Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Svetová fotografická organizácia s potešením predstavuje finalistov a fotografov, ktorí sa dostali do užšieho výberu v súťaži profesionálov Sony World Photography Awards 2023. Súťaž pre profesionálov, ktorá sa koná už šestnásty krát, oceňuje výnimočné série prác ako za technické zručnosti, tak aj za originálny prístup k rozprávaniu príbehov.

Víťaz súťaže Fotograf roka 2023 bude vybraný medzi finalistami profesionálnej kategórie a jeho meno bude slávnostne zverejnené 13. apríla. Výber snímok finalistov a fotografov z užšieho výberu bude vystavený ako súčasť výstavy Sony World Photography Awards v galérii Somerset House od 14. apríla do 1. mája 2023.

Do súťaže Sony World Photography Awards 2023 bolo prihlásených viac ako 415 000 snímok z viac ako 200 krajín a regiónov.  Do profesionálnej súťaže bolo prihlásených cez 180 000 snímok, čo je historicky najvyšší počet prihlášok.

Nižšie predstavujeme troch finalistov každej z kategórií Sony World Photography Awards 2023 a ich projekty:

ARCHITECTURE & DESIGN (ARCHITEKTÚRA A DIZAJN)

V sérii In Memoriam vzdáva Andres Gallardo Albajar (Španielsko) hold slávnemu španielskemu architektovi Ricardovi Bofillovi (zomr. 2022) prostredníctvom série snímok labyrintových interiérov a exteriérov jednej z jeho najznámejších stavieb. Servaas Van Belle (Belgicko) svoju sériu snímok Stal-Vernacular Animal Sheds zachytáva architektúru zvieracích prístreškov. Fotograf, ktorý tieto objekty zahalené v hustej hmle situoval do stredu záberu sa zamýšľa nad pokorou a ľudskosťou týchto zjazvených a poveternostnými vplyvmi poznamenaných stavieb. Na sérii snímok Cement factory zaznamenal Fan Li (pevninská Čína) impozantné pozostatky opustenej cementárne v južnej Číne, na zachytenie ktorých zvolil čiernobiele tóny.

CREATIVE (KREATÍVNE FOTOGRAFIE)

Lee-Ann Olwage (Juhoafrická republika) sa vo svojej práci The Right to Play zaoberá posilnením postavenia žien prostredníctvom vzdelávania.  Pomocou techniky kvetinovej koláže dodáva svojim portrétom pocit radosti, hravosti a nádeje. V sérii snímok Africa Blues Edoardo Delille a Giulia Piermartiri (Taliansko) prekrývajú pomocou projektoru obrazy devastácie životného prostredia výjavmi z každodenného života, aby upozornili na dopady klimatických zmien v Mozambiku. Noemi Comi (Taliansko) prostredníctvom svojej série snímok nazvanej Lupus Hominarius (Vlkolak) konfrontuje archívne snímky s jasnými tónmi, aby preskúmala historické ľudové povesti o vlkolakoch v talianskej Kalábrii, kde sa táto legenda niekedy používala na udržanie žien v blízkosti domova.

DOCUMENTARY PROJECTS (DOKUMENTÁRNE PROJEKTY)

Mohammed Salem (Palestínske územie) sleduje vo svojej sérii snímok Gaza struggles to accommodate the living and the dead rodinu, ktorá je nútená kvôli preľudneniu v pásme Gazy žiť na cintoríne. V sérii snímok The Women’s Peace Movement in Congo sa Hugh Kinsella Cunningham (Spojené kráľovstvo) snaží osvetliť často prehliadaný prínos miestnych žien k prebiehajúcemu mierovému úsiliu v Demokratickej republike Kongo. Tariq Zaidi (Veľká Británia) vo svojom cykle fotografií Inside the Hamar Weyne Fish Market: the Heart of Mogadishu, Somalia živo zachytáva energiu a atmosféru najrušnejšieho rybieho trhu v meste, ktorý napriek prebiehajúcej občianskej vojne zostáva kľúčovým zdrojom ekonomickej aktivity.

