Opel Mokka-e: Nová filozofia značky (prvé dojmy)

0

Nová Mokka prichádza na Slovensko a ukazuje, akým smerom sa bude uberať dizajn značky Opel.

A my sme boli, samozrejme, pri tom. Konkrétne sme mali možnosť zúčastniť sa na prvých jazdách s touto novinkou, ktorá bude dostupná s rôznymi motorizáciami. My sme si v rámci prvých zoznamovacích jázd vybrali plne elektrickú verziu, teda model Mokka-e. Okrem tejto verzie je nová Mokka dostupná aj s benzínovými a naftovými motormi, čo ceníme. Je dôležité, aby si mohli zákazníci vybrať preferovanú motorizáciu. Nadišiel deň „D“ a my sme vyrazili za novinkou, ktorú sme mali k dispozícii niekoľko hodín, pričom sme sa snažili zistiť čo najviac dôležitých faktov z praxe.

Opel Mokka-e

Opel Mokka-e

Ešte pred samotnými dojmami z jazdy sa pozrime na dizajn a novú filozofiu značky Opel, ktorá sa odráža najmä na dizajne exteriéru a interiéru. V oboch prípadoch ide o veľmi zaujímavú a pútavú zmenu, ktorá zaujíma množstvo ľudí, čo sme zažili na vlastnej koži. Okrem toho je elektrický Opel Mokka-e v krikľavo zelenej farbe extrémnym pútačom pozornosti :).

VIZOR (exteriér / interiér) + vlastnosti

Mokka je prvý model značky Opel, na ktorom sa predstavuje nová predná maska, tzv. Opel Vizor, ktorá sa tiahne popod kapotu naprieč celou prednou časťou vozidla. Opel Vizor je elegantný modul, ktorý integruje hlavné prvky značky do jednoliateho horizontálneho usporiadania. Patria k nim najmä maticové svetlomety najnovšej generácie IntelliLux LED a charakteristické denné LED svetlá s typickou siluetou krídel, ktoré uprostred masky prerušuje známy emblém značky – blesk. Maska Opel Vizor, za ktorou stojí dizajnérsky tím pod vedením hlavného dizajnéra, Marka Adamsa, bude zdobiť všetky nové modely tejto značky, načo sa veľmi tešíme. Prvé úniky novej Astry hovoria za všetko, bude to veľký krok vpred!

Opel Mokka-e

Opel Mokka-e

Opel Mokka nás zaujal ihneď po predstavení a naživo sme sa iba utvrdili v tom, že je to skutočne zaujímavé auto, ktoré bude lákať skôr extrovertov. V každom detaile exteriéru je vidieť, že Opel nenechával nič na náhodu a vytvoril veľmi pôsobivé auto. Počas prvých jázd nás okrem samotného dizajnu zaujal aj fakt, že Mokka je na pomery mestského crossoveru dosť vysoká, vďaka čomu zvládne aj väčšie nerovnosti (vyskúšali sme aj nespevnené cesty), no pohon všetkých kolies prítomný nie je.

Z pohľadu podvozku ide o dobrú prácu konštruktérov, podvozok nadpriemerne hltá všetky nástrahy našich ciest, je tichý, no zároveň aj trošku tvrdý, čo nemusí každému vyhovovať. Nie je to nič strašné, ale značnú tvrdosť jednoznačne cítiť budete – a to aj napriek tomu, že v žiadnom prípade nejde o športovo zameraný model. S Mokkou-e sa dá jazdiť aj svižnejšie (v rámci možností), podvozok vás podrží, ťažisko je vďaka batériám nízko, ale zázraky čakať netreba.

