni. Všetko je zladené do posledného detailu a v tomto prípade vám okamžite musí do oka padnúť stredová konzola. Korok, koža, kvalitné plasty a množstvo praktických riešení – to je to, čo mnohým autám chýba. Na všetko tu nájdete miesto, pričom vás bude vždy tešiť celkové spracovanie. Stredová konzola začína samostatným dotykovým displejom na ovládanie klimatizácie, z čoho som mal trošku obavy, no zbytočne.

Mazda MX-30
Mazda MX-30

Mám rád „kolieska“ a manuálne ovládanie, no toto je spracované tak, že som na kolieska rýchlo zabudol. Ideálna poloha, presne na dosah ruky, ktorá je položená na voliči smeru jazdy, okamžité reakcie a žiadne čakanie na to, kým sa prejaví vaša požiadavka. Takto nejako si predstavujem digitálne ovládanie klimatizácie! Stredová konzola tak trošku pripomína vesmírnu loď.

Zvyšok palubnej dosky, teda hlavný displej v strede a hybridný prístrojový panel sa nijako nevymiká štandardu, resp. iným modelom značky. Všetko je dobre a jednoducho ovládateľné, no treba si na tento japonský systém trošku zvyknúť. Som rád, že zostalo zachované ovládanie systému kruhovým ovládačom v stredovej konzole s postrannými tlačidlami rýchleho prístupu k rôznym funkciám.  

Mazda MX-30
Mazda MX-30

Potešil ma aj integrovaný menič napätia (230V/150W) v stredovej konzole, vďaka čomu som mohol nabíjať na cestách elektroniku a pod. Samotný informačný systém je jednoduchý a ponúka všetky dôležité i menej zaujímavé prvky. Dobrou správou je podpora aplikácií Apple CarPlay a Android Auto, ale nechýba ani natívna navigácia a viaceré možnosti prispôsobenia vozidla podľa predstáv.

Samozrejmosťou a nutnosťou sú pokročilé asistenčné systémy, ako napr. proaktívne sledovanie okolia vozidla s automatickým brzdením, sledovanie diania za vozidlom počas parkovania, sledovanie pozornosti vodiča, monitorovanie mŕtvych uhlov, pokročilý parkovací asistent so 4 kamerami a PDC senzormi, systém udržovania vozidla v jazdnom pruhu, adaptívny tempomat atď.

Mazda MX-30
Mazda MX-30

Všetky spomenuté systémy chránia posádku vozidla pred nebezpečenstvom a vodičovi uľahčujú samotné šoférovanie. Z tejto sekcie vyberiem vedenie vozidla v jazdnom pruhu, ktoré pracuje celkom fajn, no adaptívny tempomat by si zaslúžil lepšie nastavenie – často reagoval zbrklo a zbytočne brzdil aj keď už pred autom nebola prekážka (poznámka z testu je zapísaná takto: 230V zásuvka v kabíne, infotejment – veľmi dobre – ľahko ovládateľný, adaptívny tempomat dobre – ale často zle reaguje na odbáčajúce vozidlá vo vedľajšom pruhu – zbytočne a náhle brzdí).

Dostupná je aj bezplatná mobilná aplikácia, ktorá ponúka vzdialený prehľad o vozidle a základnú správu niekoľkých funkcií, ako napr. nastavenie nabíjania, klimatizácie na určitý čas a pod. Okrem toho máte prehľad o stave vozidla – kde sa nachádza, či je zamknuté, zabezpečené a pod.“

Mazda MX-30
Mazda MX-30

S elektrickou Mazdou MX-30, ktorá ponúka priemerný dojazd 160 km, som najazdil približne 1000 kilometrov, takže som si v sedadlách niečo odsedel, či už počas jazdy alebo nabíjania, pričom musím povedať, že sú dostatočne pohodlné v každom smere. Majú príjemné bočné vedenie a sú tak akurát široké, vďaka čomu navodzujú pocit kresla. Okrem toho majú krásne vyhotovenie (koža/látka), elektrické ovládanie a pamäť na 2 polohy.

