Slováci na Valentína utrácajú viac za zážitky, než za hmotné veci, dominuje večera vo dvojici či romantický výlet.
Vyplýva to z najnovších údajov, ktoré získala spoločnosť Mastercard z prieskumu Love Index. Na Slovensku sa „citovo zafarbené výdavky“ od roku 2015 zvýšili o 47 percent a celkový počet takýchto transakcií stúpol až o 159 percent.
Každoročne zostavovaná analýza Mastercard Love Index, vytváraná na základe transakcií kreditnými, debetnými a predplatenými kartami za tri predchádzajúce valentínske obdobia (teda 11. až 14. 2. 2015 až 2017), ukazuje, že na Slovensku láska skutočne prechádza cez žalúdok. Na prvom mieste je totiž spoločná večera v reštaurácii, na ktorú u nás v roku 2017 pripadlo 35 percent romantických výdavkov a až 70 percent sledovaných transakcií.
K obľúbeným voľbám Slovákov tiež patrí nápad zobrať svoju drahú polovičku na nezabudnuteľnú cestu vlakom alebo letecky: v roku 2017 sa počet transakcií vypovedajúcich o takejto valentínskej voľbe zvýšil o 119 percent, čo predstavuje 14 percent celkových výdavkov v období sv. Valentína.
„Snaha rozmaznávať svoju drahú polovičku pri príležitosti sviatku sv. Valentína rozhodne nie je na ústupe. Naše údaje ukazujú, že aj keď ľudia stále nakupujú tradičné darčeky, najvýraznejšie sa prejavuje tendencia k nákupu zážitkov,“ uviedla Pavla Císařová, Marketing Consultant kartovej spoločnosti.
Získané údaje ukazujú na rast „zážitkovej ekonomiky“ spolu s tým, ako ľudia dávajú prednosť pred kupovaním materiálnych vecí tvorbe krásnych spomienok, ktorými sa dá pochváliť aj na sociálnych sieťach.
Na obľube tiež získava bezkontaktné platenie – ideálny spôsob, ako sa vyhnúť trápnym chvíľkam pred prichádzajúcim účtom. Od roku 2015 zaznamenalo na Slovensku obrovský nárast hodnoty transakcií až o 923 percent a počtu transakcií o 246 percent.
Bezkontaktné platby sa pri tom ukazujú ako pohodlné zjednodušenia, takže sme radi, že ľudia po celom svete využívajú túto technológiu stále častejšie. Analýza Mastercard Love Index – vo svojom už treťom vydaní – poukazuje na celosvetové aj regionálne trendy a ponúka tak obchodníkom nedoceniteľné informácie o nákupných návykoch spotrebiteľov vo valentínskom období,“ dodala P. Císařová.
Celkové výdavky za tradičné valentínske darčeky, ako sú kvetiny, sa od roku 2015 na Slovensku zvýšili o 79 percent a počet transakcií sa zvýšil o 105 percent. Ukazuje sa však, že napriek tomu, že kvetiny zostávajú symbolom milostného vzťahu, dokáže toho jeden kvet povedať viac, než nákladná kytica. Útrata za šperky zas zaznamenala celkové zvýšenie výdavkov o 2 percentá a transakcie za ne u nás narástli oproti roku 2015 o 9 percent.
Štúdia, ktorá sa zaoberala správaním sa nakupujúcich vo viac než 200 oblastiach po celom svete, zistila aj ďalšie nákupné trendy.
Údaje ukazujú, že zaobstarávanie darčekov si Slováci stále viac nechávajú až na poslednú chvíľu. Až 38 percent romantických nákupov sa odohráva 14. februára (celkovo išlo o 51 tisíc transakcií na Slovensku za posledné tri roky v deň svätého Valentína). Len o čosi viac ako štvrtina (29%) všetkých valentínskych nákupov sa uskutočnila už 13. februára.
Na Slovensku tiež rastie obľuba internetového nakupovania – medzi Valentínom v roku 2015 a v roku 2017 u nás došlo k nárastu internetových transakcií až o 90 percent.