Pomôcť môže pri depresiách aj alkoholizme.
Pri liečbe niektorých duševných ochorení môže pomáhať aj virtuálna realita. Práve takýto projekt s názvom Cognity Care realizuje a vyvíja spoločnosť Deutsche Telekom IT Solutions Slovakia. TOUCHIT.SK o ňom informovala Veronika Hudzíková, riaditeľka výskumu a vývoja tejto firmy.
„Zamerali sme sa na psychiatrické oddelenia, kde sú vážne prípady a liečba väčšinou prebieha invazívnym spôsobom, či už pomocou liekov a podobne. Virtuálna realita je však neinvazívna a ponúka nám nový spôsob expozičnej terapie. To znamená, že pacienti sú vystavovaní úplne inému svetu a situácii, v ktorej musia aj nejako interagovať,“ vysvetlila riaditeľka.
Na tento účel využívajú komerčne dostupný headset Oculus Quest 2, ktorý sníma pohyb aj priestor. Používajú ho napríklad pri depresiách v takých vážnych štádiách, keď ľudia musia byť hospitalizovaní na psychiatrických oddeleniach. Návrat do reálneho života pre nich môže byť problematický a mnohí z nich napríklad nedokážu ísť ani na nákup.
„Pomocou virtuálnej reality sa ich snažíme presunúť do prírodného prostredia lesa, ktoré je pre nich príjemné a relaxačné. V ňom majú vykonávať jednoduché úlohy, napríklad zbierajú polená či bobule. Je tam nejaký príbeh a dej a pacienti robia rôzne aktivity, aby toto prostredie zveľadili. Tým zároveň robia prvé kroky k zlepšeniu v reálnom živote,“ vysvetlila Hudzíková.
Prvýkrát na východe Slovenska
Zaujímavosťou je, že prvýkrát túto terapiu neodskúšali v nejakej veľkej univerzitnej nemocnici v krajskom meste, ale v nemocnici vo východoslovenskom meste Trebišov. „Hľadali sme niekoho, kto už takýto podobný výskum robil. V Trebišove sme našli psychológa, ktorý bol iniciatívnym človekom a už sa snažil o takúto aktivitu. Tam sme realizovali pilotnú fázu, načerpali nejaké skúsenosti a potom sa nám ozvali ďalšie nemocnice,“ načrtla Hudzíková.
Neskôr vďaka tomu nadviazali tak spoluprácu napríklad s Detským kardiocentrom v Bratislave, kde sa snažia trénovať rozumové schopnosti detí vo virtuálnej realite formou hry.
„Deti vstúpia do prostredia, kde napríklad skladajú pexeso, hľadajú jedlé a nejedlé huby, musia si založiť oheň či strieľajú z luku,“ vymenovala riaditeľka s tým, že ide celkovo o úlohy, ktoré precvičujú pamäť, sústredenie, pozornosť a trénujú motoriku.
Keďže ide napríklad o takých detských pacientov, ktorí od narodenia nemajú dostatočne prekrvený mozog, takáto príprava im pomáha pred nástupom do školy.
Okrem ťažkých depresií je virtuálna realita podľa Hudzíkovej vhodná aj pri liečbe alkoholizmu a rôznych organických poškodeniach. Jej potenciál je však väčší a autori projektu ešte len skúšajú, kde všade by sa dala využiť.
Takýto tréning vo virtuálnej realite prebieha v troch etapách, v rámci ktorých pacienti plnia viacero tréningových úloh. „Aktuálne testujeme, ako často by ho človek mal opakovať a kedy by mal prejsť na ďalšiu úroveň,“ zakončila Hudzíková.
Prečítajte si tiež: