Na internete sa pravidelne zostavujú rebríčky, ako používatelia Googlu vyhľadávajú a aké sú najhľadanejšie slová, frázy a otázky za predchádzajúci rok.

My sme sa na to snažili pozrieť z hľadiska dlhodobých trendov a z pohľadu toho, ako to môže pomôcť pri podnikaní.

Slováci vyhľadávajú hlavne šport a politiku

Keď sa pozriem na trendy vyhľadávania na Slovensku za posledných 5 rokov, tak sa mnohé vyhľadávacie výrazy v rebríčku pravidelne opakujú.

V roku 2014 dominovalo hľadanie výrazu: Tour de France. Patril medzi najhľadanejšie výrazy aj ďalšie roky, ale na vrchol rebríčka sa už nikdy nedostal. Určite mal na tom podiel náš Peter Sagan, ktorý u Slovákov tieto preteky značne spopularizoval.

Rebríčku každý rok výrazne dominujú aj iné športové udalosti, ako sú MS vo futbale, MS v hokeji, olympiády a turnaje.

Druhou silnou témou sú voľby, a to vždy podľa rokov, v ktorých sa odohrávali: parlamentné, do VÚC, komunálne a prezidentské. Časovo sú to vždy len krátko vyhľadávané slová, ale aj napriek tomu sa dostanú do celoročného rebríčka.

Zábava je na vrchole vyhľadávania na internete

Fenomény hier sa prejavili aj v rebríčku vyhľadávania, ako napríklad hra Flappy bird (2014), Agario (2015), Pokémon Go (2016) a v roku 2017 dokonca až tri – Piknik, PixWords a Stats Royale. Konštatujeme, že Slováci sú hravý národ a milujú trendové online hry a aplikácie. Vrchol bol v roku 2017, ale už o rok neskôr sa žiadna hra nedostala medzi 10 top výrazov.

Zaujímavosťou je presah televízií do online priestoru. Každý rok sú vyhľadávané rôzne televízne tituly a seriály: začala to Horná Dolná (2015), pokračovala Farma s viacerými sériami (2016 a 2017) a minulý rok dominovali Oteckovia a Superstar (2018).

Správna komunikácia značiek mala vplyv aj na vyhľadávanie

Zaujali ma výrazy, ktoré patria súkromným firmám a podarilo sa im do rebríčkov dostať:

  1. Žihadielko – projekt stavby detských ihrísk známym reťazcom potravín má rok od roku vyššie vyhľadávanie. Vyzerá to tak, že aj v roku 2019 bude v rebríčku vysoko.
  2. Spravodajské portály: v roku svojho vzniku bol Denník N značne vyhľadávaný (2015) a Aktuality.sk sa do celkových štatistík dostali vďaka vražde novinára a jeho priateľky.

Samostatnou kapitolou sú silné svetové udalosti, ako bola epidémia eboly (2014) či zatmenie slnka (2015).

Môžeme predpokladať, že v rebríčku za tento rok 2019 budú výrazy ako: prezidentské voľby, Tour de France, MS v hokeji, televízny seriál Černobyľ, Hra o tróny, prípadne český Most. Možno sa k nim pridá nejaká online hra alebo prevládne nejaká svetová téma. Uvidíme.

Porovnajte si vlastný biznis

Na stránkach Google Trends sa dajú porovnať aj niektoré vyhľadávané výrazy navzájom a ich trendovosť.

Pozreli sme sa na problematiku online marketingu, v ktorom pôsobíme, a vyšli z toho zaujímavé údaje. Pokiaľ porovnáme vyhľadávanie slov marketing a online marketing tak zistíme, že slovo marketing masívne dominuje (63/5 – bodové ohodnotenie Googlu, kde 100 je maximum).

Slovo marketing má jemne znižujúcu tendenciu jeho vyhľadávania. Najväčšiu mieru má v Bratislavskom kraji.

Spájajú sa s ním tieto najčastejšie vyhľadávacie výrazy:

  • Online marketing
  • Marketing mix
  • Direct marketing
  • Event marketing
  • Content marketing
  • Affiliate marketing
  • Guerila marketing
  • Email marketing

Pokiaľ sa ale pozrieme na najviac rastúci trend spojený s vyhľadávaním slova marketing, tak je to:

  • Mailchimp
  • Aroma marketing
  • Content marketing
  • AIDA (model postupného, štvorstupňového a účinného pôsobenia propagácie)

Takže už viete, čo je trendom v marketingu v poslednom čase a o čom si markeťáci a klienti hľadajú informácie. Dôležité je však vedieť sa v tom orientovať a aplikovať v marketingovej stratégii.

Čo je viac trendy: SEO alebo PPC?

Ak si porovnáme výraz ,,online marketing“ a konkrétne činnosti, ako sú napríklad PPC (platená prekliková reklama) a SEO (optimalizácia webov pre vyhľadávače), tak zistíme:

  • PPC je v objeme vyhľadávania tesne nad výrazom online marketing a je aj rovnako stabilný v posledných 5 rokoch
  • SEO má na rozdiel od dvoch výrazov silne stúpajúcu tendenciu a hlavne výrazne vyšší objem vyhľadávania (SEO: 50 bodov, PPC 24 bodov a online marketing 13 bodov).

Hlúpneme vďaka dostupnosti informácií?

Zábavné vyhľadávania otázok z roku 2018, ako sú napríklad: Ako otehotnieť, Ako pribrať, Ako schudnúť z brucha, Ako zaspať, nám môžu napovedať, že na internete hľadáme odpovede na veľmi základné otázky. Na každé toto spojenie už nájdete vo výsledkoch vyhľadávanie množstvo reklamy, ktorá reaguje na tieto trendy.

Podľa jedného nórskeho výskumu klesá priemerné IQ o 7 bodov každú generáciu. Títo vedci zistili, že od roku 1975 naša inteligencia neustále klesá. Nevedia sa ale zhodnúť, či je to kvôli zlému vzdelávaciemu systému, alebo kvôli technológiám. Mali by sme asi skôr vyhľadávať spojenie: Ako zmúdrieť…

Milan Markovič

Leader Effectix Slovensko

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.