Opel Mokka-e

Opel Mokka-e

Novú filozofiu značky poznať aj po nahliadnutí do interiéru, kde je centrálnym prvkom tzv. Pure Panel, v ktorom sa opakuje dizajnový zámer vonkajšej masky Opel Vizor. V interiéri vás privítajú dve širokouhlé obrazovky s uhlopriečkami 10 a 12 palcov. Centrálny displej je naklonený smerom k vodičovi, čo ceníme a celý koncept na nás pôsobil dobrým dojmom. Treba však povedať, že podobný štýl je už dlhšie známy aj u konkurencie.

Pure Panel poskytuje šoférovi najnovšie technológie + najdôležitejšie informácie, pričom samotný operačný systém centrálneho displeja nie je nijako odlišný od ostatných modelov značky Opel. Je jednoduchý, prehľadný, ale treba si naňho zvyknúť, aby ste sa s ním dokonale zžili. Grafika je priemerná, no ceníme plnú konektivitu (Bluetooth, Wi-Fi, USB-A), vrátane natívnej navigácie a podpory Apple CarPlay a Android Auto. Digitálny prístrojový panel ponúka rovnaké rozlíšenie a zobrazené údaje/grafiku si môžete zmeniť prostredníctvom hlavného displeja. S týmto konceptom nemáme žiadny problém, akurát by bolo vhodnejšie, ak by sa dal prístrojový panel aspoň z časti konfigurovať prostredníctvom multifunkčného volantu. Poďme ďalej – čistkou prešiel aj dizajn stredovej konzoly, ktorá pôsobí veľmi decentne. Vďaka zapustenej elektrickej parkovacej brzde a novej elektrickej „radiacej páke“ nenarušuje dizajn tunela žiadny vystupujúci prvok. Všetky ovládacie prvky sú zapustené.

Opel Mokka-e

Opel Mokka-e

Samozrejmosťou sú aj pokročilé asistenčné systémy, ako napr. aktívne monitorovanie okolia vozidla s autonómnym brzdením v prípade núdze, sledovanie dopravných značiek, monitorovanie mŕtvych uhlov, sledovanie pozornosti vodiča, monitorovane okolia za vozidlom počas cúvania, aktívny parkovací systém s automatickým parkovaním (zadná kamera + PDC senzory) a v neposlednom rade aj adaptívny tempomat, ktorý spolupracuje s aktívnym vedením vozidla v jazdnom pruhu. Táto dvojica funguje veľmi dobre.

Čo sa týka posedu, tak ten je fajn, no musím brať ohľad ba zásadný fakt, teda moju výšku 2 metre. Nastupovanie je trošku sťažené kvôli volantu (v akejkoľvek polohe), no následný posed už nie je problémom, aj keď tento model ľuďom s mojou výškou neodporúčam. Inak je vpredu miesta dosť a relatívne pohodlne sa dajú zvládať aj dlhšie trasy (s elektrickou verziou máte zaručené prestávky, nakoľko je potrebné nabíjať). Druhý rad je na tom horšie, pričom bude ideálny pre deti, prípadne dospelých jedincov s podpriemernou výškou. Za mňa by si nesadlo asi ani dieťa, ale za útlejšiu mamičku si sadne aj teenager. Osobne som si šúchal hlavu a nohy som musel mať extra roztiahnuté, no to je veľmi subjektívne, nakoľko menší jedinec by s týmto nemusel mať žiadny problém. Redakčný test nám napovie viac, toto sú len rýchle prvé dojmy. Z druhého radu môžeme skočiť do batožinového priestoru, ktorý ponúka základný objem 350 litrov a delené dno, čo je na denné potreby dostačujúci parameter.