Posed je výborný, no výhľad z kabíny podpriemerný, načo si treba zvyknúť a dávať pozor, že nie všetko budete vidieť (poznámka z testu je zapísaná takto: „Pohodlie za volantom – výborný posed, ale zlý výhľad z kabíny – hrubé A/B stĺpiky“). Predná časť ponúka okrem fajn posedu aj dostatok vzdušnosti, čo počas ciest určite oceníte. V druhom rade je to, pochopiteľne, o niečo horšie. Sám za seba sa neposadím a jediný človek sediaci za mnou v relatívnej pohode bola moja 9 ročná dcéra. Miesta na hlavu je tiež málo.

Mazda MX-30
Mazda MX-30

Druhý rad je ideálny pre dve deti (aj v autosedačkách) alebo pre dvoch dospelých jedincov menšieho vzrastu, ideálne z rodu umpalumpov :). Samotný posed je príjemný, akurát miesta je pomenej (poznámka z testu je zapísaná takto: fajn kufor, ale v druhom rade málo miesta – iba deti v mojom prípade). Batožinový priestor vás nejako neohúri, no okrem nabíjacích káblov, ktoré sú dôležité, sem dáte aj rôzne iné veci, ako napr. batožinu pre 4 člennú rodinu na nejaký výlet alebo väčší nákup. V číslach je to takto: základný objem činí 341 litrov a po sklopení zadných operadiel (delenie 60:40) je to 1146 litrov.

Poďme na cesty (..alebo na nabíjačky?)

Mazda MX-30 je stále Mazdou, čo bolo poznať takmer okamžite. Veľmi dobre som sa cítil od prvej chvíle – prečo? Rozloženie hmotnosti v pomere 50:50 je dôkazom, že auto bude jazdiť veľmi precízne a presne, čo sa v praxi aj deje. Okrem toho je veľmi slušne nastavený aj podvozok, ktorý je optimalizovaný na pohodlnú jazdu, no pritom nie je plavný, ale celkom hravý. S nerovnosťami a nástrahami našich ciest si poradí dobre, no občas si na špecifických priečnych nerovnostiach poskočí.

Mazda MX-30
Nabíjanie v Rakúsku – krásne čisté miesto s čerešňami v pozadí. Aký čas by to v takomto stave vydržalo na Slovensku? Ešte dodám, že roaming od ZSE Drive funguje perfektne, v zahraničí nabijete auto kdekoľvek, sieť nabíjacích staníc je dostatočne hustá – všetky nabíjačky sú vyznačené v aplikácii. (Mazda MX-30)

Dobré a relatívne strmé je aj riadenie, no z môjho pohľadu by mohlo byť tuhšie – zdá sa byť tzv. laxné, čo sa prejavuje najmä vo vyšších rýchlostiach jemným pohnutím volantu, pričom sa auto trošku „rozlieta“. Inak nemám výhrady, ako každé auto, tak aj toto má výhody i nevýhody, no z pohľadu zamerania vozidla to nie je vôbec zlé. MX-30 je model zameraný na pohodlnú mestskú jazdu s primárnym cieľom byť v pohode, pohodlí a jazdiť ekologicky (poznámka z testu je zapísaná takto: výborný podvozok, váha 50:50, dobré jazdné vlastnosti, strmé riadenie, ale dosť laxné – na diaľnici stačí jemný pohyb a auto lieta. Na hrbolcoch a priečnych nerovnostiach auto občas poskočí).

Čo sa týka pohonnej jednotky, tak v ponuke je iba jeden typ elektromotora s výkonom 107 kW (145 ps) a max. krútiacim momentom 265 Nm. Motor čerpá šťavu z 35,5 kWh batérie umiestnenej v podlahe vozidla (bezpečnostný rám). Prevodovka je tzv. bezstupňová a výkon je primeraný určeniu vozidla – základom je okamžitá akcelerácia bez omeškania, čo navodzuje pocitovo ešte vyšší výkon. Nielen v meste tento aspekt určite ocení každý šofér.

