Tatra banka aktuálne zaznamenala zvýšený výskyt podozrivej e-mailovej komunikácie, ktorej cieľom je získať citlivé údaje klientov. Ide o podvodné konanie nazývané phishing. Podvodný e-mail vzbudzuje dojem, že odosielateľom je Tatra banka. Obsahuje odkaz na podvodnú stránku a pod zámienkou aktualizácie online bankovníctva požaduje od klientov zadanie prihlasovacích údajov do internet bankingu.
Ako sa teda zachovať v takejto situácii?
Banka nikdy od svojich klientov nežiada overenie ich osobných údajov takýmto spôsobom. To sa týka tak e-mailovej, ako aj telefonickej komunikácie. Odporúčame vám preto na takéto e-maily neodpovedať ani neklikať na jeho prílohy alebo linky. Ak ste už zadali na podvodnej stránke svoje aktuálne heslo do online bankovníctva, odporúčame vám, aby ste ho v záujme bezpečnosti ďalej nepoužívali. Nové heslo si môžete rýchlo zmeniť v prostredí internet bankingu.
Čo je phishing?
Phishing je podvodný e-mail. Pomocou neho sa útočník snaží vylákať od prijímateľa emailu citlivé údaje na prihlásenie sa do internet bankingu (meno, priezvisko, dátum narodenia, heslo a podobne). V niektorých prípadoch informácie o platobnej karte a iné na zneužitie vhodné informácie. Podvodný e-mail sa javí akoby bol zaslaný bankou, no pri bližšom pohľade sú tu určité
podozrivé znaky – adresa odosielateľa nie je štandardná banková, e-mail je napísaný s gramatickými chybami a komplikovaným jazykom, obsahuje neznáme meno odosielateľa atď. E-mail je typický svojou urgentnosťou, obvykle odkazuje na webovú stránku, veľmi podobnú oficiálnej bankovej stránke. Avšak táto adresa po načítaní neobsahuje bezpečnostné znaky – zelený zámoček, označenie https, mnohokrát je stránka graficky nedokonalá, pôsobí ako zle načítaná alebo obsahuje gramatické chyby, názov podvodného webu je odlišný od názvu webovej
stránky banky.
Ako vyzerajú adresy, z ktorých môžu byť odoslané phishingové správy?
Ako sa môžete chrániť ?
Na vašej zodpovednosti je je ochrana koncových zariadení, ktoré používa pre prístup do internet bankingu.
Odporúčame vám nasledovné:
• pracovať len so svojim vlastným zabezpečeným počítačom
• pravidelný update antivírových softvérov
• pristupovať len na bezpečné stránky
• nesťahovať si podozrivé programy
• nezapájať sa do spamov a iných reťazových e-mailov
• prihlasovať sa do Internet bankingu len cez oficiálnu stránku banky
• nikdy nezverejňovať osobné údaje