Celoštátne slovenské televízie odvysielali v roku 2015 takmer 1 164 000 komerčných spotov a sponzorských odkazov v celkovej dĺžke takmer 7 255 hodín. Počet hodín odvysielaných reklám sa tak medziročne zvýšil o 19 percent, pričom počet monitorovaných televíznych staníc sa nezmenil. Celková kumulovaná dĺžka odvysielaných reklamných a sponzorských spotov predstavuje takmer 302 dní nepretržitého vysielania jednej stanice.
Podľa monitoringu TNS Slovakia preinvestovali zadávatelia v televíziách v roku 2015 viac ako 935 mil. eur. Objem reklamných výdavkov sa tak medziročne zvýšil o 25 percent. Tento údaj vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje žiadne zľavy, bartre či bonusy.
Priemerná dĺžka spotu sa medziročne nepatrne znížila na 22 sekúnd (oproti 23 sek. v roku 2015). Najčastejšie vysielané boli tradične 30’’ spoty, ktorých počet sa oproti roku 2014 zvýšil o približne 35 tisíc, čo predstavuje nárast o takmer 10 percent. O viac ako polovicu (+ 53 %) sa zvýšil počet 10’’ reklám a o tretinu (+ 33 %) sa zvýšil aj počet 20’’ spotov.
Prehľad počtu odvysielaných spotov podľa dĺžky trvania spotu
dĺžka spotu | počet spotov 2015 | % zmena 2015 vs 2014 |
30’’ | 399 720 | 9,57% |
20’’ | 352 570 | 33,00% |
15’’ | 145 708 | 7,67% |
10’’ | 135 127 | 52,87% |
25’’ | 89 534 | 16,55% |
5’’ | 14 340 | 16,96% |
ostatné | 26 813 | 49,89% |
Podiel 30’’ spotov na celkovom počte všetkých odvysielaných spotov poklesol na 34 percent. Podiel 20’’ spotov dosiahol 30 percent, nasledovaný 15’’ spotmi s podielom 13 percent.
Podiel spotov rôznych stopáží na celkovom počte odvysielaných spotov
dĺžka spotu | podiel na celkovom počte 2015 |
30’’ | 34% |
25’’ | 8% |
20’’ | 30% |
15’’ | 13% |
10’’ | 12% |
5’’ | 1% |
ostatné | 2% |
Najviac spotov odvysielali monitorované celoštátne televízne stanice v piatok 4.12.2015, spolu 4 321 spotov. V tento deň vysielala v prime time verejnoprávna Jednotka zábavný program Milujem Slovensko, Markíza ponúkla Farmu a JOJka rodinný film Sám doma 3.
Najviac divákov si pozrelo 30’’ spot reťazca Lidl z kampane Fandíme hokeju vysielaný na Jednotke 10. mája 2015 o 22:14 hod počas poslednej tretiny hokejového zápasu Slovensko – Rusko na MS v hokeji.
Najdrahší spot uplynulého roka odvysielala TV JOJ, bolo to v stredu 4. novembra 2015 počas relácie Česko Slovensko má talent o 21:24 hod a išlo o 60’’ spot na Coca Colu.
Najviac peňazí do televíznej reklamy investovali zadávatelia pôsobiaci v tých istých segmentoch trhu ako v roku 2014. Poradie TOP 3 kategórií sa medziročne nezmenilo. Najviac sa investovalo do reklamy bánk a bankových produktov (vrátane stavebných sporiteľní). O priečku nižšie sú služby mobilných operátorov nasledované kategóriou voľnopredajných liekov. Za nimi nasledujú maloobchodné reťazce a kategória automotive, ktoré si vymenili medziročne pozíciu. Podiel TOP 5 kategórií na celkových reklamných výdavkoch v televízii sa medziročne nezmenil (48 percent).
Ako vyplýva z monitoringu reklamných výdavkov, pozíciu najväčšieho zadávateľa televíznej reklamy si udržal Slovak Telekom. Druhý rok po sebe patrí TOP 3 najväčších zadávateľov výhradne mobilným operátorom – Orange na druhom a O2 na treťom mieste. Výrazný posun zaznamenal Lidl, ktorý sa posunul na 4. miesto (6. miesto v 2014). Nováčikom v rebríčku je Kaufland, ktorý sa stal 6. najväčších zadávateľom tv reklamy, a Alza, ktorá sa umiestnila na 10. pozícii. Z rebríčka TOP 10 televíznych zadávateľov vypadlo Coty a Poštová banka. TOP 10 zadávateľov TV reklamy minulo 25 percent celkových výdavkov do reklamy v televízii.
Poradie TOP 10 zadávateľov v televízii
Zadávateľ | Výdavky v mil. € | Posun v rebríčku | |
1 | Slovak Telekom | 41,7 | – |
2 | Orange | 40,0 | – |
3 | O2 | 26,2 | – |
4 | Lidl | 23,1 | |
5 | Unilever | 22,6 | |
6 | Kaufland | 17,0 | |
7 | Slovenská sporiteľňa | 16,9 | – |
8 | Henkel | 16,8 | |
9 | Prima banka | 16,6 | |
10 | Alza | 13,8 |
Monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, bonusy a agentúrne provízie. TNS Slovakia aktuálne monitoruje 9 celoštátnych televíznych a 6 celoštátnych rozhlasových staníc, viac ako 120 printových titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním, 350 domén druhej a tretej úrovne a preberá údaje o reklame od 9 out-of-home agentúr, 2 kino spoločností a 1 mediálneho zastupiteľstva (zastrešuje 27 tematických TV staníc).