RTX je magické slovíčko, „buzzword“ vo svete grafických kariet. Ide o prehnanú chválu, alebo sa oplatí túto technológiu využiť, a kúpiť už RTX verziu kariet tohto výrobcu?

RTX je technológia od výrobcu NVIDIA, ktorý ju pridal do grafických kariet a vylepšil tým možnosti renderingu scén. Ide o Ray Tracing (RT), ktorého úlohou je v scéne aplikovať dopad svetla a odleskov v závislosti na objektoch. Na mnohých videách z hier je vidieť porovnanie s vypnutým a zapnutým RTX.

Niekedy je rozdiely treba chvíľu hľadať, no odlesky sú reálnejšie a najmä sú, teda ich tam naozaj máte a nejde len o nejaký pseudo-efekt. Takto môžete vidieť nepriateľa v odraze skla, zatiaľ čo pri vypnutom RTX nič také neuvidíte.

Hra so svetlom

Ray Tracing nie je novinka, avšak na renderovanie scény bol potrebný vysoký výpočtový výkon či už vo filmovom priemysle, 3D modelovaniu alebo inom zameraní. Preto v segmente hier alebo produktov pre bežných spotrebiteľov nebolo okolo RT toľko rozruchu.

To, s čím NVIDIA prišla, je renderovanie v reálnom čase pri hrách. Pri hrách je to skutočne lepšia a realistickejšia grafika, pri 3D modelovaní je to podstatné zrýchlenie renderingu. Podstatné znamená napríklad to, že scéna sa nebude renderovať 9 minút ale menej ako 1,5 minúty. To už je poznateľný rozdiel.

A teraz si predstavte komplexne nasvietenú scénu, aplikovanie rôznych zdrojov svetla, materiálov povrchu a čas potrebný na spracovanie. Z niekoľkých hodín sa vďaka renderovacím jadrám RT dostanete na desiatky minút.

Aplikácie, ktoré RTX podporujú je viac. Adobe Lightroom, Premiere, Dimension alebo napríklad Blender, Redshift Renderer 3.0, Siemens NX Ray Traced Studio, Unity Technologies Unity (2020) a ďalšie.

My sme si túto technológiu vyskúšali na niekoľkých aplikáciách a tiež oficiálnych benchmarkoch, ktoré nám ukázali možnosti RTX v praxi. Použili sme notebook Acer ConceptD 7. S touto výbavou patrí do kategórie RTX Studio:

  • NVIDIA GeFroce RTX 2080 with Max-Q design, 8 GB VRAM
  • Intel Core i7-9750H 2,6 ÷ 4,5 GHz, 12 MB cache (max. 45 W TDP)

Čo je RTX Studio?

Je to certifikácia od NVIDIE, vďaka ktorej budete mať istotu, že kupujete silný grafický notebook. Notebooky s grafickou kartou NVIDIA Quadro RTX 3000 a výkonnejšou ako aj NVIDIA GeForce RTX 2060 a vyššou, môžu dostať spomínanú certifikáciu.

K tomu je ale treba započítať CPU minimálne Intel Core i7 z deviatej generácie a 512 GB SSD disk. Samozrejmosťou je potom inštalácia kompatibilných ovládačov. Notebook už od zakúpenia bude musieť obsahovať ovládače na využitie RTX. Certifikácia je zárukou toho, že podporované aplikácie budú fungovať aj bez potreby inštalovať ďalšie ovládače.

Benchmarky

Blender

  • BMW – RTX ON – 40 s
  • BMW – CUDA ON – 1:23 min
  • BMW – CPU – 19:05 min
  • Barcelona Pavillon – RTX ON – 3:10 min
  • Barcelona Pavillon – CUDA ON – 7:36 min
  • Barcelona Pavillon – CPU – 48:10 min.