Na záver prichádza podstata plne elektrickej Mokky-e – pohonná sústava

Nový Opel Mokka-e poháňa elektromotor s výkonom 100 kW (136 ps) a max. krútiacim momentom 260 Nm. Tento výkon je dostačujúci a reakcie na akcelerátor sú vďaka elektromotoru okamžité. Ak očakávate extra zrýchlenie, ktorým sú elektromobily známe, tak vás sklameme. Mokka-e jazdí veľmi komótne, nástup výkonu je pozvoľný a celkovo je to také vlažné a pohodové vozenie, ideálne v meste a jeho okolí, kde využijete režim „B“, teda systém rekuperácie, ktorá je dostatočne účinná na to, aby sa dala táto novinka z časti používať ako jednopedálové vozidlo, čím vraciate energiu do batérie + šetríte brzdové obloženia a kotúče. Režim „B“ sa aktivuje samostatným tlačidlom, v bežnom režime je rekuperácia veľmi jemná, ide skôr o plachtenie.

„Či sa rozhodnete nabíjať prostredníctvom nástennej nabíjačky, vysokorýchlostného nabíjania alebo pomocou kábla z domácej elektrickej zásuvky, nová Mokka-e je pripravená na všetky možnosti nabíjania, od jednofázového po trojfázové pri kapacite 11 kW. Presvedčivá je aj osemročná záruka na akumulátor.“

Opel Mokka-e

Opel Mokka-e

Elektromotor je dopovaný z 50 kWh batérie v podlahe vozidla, ktorá podľa výrobcu poskytuje dojazd na úrovni 322 km (podľa WLTP). Je zrejmé, že to je dojazd v úplne ideálnych podmienkach, pričom realita bude niekde inde. My sme počas prvej jazdy vyskúšali to, čo elektromobilom vyhovuje najmenej – diaľnice! Auto sme prebrali s batériou nabitou na cca. 98% a dojazdom podľa palubného počítača okolo 289 km.

Po prejdení prvých 85 km (po diaľnici – rýchlosťou okolo 115 km/h) klesla kapacita na 48% a dojazd ukazovalo 90 km, čo nám síce úplne nevychádzalo, ale takto to počítač ukazoval. Neváhali sme a vyskúšali prvé nabíjanie na 50 kWh nabíjačke od ZSE, na ktorej sa auto nabíjalo rýchlosťou 350 km za hodinu. Po cca. 15-20 minútach sme mali k dispozícii 70% a vyrazili ďalej. Nasledovali okresné cesty, kde sme skúšali akceleráciu, všeobecné správanie auta a pod, až kým sme sa nedostali na kapacitu cca. 35%.

Opel Mokka-e

Opel Mokka-e

Cestou späť do Bratislavy sme sa zastavili na rýchlo nabíjačke od ZSE (ultra fast charger), kde sme využili plný potenciál nabíjania. Štandardným vybavením je systém rýchleho nabíjania jednosmerným prúdom s kapacitou 100 kW, ktorý umožňuje nabitie akumulátora do 80 % kapacity už za 30 minút. Za pár minút sme mali k dispozícii viac ako 70% kapacity a dojazd okolo 175 km (úctyhodné nabíjanie rýchlosťou 500 km za hodinu). Počas odovzdávania auta mala batéria kapacitu 11%, pričom sme od nabíjania do tohto momentu prešili okolo 110 km. Celková spotreba sa počas dňa držala v okolí 24kWh/100km.

Pre Mokku-e to bol náročný deň, nakoľko sme veľa jazdili, prevažne po diaľnici, čo nie je jej teritórium, takže až týždňový redakčný test ukáže, ako na tom je počas bežného používania. Dodajme, že najvyššia rýchlosť je elektronicky obmedzená na 150 km/h.

Za pozvanie na prvé jazdy ďakujeme spoločnosti: Opel Slovensko

Cena: od 30 790 eur (základná verzia Edition)

Prečítajte si aj:

CUPRA Leon PHEV: Z každého rožku trošku (ekologický športovec)

O autorovi

Svet technológií a automobilov je to, čo ma baví a napĺňa. Z oblasti technológií ma to najviac ťahá k ovociu , dronom, fotoaparátom a inteligentným zariadeniam (IoT). Svet automobilov, ale aj motoriek ma zaujíma od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád fotografujem, cestujem, testujem a píšem.

Pridaj komentár