Len menej ako tretina príslušníkov generácie mileniálov (generácia Y*) a generácie Z si myslí, že majú zručnosti potrebné v 4. priemyselnej revolúcii. Ostatní oslovení respondenti v súvislosti s jej príchodom cíti neistotu a strach z nahradenia svojej pracovnej pozície. Aj tieto zistenia odhalila siedma výročná správa spoločnosti Deloitte o miléniovej generácii (Deloitte’s seventh annual Millennial Survey).
Príslušníci miléniovej generácie a generácie Z sú veľmi dobre oboznámení so zmenami, ktoré prinesie nová priemyselná revolúcia na ich pracovisko. Zároveň sú presvedčení, že nastávajúce zmeny majú potenciál oslobodiť ľudí od rutinných činností, aby sa mohli zamerať na tvorivejšiu prácu. Mnohí sa však jej príchodu obávajú. Tzv. štvrtá priemyselná revolúcia (tiež označovaná ako Industry 4.0) zahŕňa najmä využitie pokročilých technológií a objavov v oblastiach, ako je umelá inteligencia, robotika, nano a biotechnológie, internet vecí, 3-D tlač či autonómne vozidlá.
Ako vyplynulo z prieskumu, 17 % všetkých respondentov z miléniovej generácie a 32 % tých, ktorých zamestnávatelia už využívajú revolučné technológie, pociťuje obavy hlavne z dôvodu nahradenia svojej pracovnej pozície alebo jej časti. Práve preto očakávajú, že podniky im pomôžu pripraviť sa, aby boli v novej ére úspešní.
„Respondenti očakávajú usmernenie, ktoré je oveľa širšie než len odborné vedomosti. Mladí odborníci hľadajú pomoc pri rozvíjaní sociálnych zručností ako sebavedomie, medziľudské vzťahy a, obzvlášť generácia Z, schopnosti v oblasti etiky a zásadovosti. Podľa ich názoru však podniky nereagujú na potreby ich rozvoja,“ vysvetlil Marián Hudák, vedúci partner spoločnosti Deloitte.
Len 36 % príslušníkov miléniovej generácie a 42 % respondentov z generácie Z uviedlo, že ich zamestnávatelia im pomáhali pochopiť a pripraviť sa na zmeny súvisiace s priemyselnou revolúciou.
Klesajúca vernosť zamestnávateľovi
Aj nespokojnosť s poskytnutou prípravou je jedným z faktorov, pre ktorý klesá vernosť pracovníkov. Takmer polovica miléniovej generácie plánuje odísť zo svojho zamestnania v priebehu dvoch rokov a len 28 % predpokladá, že u svojho zamestnávateľa zotrvá viac než päť rokov. Ešte menej verní svojmu zamestnávateľovi sú zamestnanci generácie Z, z ktorých až 61 % by do dvoch rokov zanechalo svoju súčasnú prácu, ak by si mali vybrať.
Opytované generácie kladú dôraz na faktory ako tolerancia, miera inklúzie, rešpekt a rôzne spôsoby myslenia. To znamená, že aj keď plat a kultúra sú pre nich atraktívne, kľúčom k ich spokojnosti ako zamestnancov je diverzita, inklúzia a flexibilita. Tí, ktorí pracujú pre zamestnávateľov s diverzifikovanou pracovnou silou a skúsenými manažérmi, pravdepodobne zostanú pracovať päť a viac rokov. Spomedzi respondentov, ktorí uviedli, že plánujú zostať u svojho súčasného zamestnávateľa aspoň päť rokov, až 55 % zaznamenalo väčšiu flexibilitu v tom, kde a kedy pracujú.
„Kolísajúca vernosť predstavuje príležitosť pre firmy zdvojnásobiť svoje šance na prilákanie a udržanie talentov. Podniky musia počúvať, čo im miléniová generácia hovorí a prehodnotiť, ako pristupujú k riadeniu talentov počas 4. priemyselnej revolúcie a opätovne sa zamerať na vzdelávanie a rozvoj, aby pomohli všetkým ľuďom profesionálne rásť celý ich život,“ uzavrel Marián Hudák.