Počuli ste už o flat lay fotografii? Možno vám to nič nehovorí, ale určite ste takých fotografií videli už veľa. V slovenčine ich najlepšie vystihujú dve charakteristiky – kolmo zhora a naplocho. Áno, sú to tie moderné zátišia, v ktorých krásne vyniknú jedlá aj produkty.
Prijmite výzvu #CreateYourLight, ktorou Nikon inšpiruje a povzbudzuje využiť čas strávený doma, naučte sa niečo nové a získajte fotografické zručnosti. Vyskúšajte flat lay fotografiu s tipmi od komerčného fotografa Jozefa Peniaka. Vaše vydarené zábery zdieľajte na sociálnych sieťach s tagmi #CreateYourLight #ShootingFlatlays.
Jozef Peniak o fotografovaní flat lay
Fotografie nafotené vo flat lay štýle sú dnes veľmi obľúbené v reklamnej alebo produktovej fotografii. Produkt nápadito odprezentujú v printoch a rovnako aj v online priestore na sociálnych sieťach či weboch. Zvlášť populárne sú u bloggerov. Snáď neexistuje blogger, ktorý by nezverejnil ani jednu flat lay fotografiu. 😊
Kým štandardná produktová fotka je možno vhodnejšia na vypichnutie produktu, pri popise postupu je potrebných viac fotiek. Flat lay fotka zahŕňa veľa predmetov či ingrediencií, ktoré sme pri postupe použili a často na zobrazenie výsledku i postupu stačí sama o sebe. Tu je niekoľko mojich tipov na čo si „posvietiť“ pri fotení flat lay.
Svetlo: Ustrážte si svetlá aj tiene
Ideálne je, ak využijete mäkké denné svetlo prichádzajúce od okna a tiene presvetlíte odraznou plochou. Ak nemáte klasickú kruhovú skladaciu fotoodrazku, ako odrazná plocha vám dobre poslúži aj väčší kus bielej látky alebo papiera. Ak fotíte takéto fotografie častejšie, veľmi praktické sú tenké dosky z penového polystyrénu, kapa dosky alebo trvácnejší komatex.
Toto je veľmi náročná scéna na dynamický rozsah. Má veľa tmavých a lesklých povrchov, na ktorých sa pri neustrážení svetiel veľmi ľahko ukážu prepálené miesta. Jemné rozptýlené svetlo zľava zhora a odrazené do scény spredu vyriešilo ťažkú situáciu. Výborný dynamický rozsah senzora Nikonu D750 zvládol ostatné.
Kompozícia: Styling vždy zaberie
Vopred si premyslite, či do fotografie budete v editore vkladať logo, headline, či iný text. Ak áno, nezabudnite si naň nechať vhodné miesto. Typicky „problémové” sú v kompozíciách veľké oblúky, sú to veľmi silné kompozičné prvky. Neuspokojte sa s jedným usporiadaním prvkov v obraze, vyskúšajte tretinovú kompozíciu, zlatý rez, diagonálu aj rytmus opakujúcich sa prvkov. Foťte v rôznych formátoch – do štvorca, moderne širokouhlo 16:9, alebo aj 4:3. Formát 3:2 nie je vždy ten jediný a najlepší na každý účel. Pri komponovaní kolmo zhora vám pomôže výklopný displej fotoaparátu.
Farby: Zlaďte to!
Ustrážte, aby vaša fotografia nebola chaotickým mixom nesúrodých farieb. Na snímke bude dobre vyzerať, ak napríklad v kompozícii prevažujúcu studenú farbou doplníte farebným akcentom teplej farby. Napríklad typickou doplnkovou farbou modrej bude oranžová, zelenej zas červená. Stiahnite si z webu kruh komplementárnych farieb a môžete sa riadiť ním. Veľmi súrodo vyzerá napríklad tón v tóne alebo aj populárne monochromatické zábery v jednom farebnom odtieni.
Blesk: Tmu osvetlite bleskom
Ak nie je v scéne dosť svetla, nasaďte blesk. Ak máte len externý blesk bez príslušenstva, napríklad Nikon SB700, vyklopte hlavu blesku a foťte s odrazeným svetlom od bielej steny či stropu. Na odraz svetla blesku môžete použiť aj fotografickú odraznú plochu alebo difúzor. Logicky by malo svetlo dopadať „akoby zhora“ plochého záberu. Blesk je teda dobre vyklopiť tým smerom a odtiaľ získať jeho odraz. Určite neblýskajte na priamo, ak nemáte možnosť svetlo blesku odraziť, aspoň ho zmäkčite, napríklad priesvitným papierom. Čím bude žiariaca plocha väčšia, tým mäkšie svetlo dosiahnete a naopak, čím menšia, tým ostrejšie svetlo dopadne na scénu a spôsobí ostrejšie tiene.
Aj pri tejto fotografii bol použitý systémový blesk Nikon Speedlight SB-700, ktorý som vyklopil nahor, aby poskytol zhora obrazu jemne rozptýlené svetlo. Tiene boli zjemnené aj odraznou plochou spredu a zdola.
Podklad je základ
Voľba vhodného podkladu je veľmi dôležitá pre výsledný obraz. Výberu venujte dostatok pozornosti. Staré dosky, zaujímavé štruktúry, náhodne nájdené či so zámerom zozbierané. Navštívte pivnice či komory starých rodičov, v prírode sa poobzerajte po kamenných bridliciach či pňoch. Zaujímavé pozadia, či skôr podklady, sa dajú nájsť takmer na každom kroku.
Neskresľujúca ohnisková vzdialenosť
Ohnisková vzdialenosť je pri fotení flat lay rovnako dôležitá ako pri iných žánroch. Ak chcete neskreslené neutrálne podanie perspektívy a nedeformované predmety, vyskúšajte 50 mm objektív, prípadne aj väčšiu ohniskovú vzdialenosť. Objektívy okolo ohniska 85 – 100 mm majú najmenšie skreslenie, ale fotiť nimi flat lay môže byť obtiažne, keďže už majú pomerne úzky uhol záberu a širšie scény s nimi musíte snímať z väčšej vzdialenosti. Pri snímaní kolmo zhora to môže byť problém.
Biela: Správne ju vyvážte
Foťte do formátu RAW. Zlepšíte si možnosti vyváženia farieb či nastavenia kontrastu, svetiel a tieňov v postprodukcii. Ak do RAWu nefotíte, nastavte vyváženie bielej manuálne.
Tip: potraviny pôsobia lepšie posunuté do teplejšieho spektra so sýtejšími farbami a „technickým“ predmetom sadne skôr studenšie vyváženie farieb a menej saturované farby.
Autor
Jozef Peniak je fotograf na voľnej nohe, zároveň pedagóg na Katedre masmediálnej komunikácie a reklamy FF UKF v Nitre. V práci používa zrkadlovky Nikon D750 a niekoľko objektívov NIKKOR. Fotí reportáže, ale aj produktovú a reklamnú fotku.