Topánky, ručne vyrábané sviečky alebo napríklad luxusné hodinky. Produktov, ktoré môžete predávať, je veľké množstvo. Pri všetkých však platí rovnaké pravidlo – ak chcete osloviť čo najviac ľudí, potrebujete e-shop. Poďte sa preto pozrieť, na čo myslieť, aby bol čo najúspešnejší.
Hlavné pravidlá na vybudovanie úspešného e-shopu môžeme zhrnúť do 7 bodov:
- Premyslite si, čo a ako budete predávať
- Pripravte si finančný plán
- Definujte cieľovú skupinu
- Spoznajte konkurenciu
- Zvoľte vhodný názov a doménu
- Vyberte vhodnú platformu
- Prepojte e-shop s účtovníctvom
1. Premyslite si, čo a ako budete predávať
Začneme od úplných základov – teda od vášho tovaru. Premyslite si nielen to, čo budete predávať, ale aj ako tovar získate, alebo kde ho budete skladovať.
Keď budete tovar vyrábať sami, musíte si zadovážiť súčiastky alebo suroviny. A ešte aj miesto, kde ich uložíte. Samozrejme, nesmiete zabudnúť ani na dielňu a na sklad hotových výrobkov.
Musíte teda:
- zabezpečiť potrebné priestory,
- vyriešiť dopravu surovín či súčiastok od ich producentov
- a tiež zabezpečiť dopravcu, ktorý dodá tovar zákazníkom.
Keď budete tovar len prepredávať, náklady na dielňu alebo na sklad surovín vám síce odpadnú, stále však musíte počítať s výdavkami za sklad produktov a dopravu.
Ak sa im chcete vyhnúť, môžete outsourcovať službu, ktorá sa o skladovanie a logistiku postará za vás. Bude to však niečo stáť.
2. Pripravte si finančný plán
Aby bolo vaše podnikanie ziskové, musíte si dobre premyslieť aj jeho finančnú stránku. Definujte teda:
- náklady,
- očakávaný obrat,
- maržu
- a predpokladaný zisk.
Buďte pritom radšej mierne pesimistickí. Aby ste neboli nepríjemne prekvapení a nedostali sa do zbytočných problémov.
Medzi náklady započítajte okrem iného:
- skladovanie a logistiku,
- mzdu zamestnancov,
- výdavky na tvorbu a prevádzku e-shopu,
- nákup internetovej domény a hostingu
- alebo marketingové aktivity.
Finančný plán následne upravujte podľa reálnych údajov.
3. Definujte cieľovú skupinu
Jedným zo základov úspechu je dobrá znalosť zákazníkov. Premýšľajte o tom, kto a prečo bude váš tovar chcieť.
Nestačí však, keď sa nad tým iba zamyslíte. Ak chcete mať naozaj spoľahlivé dáta, urobíte si zákaznícky prieskum.
Zistíte napríklad:
- čo ľudia čakajú,
- čo ich motivuje k nákupu,
- čo ich odrádza,
- alebo ako komunikujú.
Práve tieto informácie vám pomôžu vytvoriť úspešný e-shop.
4. Spoznajte konkurenciu
Je veľmi pravdepodobné, že podobné produkty ako vaše predáva už niekto iný. Preto nezabudnite preskúmať aj svoju konkurenciu.
Pomôže vám to objaviť fungujúce postupy, ktoré sami využijete. A môžete zistiť aj to, aké robia ostatné e-shopy chyby a včas sa z nich poučiť.
Vďaka tomu získate konkurenčnú výhodu. A ľahšie presvedčíte zákazníkov, aby nakupovali práve u vás.
5. Zvoľte vhodný názov a doménu
Aj keď sa to zdá ako detail, správny názov je pre úspech e-shopu veľmi dôležitý. Ak by bol príliš komplikovaný alebo mätúci, môže zákazníkov odradiť.
Hľadajte preto jednoduché a výstižné pomenovanie. A zároveň si overte, že k nemu existuje voľná doména. Vďaka tomu vás ľudia bez problémov nájdu.
Pamätajte pritom, že:
- názov e-shopu nemusí byť rovnaký ako meno vašej firmy
- a že nie je dobré pomenovávať e-shop všeobecným názvom kategórie – napríklad lacné topánky.
Takéto názvy sú zameniteľné, je medzi nimi vysoká konkurencia a komplikujú budúci rast značky.
6. Vyberte vhodnú platformu
Jednou z úloh, ktoré vás pred sprevádzkovaním e-shopu čakajú, je aj výber vhodnej platformy. Máte 3 základné možnosti, ako postupovať:
- Kúpite už existujúci e-shop – plusom je, že získate zabehnutú značku aj s jej zákazníckou databázou. Musíte však počítať s vyššou cenou a aj s tým, že niektorí klienti nemusia túto značku vnímať dobre.
- Dáte si vytvoriť e-shop na mieru – získate jedinečný dizajn, ľudia si vás lepšie zapamätajú a môžete doň pridať všetky požadované funkcie. Vývoj takého e-shopu ale potrvá pomerne dlho, navyše vás bude stáť dosť peňazí.
- Využijete krabicové riešenie – ideálna možnosť pre začínajúce e-shopy. Síce nebudete mať unikátny dizajn a funkcie, zato získate riešenie, ktoré je používateľsky prívetivé a preverené miliónmi zákazníkov. Navyše ho môžete rýchlo nasadiť a nie je príliš drahé.
7. Prepojte e-shop s účtovníctvom
Veľmi dôležité je aj prepojenie účtovného programu s e-shopom. Vďaka nemu sa objednávky automaticky preklopia do účtovného systému a nemusíte ich zadávať ručne. A ak je súčasťou účtovného softvéru aj skladová evidencia, máte v e-shope vždy reálne informácie o dostupnosti tovaru.
Napríklad v účtovnom systéme Money S3 vám s tým pomôže modul E-shop konektor. Vďaka nemu:
- pomocou pár kliknutí prenesiete tovar aj s fotografiami z účtovného systému do e-shopu,
- z e-shopu takisto jednoducho pošlete objednávky priamo do účtovníctva,
- alebo môžete ovládať viac e-shopov naraz.
Navyše spolupracuje so všetkými bežne rozšírenými e-shopovými platformami. Vďaka tomu programy bez problémov prepojíte. A ušetríte si množstvo času a administratívy.
Článok bol uverejnený v rámci spolupráce.
Prečítajte si aj: