Tatra banka aktuálne zaznamenala zvýšený výskyt podozrivej e-mailovej komunikácie, ktorej cieľom je získať citlivé údaje klientov. Ide o podvodné konanie nazývané phishing. Podvodný e-mail vzbudzuje dojem, že odosielateľom je Tatra banka. Obsahuje odkaz na podvodnú stránku a pod zámienkou aktualizácie online bankovníctva požaduje od klientov zadanie prihlasovacích údajov do internet bankingu.

Ako sa teda zachovať v takejto situácii?

Banka nikdy od svojich klientov nežiada overenie ich osobných údajov takýmto spôsobom. To sa týka tak e-mailovej, ako aj telefonickej komunikácie. Odporúčame vám preto na takéto e-maily neodpovedať ani neklikať na jeho prílohy alebo linky. Ak ste už zadali na podvodnej stránke svoje aktuálne heslo do online bankovníctva, odporúčame vám, aby ste ho v záujme bezpečnosti ďalej nepoužívali. Nové heslo si môžete rýchlo zmeniť v prostredí internet bankingu.

Čo je phishing?

Phishing je podvodný e-mail. Pomocou neho sa útočník snaží vylákať od prijímateľa emailu citlivé údaje na prihlásenie sa do internet bankingu (meno, priezvisko, dátum narodenia, heslo a podobne). V niektorých prípadoch informácie o platobnej karte a iné na zneužitie vhodné informácie. Podvodný e-mail sa javí akoby bol zaslaný bankou, no pri bližšom pohľade sú tu určité
podozrivé znaky – adresa odosielateľa nie je štandardná banková, e-mail je napísaný s gramatickými chybami a komplikovaným jazykom, obsahuje neznáme meno odosielateľa atď. E-mail je typický svojou urgentnosťou, obvykle odkazuje na webovú stránku, veľmi podobnú oficiálnej bankovej stránke. Avšak táto adresa po načítaní neobsahuje bezpečnostné znaky – zelený zámoček, označenie https, mnohokrát je stránka graficky nedokonalá, pôsobí ako zle načítaná alebo obsahuje gramatické chyby, názov podvodného webu je odlišný od názvu webovej
stránky banky.

As more Australians manage their lives on the web they are becoming potential phishing victims.

Ako vyzerajú adresy, z ktorých môžu byť odoslané phishingové správy?

Phishing_nowat

 

Ako sa môžete chrániť ?

Na vašej zodpovednosti je je ochrana koncových zariadení, ktoré používa pre prístup do internet bankingu.

Odporúčame vám nasledovné:
• pracovať len so svojim vlastným zabezpečeným počítačom
• pravidelný update antivírových softvérov
• pristupovať len na bezpečné stránky
• nesťahovať si podozrivé programy
• nezapájať sa do spamov a iných reťazových e-mailov
• prihlasovať sa do Internet bankingu len cez oficiálnu stránku banky
• nikdy nezverejňovať osobné údaje

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.