Mazda MX-30
Mazda MX-30

Volič smeru jazdy je výborne spracovaný a ľahko sa s ním manipuluje, resp. s celým autom sa veľmi dobre manipuluje – či už v rámci jazdy alebo parkovania (aj vďaka 4 kamerám). Rovnako dobre je dostupný aj volič jazdných režimov, ktorý vám umožní jazdiť normálne, ekologicky alebo v športovom režime, kedy je nástup výkonu reálne citeľnejší. (poznámka z testu je zapísaná takto: dobrá odozva na akcelerátor, aj 145 koní je v elektrike svižných / volič jazdných režimov – výborný).

Dojazd by mal byť podľa výrobcu okolo 200 km (WLTP), no ako už určite viete, realita taká ideálna nie je. A to je škoda, lebo proporciami, vlastnosťami a všeobecným nastavením by mohol mať tento model aj vyšší dojazd, resp. o niečo väčšiu batériu. V praxi som na jedno nabitie prešiel približne 150 až 160 kilometrov v kombinovanej prevádzke s väčším nájazdom po diaľnici rýchlosťou 110 km/h + pustenou klimatizáciou, čiže v úplnom komforte.

Mazda MX-30
Mazda MX-30

V praxi však vypnutie klímy až tak veľa neurobí a keď chcete na jedno nabitie prejsť okolo 180 km, tak musíte ísť mimo mesta a veľmi dbať na to, akým spôsobom pracujete s akcelerátorom a samozrejme by ste museli ísť na doraz, čo nie je dobré ani správne. Nikto nechce byť v strese, ani vy ani baterka, a preto je ideálne nabíjať priebežne, počas každej možnej príležitosti.

Priemerná spotreba sa počas testu pohybovala v okolí 19,5 kWh/100km (pokojná jazda), pričom výrobca udáva 19 kWh/100km – prekvapivo správny a reálny údaj. ALE! Počas testu som sa pár jazdami zameral vyslovene na výsledky a po okresných cestách som dokázal prejsť viac ako 100 km (trasa Bratislava – Vráble) so spotrebou medzi 17,8 až 18,1 kWh, čo je veľmi dobrý údaj, pričom by som dokázal prejsť aj spomínaných +/- 180 km, no bolo to veľmi pomalé a úsporné, čo nie je praktizovateľné v rámci každého presunu. (poznámka z testu je zapísaná takto: Dojazd /WLTP 200km/ reálne okolo 160km v lete /diaľnica 110km/h + klíma/ – spotreba nameraná – 19,5 kWh priemer).  

Mazda MX-30
Mazda MX-30

Čo sa týka nabíjania, tak to je trošku komplikované, resp. sa neviete úplne spoľahnúť na čas, za ktorý sa batéria nabije. Aj v prípade veľmi podobných podmienok sa čas nabíjania často veľmi líšil. Každopádne to nie je také strašné, lebo napr. z domácej 230V zásuvky viete Mazdu MX-30 nabiť na 100% za 8 až 10 hodín (6,6kWh/h), čo je na čistý elektromobil fajn čas – ideál v noci. (poznámka z testu je zapísaná takto: nabíjanie z 230v / 6,6kWh – 8 až 10 hodín v závislosti od kábla a teploty – vonkajšia + batéria). Takto som nabíjal najčastejšie, pričom je to najúspornejšie k batérii i vašej peňaženke.

Nabíjanie na rýchlo nabíjačke, teda jednosmerným prúdom (40 až 50 kWh), je často časovo pohyblivý údaj, pričom záleží od vonkajšej teploty + teploty Batérie. V teste z 25% na 90% počas teplého dňa po dojazde na nabíjačku (ZSE – Terminál R1) so zohriatou batériou cca. 35 až 40 minút. Je dôležité vedieť, že batéria má predohrev s možnosťou nastavenia v systéme vozidla (automatický predohrev alebo vypnutý).

