Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Občiansky preukaz s čipom a bezpečnostný osobný kód (BOK) – dve veci, ktoré musí mať každý, kto chce vstúpiť do svojej elektronickej schránky.

Až pätina podnikateľov, ktorí už nový občiansky preukaz vlastnia, nemá aktivovaný BOK. Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby (NASES) 1. júla aktivuje na doručovanie všetky elektronické schránky právnických osôb. Na prácu so schránkami odporúča vopred sa pripraviť.

K 5. júnu 2017 malo 151 883 štatutárov vybavený elektronický občiansky preukaz s čipom. Z toho 28 567 štatutárov má občiansky preukaz s čipom, avšak nemá k nemu bezpečnostný osobný kód (BOK). Bez neho sa do svojej elektronickej schránky nedostanú.

Už len necelé štyri týždne delia podnikateľov od povinnej elektronickej komunikácie. NASES totiž 1. júla aktivuje na doručovanie všetky elektronické schránky právnických osôb zapísaných v Obchodnom registri Slovenskej republiky a so sídlom na Slovensku. Po tomto dátume už s nimi štát bude komunikovať iba elektronicky. V praxi to znamená, že im už do schránky nebudú chodiť žlté lístočky, ale budú dostávať do svojej e-schránky doručenky. Do elektronickej schránky sa občania prihlasujú cez portál slovensko.sk.

„Elektronická komunikácia nemusí byť pre každého jednoduchá. Ak štatutári narazia na akékoľvek ťažkosti, môžu sa v pracovných dňoch obrátiť na operátorov nášho kontaktného centra na čísle +421 2  35 803 083,“ vysvetľuje generálny riaditeľ NASES Norbert Molnár.

Ak štatutár nebude mať prístup do svojej e-schránky, môže prísť o dôležité informácie – napríklad zo sociálnej či zdravotnej poisťovne, alebo súdne či exekučné rozhodnutia.

Bezpečnostný osobný kód si môžu štatutári s občianskym preukazom s čipom aktivovať na polícii na ktoromkoľvek oddelení dokladov alebo v klientských centrách. Celý proces zaberie iba niekoľko minút. Dá sa však predpokladať, že kvôli náporu žiadateľov budú čakacie doby v najbližších týždňoch stúpať.

Elektronická komunikácia so štátom vie ušetriť čas i financie a prináša viacero výhod:

  • Ak podanie zašlete elektronicky a autorizujete ho kvalifikovaným elektronickým podpisom, zníži sa vám poplatok o polovicu.
  • Podanie môžete zrealizovať v ktorýkoľvek deň a z ktoréhokoľvek počítača, stačí iba prístup na internet a príslušný softvér.
  • Neobmedzujú vás úradné hodiny, nemusíte čakať na pošte na vydanie úradnej zásielky.
  • Na prijaté správy vo vašej elektronickej schránke vás upozorní notifikácia na SMS alebo email, ktorú si viete nastaviť priamo vo svojej e-schránke
DÔLEŽITÉ INFORMÁCIE V SKRATKE
  • Od 1. júla 2017 budú firmám so sídlom v SR zapísaným v obchodnom registri zasielané úradné rozhodnutia či oznámenia výhradne prostredníctvom elektronických schránok.
  • Do elektronickej schránky je možné prihlásiť sa cez portál slovensko.sk.
  • Na prístup do schránky je potrebný občiansky preukaz s čipom s aktivovaným bezpečnostným osobným kódom (BOK), počítač, prístup na internet, čítačka a príslušný softvér.
  • K 5. júnu 2017 malo 123 316 štatutárov vybavený elektronický občiansky preukaz s čipom s bezpečnostným osobným kódom (BOK) a 28 567 štatutárov má občiansky preukaz s čipom, avšak nemá k nemu bezpečnostný osobný kód (BOK).
  • V prípade, ak máte občiansky preukaz s čipom a nemáte k nemu BOK, je potrebné zastaviť sa na oddelení dokladov, pretože bez BOK nie je možné prihlásiť sa do e-schránky.
  • O vydanie občianskeho preukazu s čipom či aktiváciu bezpečnostného osobného kódu môžete požiadať na ktoromkoľvek zo 76 oddelení dokladov na celom Slovensku.
  • Aktuálne je priemerná čakacia doba na podanie žiadosti o vydanie dokladov 50 minút.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.