Krivky predstavujú základný nástroj v programe ZPS 18.

Je to mocný nástroj, ktorým môžete jednoducho pridať fotografiám život. A dá sa použiť takmer vždy, a to na doladenie kontrastu, zosvetlenie či stmavenie fotky,

Tonálna krivka umožňuje zmeniť rozloženie jasu v obraze podľa toho, ako ju v programe ZPS nakreslíme. Podľa krivky sa menia vstupné pixely na výstupné, s novou svetelnosťou. Každý bod sa počíta osobitne. Krivky sú v ZPS dostupné v module Editor alebo pri nedeštruktívnych úpravách v module Vyvolať, pričom použijeme funkciu Tonálna krivka.

Pri prepočte podľa krivky sa vyhľadá vstupná hodnota pixelu na horizontálnej osi a priradí sa mu svetelnosť podľa hodnoty vertikálnej osi. Všeobecne platí, že čím je hodnota na vertikálnej osi vyššia, tým bude pixel svetlejší. Predvolená – lineárna krivka nespôsobuje žiadnu zmenu v obraze. Ak klikneme kamkoľvek na krivku, pridáme tzv. kontrolný bod, ktorý môžete posúvať a meniť tak svetlosť fotky. Výsledok úpravy vidíme hneď, čo dáva široké pole na experimentovanie. Ak sa chceme nejakého kontrolného bodu zbaviť, stačí na ňom kliknúť pravým tlačidlom myši. Celé umenie práce s krivkou je práve v tom, ako nakresliť tú správnu krivku na prepočet. Ešte pripomeňme, že krivky sa dajú uplatňovať buď na všetky farby (RGB), ale separátne na každú z farieb červená, zelená a modrá. Práve selektívne úpravy farieb sú najsilnejším nástrojom na vylepšenie fotiek.

Typická krivka má esovitý alebo dvojito esovitý tvar. Pri úprave našej fotografie sme najprv upravovali všetky farby naraz a použili sme tvar krivky, ktorý ešte viac stmaví tmavé časti a ešte viac zosvetlí svetlé časti. Ide vlastne o zvýšenie kontrastu fotky na zvýraznenie dramatickej situácie.

Prvá úprava fotky pomocou zmeny krivky RGB

Prvá úprava fotky pomocou zmeny krivky RGB

Následne sme si vybrali úpravu len červeného kanálu a použili sme jednoduchú úpravu krivky, ktorá zvýrazňuje stredné časti vo fotke. Predovšetkým sa takto zvýšilo podanie piesku, ktorý je teraz oveľa červenší a viac vidno jeho štruktúru. Takto sme následne upravovali zelený aj modrý kanál, aby sme získali netradičné podanie celkovej fotky.

Úprava fotky cez červený kanál, ktorá ešte viac zvýraznila charakter fotografie

Úprava fotky cez červený kanál, ktorá ešte viac zvýraznila charakter fotografie

Po všetkých úpravách sme pristúpili k finálnej podobe cez Blok úprav Expozícia programe ZPS. Výsledok uvádzame na obrázku. Výsledná podoba má teplé farby a viac vidno štruktúru peria na vtákoch ako aj pieskového podložia.

Toto je výsledná podoba snímky po úpravách cez tonálnu krivku

Toto je výsledná podoba snímky po úpravách cez tonálnu krivku

Tento článok vyšiel aj v tlačenom februárovom vydaní touchIT č. 1/2016, preto sa niektoré skutočnosti uvedené v článku môžu odlišovať oproti aktuálnemu dátumu publikovania.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.