Až 120 miliónov eur je suma, ktorú môže štát ušetriť počas desiatich rokov. Zaručí to nový projekt Národnej agentúry pre sieťové a elektronické služby (NASES) s názvom Centrálne úradné doručovanie.
Ak úradník bude chcieť poslať úradnú zásielku občanovi Slovenska, už nebude musieť zisťovať, či má alebo nemá aktivovanú elektronickú schránku. Urobí to zaňho systém automaticky. Úradník teda vyplní len to najnutnejšie. V prípade, ak občan nemá aktivovanú elektronickú schránku, kam by mu inak prišli všetky úradné dokumenty, systém pošle dokument na listinné doručovanie – do poštového podniku, odkiaľ sa už jednoducho dostane do rúk príjemcu. Celý proces ušetrí nemalé finančné prostriedky.
Výsledkom cost-benefit analýzy projektu je, že efektívnejšia forma doručovania úradných zásielok usporí za 10 rokov približne 120 miliónov eur.
„Tak, ako elektronické schránky v uplynulom roku ušetrili štátu viac ako 7 miliónov eur, Centrálne úradné doručovanie je ďalším projektom, ktorý vďaka informatizácií štátu ušetrí významné sumy,“ uviedol podpredseda vlády SR Peter Pellegrini, ktorého úrad tento projekt koordinuje.
Na základe stanoviska Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb NASES spustil priame rokovacie konanie s podnikom Slovenská pošta, ktorý bude listinné doručovanie realizovať. Slovenská pošta totiž podľa vyjadrenia regulátora ako jediná vlastní licenciu distribuovať úradné dokumenty.
„Slovenská pošta musí reagovať na meniaci sa trh a okrem tradičných poštových služieb prinášať aj široké portfólio nepoštových a ostatných doplnkových služieb. Už teraz na viac ako 600 pobočkách poskytujeme služby štátu, vďaka čomu si zákazníci môžu pohodlne vybaviť rôzne úradné záležitosti ako výpis z obchodného registra, výpis z listu vlastníctva a výpis/odpis registra trestov vrátane zaručenej konverzie elektronického dokumentu do listinnej podoby. Centrálne úradné doručovanie preto vnímam ako ďalší krok k tomu, aby sme pokračovali v už nastavenom trende,“ uvádza generálny riaditeľ Slovenskej pošty Róbert Gálik.
Centrálne úradné doručovanie sa podľa zákona o e-Governmente v plnom rozsahu spustí v novembri 2018 pre 34 štátnych organizácií, vrátane všetkých ministerstiev, Finančnej správy SR alebo Štatistického úradu SR. To znamená, že sa na systém centrálneho doručovania povinne napoja všetky hlavné orgány verejnej moci. Zapájanie úradov bude postupné počas pilotnej prevádzky ešte pred zákonom stanoveným termínom. Prvým pilotným partnerom bude Ministerstvo dopravy a výstavby SR.