Mazda MX-30
Mazda MX-30

V rámci rovnakej trasy, cestou späť a na rovnakej nabíjačke trvalo nabíjanie zo 40% na 90% približne 50 minút (batéria bola chladnejšia = kratšia cesta ku nabíjačke). Inokedy zas písalo z 50% na 100% jednosmerným prúdom 1 hodinu nabíjania. Samotné nabíjanie, ako aj dojazd záleží od množstva faktorov a premenných – v rámci väčšiny elektromobilov. Ideálne je nabíjať doma, ak máte možnosť tak napr. prostredníctvom WallBoxu čo je rýchlejšie, prípadne v práci a rýchlo nabíjačky využívať iba počas dlhších presunov (poznámka z testu je zapísaná takto: nabíjanie trvá stále iný čas aj v podobných podmienkach, nedá sa úplne spoľahnúť na to, že za 40 min mám plnú baterku a pod.). Na záver dodám, že záruka na akumulátor je 8 rokov alebo 160 000 kilometrov. Bežná záruka na vozidlo je 3 roky.

Záverečné hodnotenie: Mazda MX-30  

Unikátna a hlavne odlišná, no trošku zavádzajúca mohutným telom. Z môjho pohľadu ide o precízne spracované auto s perfektným interiérom, na ktorý som si okamžite zvykol a doteraz naňho rád spomínam – ponúka kvalitné materiály a krásne vypracovanie. Z pohľadu techniky nemám veľa námietok, všetko som spomenul v texte, no určite by bolo vhodné ešte popracovať na niektorých systémoch + by som si prial aj väčší dojazd/batériu, lebo preddispozícia na dlhšie cesty tu je. Jazdné vlastnosti sú na dobrej úrovni a výkon je dostatočný – okamžité reakcie si veľmi rýchlo obľúbite.

  • Mazda MX-30
  • Mazda MX-30
  • Mazda MX-30
  • Mazda MX-30
  • Mazda MX-30
  • Mazda MX-30
  • Mazda MX-30
  • Mazda MX-30
  • Mazda MX-30
  • Mazda MX-30
  • Mazda MX-30
  • Mazda MX-30
  • Mazda MX-30
  • Mazda MX-30
  • Mazda MX-30
  • Mazda MX-30
  • Mazda MX-30
  • Mazda MX-30
  • Mazda MX-30
  • Mazda MX-30
  • Mazda MX-30
  • Mazda MX-30
  • Mazda MX-30
  • Mazda MX-30
  • Mazda MX-30

Základná technická špecifikácia: Mazda MX-30

  • Celková dĺžka: 4 395 mm
  • Šírka: 2 035 mm
  • Výška: 1 555 mm
  • Rázvor: 2 655 mm
  • Svetlá výška: 130 mm
  • Rozmer pneumatík: 215/55 / R18
  • Objem batožinového priestoru, 5 sedadiel: 341 litrov
  • Objem batožinového priestoru, 2 sedadlá: 1 146 litrov
  • Maximálny výkon: 107 kW / 145 ps
  • Maximálny krútiaci moment: 265 Nm
  • Kapacita batérie: 35,5 kWh
  • Hmotnosť batérie: 310 kg
  • Maximálna rýchlosť: 140 km/h
  • Zrýchlenie 0 –100 km/h: 9,7 s
  • Maximálna povolená celková hmotnosť: 2 108 kg
  • Pohotovostná hmotnosť: 1 645 kg
  • Spotreba elektrickej energie v kombinovanom cykle: 19 kWh/100 km
  • Homologovaný dojazd, kombinovaný cyklus: 200 km

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Mazda Slovensko

Cena: od 33 990 eur (e-Skyactiv GT)

Prečítajte si aj:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu