Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Celoštátne slovenské televízie odvysielali v roku 2015 takmer 1 164 000 komerčných spotov a sponzorských odkazov v celkovej dĺžke takmer 7 255 hodín. Počet hodín odvysielaných reklám sa tak medziročne zvýšil o 19 percent, pričom počet monitorovaných televíznych staníc sa nezmenil. Celková kumulovaná dĺžka odvysielaných reklamných a sponzorských spotov predstavuje takmer 302 dní nepretržitého vysielania jednej stanice.

Podľa monitoringu TNS Slovakia preinvestovali zadávatelia v televíziách v roku 2015 viac ako 935 mil. eur. Objem reklamných výdavkov sa tak medziročne zvýšil o 25 percent. Tento údaj vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje žiadne zľavy, bartre či bonusy.

Priemerná dĺžka spotu sa medziročne nepatrne znížila na 22 sekúnd (oproti 23 sek. v roku 2015). Najčastejšie vysielané boli tradične 30’’ spoty, ktorých počet sa oproti roku 2014 zvýšil o približne 35 tisíc, čo predstavuje nárast o takmer 10 percent. O viac ako polovicu (+ 53 %) sa zvýšil počet 10’’ reklám a o tretinu (+ 33 %) sa zvýšil aj počet 20’’ spotov.

Prehľad počtu odvysielaných spotov podľa dĺžky trvania spotu

dĺžka spotupočet spotov 2015% zmena   2015 vs 2014
30’’399 7209,57%
20’’352 57033,00%
15’’145 7087,67%
10’’135 12752,87%
25’’89 53416,55%
5’’14 34016,96%
ostatné26 81349,89%

 

 

Podiel 30’’ spotov na celkovom počte všetkých odvysielaných spotov poklesol na 34 percent. Podiel 20’’ spotov dosiahol 30 percent, nasledovaný 15’’ spotmi s podielom 13 percent.

Podiel spotov rôznych stopáží na celkovom počte odvysielaných spotov

dĺžka spotupodiel na celkovom počte 2015
30’’34%
25’’8%
20’’30%
15’’13%
10’’12%
5’’1%
ostatné2%

 

Najviac spotov odvysielali monitorované celoštátne televízne stanice v piatok 4.12.2015, spolu 4 321 spotov. V tento deň vysielala v prime time verejnoprávna Jednotka zábavný program Milujem Slovensko, Markíza ponúkla Farmu a JOJka rodinný film Sám doma 3.

Najviac divákov si pozrelo 30’’ spot reťazca Lidl z kampane Fandíme hokeju vysielaný na Jednotke 10. mája 2015 o 22:14 hod počas poslednej tretiny hokejového zápasu Slovensko – Rusko na MS v hokeji.

Najdrahší spot uplynulého roka odvysielala TV JOJ, bolo to v stredu 4. novembra 2015 počas relácie Česko Slovensko má talent o 21:24 hod a išlo o 60’’ spot na Coca Colu.

Najviac peňazí do televíznej reklamy investovali zadávatelia pôsobiaci v tých istých segmentoch trhu ako v roku 2014. Poradie TOP 3 kategórií sa medziročne nezmenilo. Najviac sa investovalo do reklamy bánk a bankových produktov (vrátane stavebných sporiteľní). O priečku nižšie sú služby mobilných operátorov nasledované kategóriou voľnopredajných liekov. Za nimi nasledujú maloobchodné reťazce a kategória automotive, ktoré si vymenili medziročne pozíciu. Podiel TOP 5 kategórií na celkových reklamných výdavkoch v televízii sa medziročne nezmenil (48 percent).

Ako vyplýva z monitoringu reklamných výdavkov, pozíciu najväčšieho zadávateľa televíznej reklamy si udržal Slovak Telekom. Druhý rok po sebe patrí TOP 3 najväčších zadávateľov výhradne mobilným operátorom – Orange na druhom a O2 na treťom mieste. Výrazný posun zaznamenal Lidl, ktorý sa posunul na 4. miesto (6. miesto v 2014). Nováčikom v rebríčku je Kaufland, ktorý sa stal 6. najväčších zadávateľom tv reklamy, a Alza, ktorá sa umiestnila na 10. pozícii. Z rebríčka TOP 10 televíznych zadávateľov vypadlo Coty a Poštová banka. TOP 10 zadávateľov TV reklamy minulo 25 percent celkových výdavkov do reklamy v televízii.

Poradie TOP 10 zadávateľov v televízii

 

ZadávateľVýdavky v mil. €Posun v rebríčku
1Slovak Telekom41,7
2Orange40,0
3O226,2
4Lidl23,1 
5Unilever22,6 
6Kaufland17,0
7Slovenská sporiteľňa16,9
8Henkel16,8
9Prima banka16,6
10Alza13,8

 

Monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje  bartre, bonusy a agentúrne provízie. TNS Slovakia aktuálne monitoruje 9 celoštátnych televíznych a 6 celoštátnych rozhlasových staníc, viac ako 120 printových titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním, 350 domén druhej a tretej úrovne a preberá údaje o reklame od 9 out-of-home agentúr, 2 kino spoločností a 1 mediálneho zastupiteľstva (zastrešuje 27 tematických TV staníc).

Značky: