Máte viacero vozidiel vo firemnom fleete? Nenechávajte si ich prípravu na zimu na poslednú chvíľu. Inak vám to výrazne môže načrieť do firemného rozpočtu.
Aj vy sa už vo firme zhľadúvate, kde sú uskladnené zimné pneumatiky, prípadne rozmýšľate, kedy je správny čas vozidlá „prezuť“? Osvojte si týchto päť zásad, inak vám môže príprava firemných vozidiel na zimu poriadne zaťažiť firemný rozpočet.
- Stanovte jedného pána
Starostlivosť o vozidlový park by mal mať pod palcom jeden fleetový manažér, inak sa môže stať, že niektoré firemné vozidlá neprejdú pred zimou z dôvodu pracovnej vyťaženosti zamestnanca-vodiča či jeho zábudlivosti načas nielen „prezutím“ zimných pneumatík, ale aj kontrolou kvapalín či technického stavu. Nehovoriac o následných prestojoch zamestnanca v práci z dôvodu dlhšieho čakania v servise a pneuservise, ako aj riziku vyšších cien či menšieho výberu ponuky v časovej tiesni. „Pred zimou je potrebné nielen prezuť pneumatiky, ale pravidelne aj kontrolovať ich stav či správne nahustenie. Rovnako dôležité je skontrolovať aj stav kvapalín, funkčnosť bŕzd, autobatérie a svetiel, ktoré budú v zimnom období častejšie v prevádzke. Pokiaľ je vozidlo pravidelne servisované u spoľahlivého servisného partnera, vozidlo by malo byť na zimu zodpovedne pripravené,“ hovorí Vladimír Guštafik, Team Manager Operations Services Business Lease Slovakia.
Spoločnosť je poskytovateľom komplexnej mobility a operatívneho lízingu firiem. Aj preto, ako podotýka, je najlepšie, ak je firemný vozidlový park pod profesionálnou správou, a to aj v prípade, že sú vozidlá v majetku. Šetríte tým čas a peniaze na váš core biznis. Výhodou tiež je, že pri profesionálnej správe neopomeniete termín v pneuservise, prípadne servise, máte zaručenú odbornú kontrolu stavu vozidiel a rovnako máte správne sezónne uskladnenie pneumatík, čím šetríte náklady na vlastné priestory. „V prípade, že firma využíva operatívny lízing, odpadá nielen celá starostlivosť, ale aj administratíva. Termín sa rieši v predstihu a jediná povinnosť vodiča je pristaviť v stanovený čas vozidlo do jedného z partnerských pneuservisov,“ konštatuje.
- Ustrážte si termín
Pekné slnečné počasie je na jeseň veľkou premennou. Už na druhý deň totiž môže snežiť. A keďže slovenská legislatíva stanovuje poveternostné podmienky, pri akých je už povinné jazdiť na zimných pneumatikách, termín zimného prezutia je skutočne potrebné plánovať včas. „Zimné pneumatiky sú vhodné už pri vonkajšej teplote pod 7 stupňov Celzia,“ hovorí Guštafik. Priľnavosť letnej pneumatiky na studenej a často primrznutej vozovke a teda aj jej jazdné vlastnosti, sú oveľa horšie, ako zimnej. „Zimná pneumatika vďaka mäkšej gume a lamelám, teda jemným drážkam v dezéne, zabezpečuje lepší kontakt s vozovkou aj v prípade sychravého jesenného počasia,“ upozorňuje Vladimír Guštafik. Pneumatiky tak lepšie držia smer, majú výrazne kratšiu brzdnú dráhu a dokážu tak udržať vozidlo na ceste aj v extrémnejších podmienkach.
- Pozerajte na bezpečnosť
Ak si prezúvate pneumatiky vo vlastnej réžii a hodláte vozidlám nazuť tie z vlaňajška, pri výmene vždy skontrolujte ich stav. Hoci zákon predpisuje, že zimné pneumatiky by mali mať viac ako 3 milimetrový dezén, z bezpečnostného hľadiska by hĺbka dezénu zimnej pneumatiky mala mať aspoň polovičnú hĺbku z dezénu novej pneumatiky, teda aspoň 4 mm. „Jazdiť na opotrebovaných pneumatikách je nebezpečné. Práve dostatočná hĺbka lamiel zabraňuje väčšiemu usádzaniu snehu a ľadu v dezéne pneumatiky, čím sa znižuje riziko šmyku vozidla na ceste,“ upozorňuje Vladimír Guštafik. Obdobne je potrebné skontrolovať, či na pneumatikách nie sú trhliny, bubliny alebo iné mechanické poškodenia. „Pri nehode poisťovne v prvom rade skúmajú stav a typ pneumatík,“ hovorí odborník. Prípadná poistná udalosť by okrem toho výrazne zasiahla rozpočet firmy aj imidž spoločnosti. Okrem ohrozenia bezpečnosti zamestnanca – vodiča, prípadne posádky, sú totiž častým dôsledkom náklady spojené so spoluúčasťou, náklady na náhradné vozidlá, časové prestoje vodiča, kedy je vodič bez firemného auta, alebo má dokonca zranenie a firma tak má nielen ušlý zisk, ale aj ďalšie náklady na jeho nemocenskú, strata času pri riešení poistných udalostí, ako aj následné zvýšenie poistných sadzieb. Aj preto je najmä s príchodom zimy dôležitá tiež kontrola tlaku v pneumatikách. Overený pneuservis už vie pri použití snímačov tlaku na vozidle pneumatiky aj správne nakalibrovať. „V prípade tlaku platí, že pneumatiky nemôžu byť ani podhustené, ani prehustené. Pri podhustení hrozí jej ľahšie prerazenie na výtlkoch, ktoré pod vrstvou snehu nemusí vodič zbadať, ako aj riziko nestability vozidla,“ upozorňuje Vladimír Guštafik. Prehustená pneumatika sa zas dotýka vozovky len stredom dezénu, čím nemá potrebnú trakciu. „Hrozí šmyk pri potrebe náhleho brzdenia alebo pri prejazde zákrut,“ vysvetľuje. Pri nesprávne nastavenej geometrii zase hrozí „plávanie“ v zákrutách, čo je na zasneženej a namrznutej vozovke rizikom. „Pri operatívnom lízingu urobia v pneuservise pri sezónnej výmene aj kontrolu stavu pneumatík, a na základe charakteru ich opotrebenia aj navrhnú kontrolu a nastavenie geometrie,“ dodáva.
- Skontrolujte funkčnosť
Ak je vozidlo pravidelne servisované, nemusíte brzdy pred zimou za každú cenu kontrolovať. No ak ste ich v lete využívali na maximum a pri brzdení pískajú, prípadne sa vozidlo správa na vozovke nestabilne, je potrebné ich stav skontrolovať v servise. Funkčnosť bŕzd skontrolujte aj vtedy, ak nemáte na paneli prístrojov indikátor opotrebenia brzdového obloženia. Pozor aj na pokles stavu brzdovej kvapaliny. Môže to mať na svedomí väčšie opotrebenie brzdového obloženia a kotúčov. V rámci zimnej údržby skontrolujte aj stav prevádzkových kvapalín, najmä chladiacej zmesi, a tiež kvapaliny do ostrekovačov. „Ak je chladiaca zmes už neúčinná, v prípade jej zamrznutia môže dôjsť k rozsiahlemu poškodeniu motora,“ upozorňuje Guštafik. Pri poklese vonkajšej teploty tiež zvoľte vhodnú kvapalinu do ostrekovačov. Nechať totiž v chladnom počasí len letnú s tým, že sa „zohreje od motora“, je veľmi nebezpečné. „Nebude stierať nečistoty, ako napr. posypovú soľ, a ak by voda v ostrekovačoch zamrzla, okrem znefunkčnenia mechanizmu ostrekovania môže mráz poškodiť nádobu na kvapalinu alebo hadičky k ostrekovačom,“ upozorňuje odborník. Podľa počasia môžete zvoliť buď prechodnú zmes, s bodom mrazu do -5 stupňov Celzia, alebo pri nižšej nočnej teplote aj s bodom mrznutia do -20 stupňov Celzia. Napokon, v zasneženom, sychravom počasí a v hmle sú svetlá, najmä hmlovky na nezaplatenie. Preto je dôležité skontrolovať pred zimou aj ich stav. „Jazda s nedostatočne osvetleným vozidlom predstavuje nebezpečenstvo tak pre vás, ako aj pre ostatných účastníkov cestnej premávky,“ dodáva Vladimír Guštafik.
- Vybavte auto na zimu
S príchodom zimy je potrebné myslieť aj na zimnú výbavu. A to nielen škrabku na sklo, metličku či lopatku na sneh, ale v prípade vysokohorských terénov aj na zimné reťaze. Podľa predpisov si musíte pred každou jazdou očistiť auto tak, aby sa z neho žiadne kusy snehu či ľadu počas jazdy neuvoľňovali a neohrozovali tak okoloidúce vozidlá. Sneh či ľad na aute okrem toho zbytočne zvyšujú spotrebu paliva. Pozor však aj na kompletnosť povinnej výbavy a lekárničky. V prípade neporušenej lekárničky sa síce nebude od 1.11. 2019 prihliadať na dátum exspirácie, a teda ju môžete mať vo vozidle aj po vypršaní jej platnosti, no to platí iba na neporušené lekárničky. Teda tie, ktoré sú vizuálne v poriadku a ich obsah nie je znečistený ani inak znehodnotený. Takže, pokiaľ ste, napríklad, v lete pri využívaní vozidla aj na súkromné účely využili obsah lekárničky na „hasenie“ menšíh či väčších poranení, je potrebné lekárničku po dobe exspirácie vymeniť. Ako však pripomína Vladimir Guštafik, ak so služobnými autami cestujete aj do zahraničia, odporúča si pred cestou vždy zistiť, akú povinnú výbavu, aj s ohľadom na počet reflexných viest, prípadne exspiráciu lekárničky, máte mať podľa tamojšej platnej legislatívy.