Octane

  • RTX On – 478 bodov
  • RTX Off – 152 bodov

Ako vidno na našich testoch, časová úspora je značná. RTX technológia má podľa aplikácie úsporu v polovičnom čase, no niekedy ide o 10-násobné zrýchlenie celého procesu.

Závisí od scény a type programu. A to nehovoríme o tom, že už samotné CUDA jadrá oproti procesorom prinášajú aj 20-násobné zrýchlenie. Keď to povýšime na ďalšiu úroveň a na vykreslenie použijete RT jadrá, získate ešte rapídnejšie zrýchlenie oproti klasickému CPU.

Renderovanie scény s použitím CPU

Technológia je vhodná na to, aby ste mohli čo najviac pracovať bez dlhých prestávok alebo zníženého výkonu PC pri simultánnej práci na niečom inom. Prekreslíte scénu, zmeníte objekt alebo nasvietenie a nemusíte niekoľko desiatok minút čakať, kým budete mať nový render. Vhodné aj vtedy, keď potrebujete svojim zákazníkom poslať čo najrýchlejšie zmeny návrhu.

Vlastné renderovanie

Výkon karty RTX si môžete vyskúšať aj sami. Stačí si stiahnuť program Blender 2.8 a vyššiu, ku ktorému nájdete grafické projekty scén. Tie sú pripravené na rendering. Rozpoznanie CUDA alebo OptiX je automatické a nájdete ho v menu Edit – Preferences.

Treba sa prepnúť tlačidlom System, kde potom nájdete vpravo hore položku Cycles Render Devices. Na porovnanie sa dajú prepínať CPU a GPU, na ktorom si vyskúšate reálnu rýchlosť renderingu. Aj s najsilnejším procesorom nedosiahnete také rýchlosti ako pri spracovaní cez CUDA a RT jadrá.

Renderovanie scény s použitím GPU cez jadrá CUDA RT

Kúpiť RTX kartu alebo GTX?

Grafická karta s podporou RTX je budúcnosť. Počet hier a aplikácií, ktoré podporujú Ray Tracing bude stúpať. Popravde sa budú predháňať, kto prinesie podporu do svojej hry. V prípade aplikácií bude situácia podobná a podpora RTX kariet sa stane kľúčovou.

Rýchlosť renderingu je totiž podstatne vyššia a to bude znamenať veľkú úsporu času a pohodlnejšiu prácu. Nie je to len o rýchlosti ale aj o podaní celej scény. Už teraz je vidieť, že na niektorých obrázkoch je fotorealistické vykreslenie scény.

Kvalitnejšie a realistickejšie vykreslenie zohľadňujúce farebnosť odtieňov na základe farby svetla a odrazeného povrchu, celkové zjemnenie prechodov, rôzne odtiene a farby z jedného zdroja na viacerých miestach scény – to všetko sú možnosti, ktoré máte možnosť dosiahnuť vďaka RTX karte.

RT sa dá aplikovať aj na kartách série GTX. Avšak za drasticky zníženého výkonu a pravdepodobne sa na rozumné hranie nedostanete cez Full HD rozlíšenie.

Základný RT efekt a zníženú schopnosť počítania svetla máte aj na kartách NVIDIA s architektúrou Pascal, prípadne Turing pri kartách ako GTX 1660 / GTX 1660 Ti. Komplexné možnosti RT tak, ako ich prezentuje NVIDIA dosiahnete len s kartami postavených na architektúre Turing RTX, napríklad nami testovanej karte.

Notebook zapožičala na test spoločnosť Acer. Na stránke e-shopu Alza.sk nájdete testovaný model Acer ConceptD 7 a ďalšie notebooky certifikované ako NVIDIA RTX Studio.

Zdroj: NVIDIA

Prečítajte si aj:

NVIDIA GeForce: Vyberáme grafickú kartu pod stromček

Michal Reiter

Michal Reiter
Publikujem o dianí na internete, súkromí, bezpečnosti a testujem notebooky, smartfóny, audio produkty a ďalšie gadgety.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.