ENVIRONMENT (ŽIVOTNÉ PROSTREDIE)

Séria The Dying River Jonasa Kakóa (Nemecko) mapuje postupný zánik rieky Colorado a skúma, ako rozsiahle ľudské zásahy ovplyvnili okolité komunity a ich spôsob života. Cyklus fotografií Miruku autorov Marisol Mendezovej (Bolívia) a Federica Kaplana (Argentína) sa zameriava na prepojenie zraniteľnosti klímy a genderovej nerovnosti prostredníctvom série snímok domorodej komunity z kolumbijskej La Guajiry, ktorá zažíva ničivý nedostatok vody. Fotograf Axel Javier Sulzbacher (Nemecko) sa vo svojej sérii snímok Green Dystopia zaoberá záťažou a násilnou daňou, ktorú si vyberá rastúci dopyt po avokáde v mexickom Michoacáne.

LANDSCAPE (KRAJINA)

Súbor fotografií Event Horizon od Kacpera Kowalského (Poľsko), urobený počas 76 samostatných letov a 200 hodín vo vzduchu, je sériou nápadne abstraktných ľadových obrazcov nad vodnými plochami Poľskej zimnej krajiny. Bruno Zanzottera (Taliansko) zachytáva v diele Postcards from Afghanistan after forty years of war jazvy, ktoré nesie afganská krajina. Fabio Bucciarelli (Taliansko) v sérii Loss and Damage študuje skazu spôsobenú štyrmi rokmi po sebe idúcich záplav v Južnom Sudáne, ktoré sú zachytené na snímkach budov a vozidiel spolovice zatopených záplavovou vodou.

PORTFOLIO (PORTFÓLIO)

Séria snímok Riverland and other projects od fotografky Marjolein Martinot (Holandsko) zachytáva pocit dlhého a clivého leta na fotografiách ľudí kúpajúcich sa v južnom Francúzsku. Vo svojom Portfóliu predstavuje fotografka Marylise Vigneau (Francúzsko) súbor kontrastných momentiek: od starého veterána zotavujúceho sa z ochorenia spôsobeného coronavírusom až po portrét malého dievčatka v Láhaure. Portfólio Jamesa Deavina (Veľká Británia) vzniklo v čase, kedy fotograf žil v Saudskej Arábii, a stavia vedľa seba snímky migrujúcich robotníkov so zábermi pohody.

PORTRAITURE (PORTRÉTNE FOTOGRAFIE)

Séria snímok Afghanistan’s Girls Athletes od Ebrahima Norooziho (Irán) zachytáva ženy s vybavením na športy, ktoré im teraz Taliban zakazuje vykonávať, a ich identitu zakrývajú burky. Our War od Edgara Martinsa (Portugalsko) je poctou Martinsovmu priateľovi, fotoreportérovi Antonovi Hammerlovi, ktorý bol zabitý počas občianskej vojny v Líbyi v roku 2011 a ktorého ostatky sa doteraz nenašli. Séria je štruktúrovaná ako Hammerlov autoportrét prostredníctvom pózovaných snímok ľudí, ktorých fotografoval a s ktorými sa stretol. Séria Egungun Jeana-Clauda Moschettiho (Francúzsko) sa zaoberá tradičnými kostýmami, ktoré sa v Benine nosia ako súčasť voodoo rituálov, ktoré uctievajú duchov predkov a zvečňujú ich pamiatku.

SPORT (ŠPORT)

Al Bello (Spojené štáty americké) v sérii Female Pro Baseball Player Succes in All Male Pro League dokumentuje úspechy Kelsie Whitmore, prvej profesionálnej baseballovej hráčky, ktorá hrala v profesionálnej lige zloženej iba z mužov. V práci Mundialito zachytáva Andrea Fantini (Taliansko) drámu a vzrušenie jedného z najdôležitejších futbalových pohárov pôvodných obyvateľov Južnej Ameriky. Thomas Morel-Fort (Francúzsko) v diele Fallou Diop, the Unpredicted Hope of the Racetrack sleduje mladého džokeja, ktorý si na dostihovej dráhe v Senegale buduje meno.

STILL LIFE (ZÁTIŠIE)

Jagoda Malaninová (Poľsko) sa v sérii Cryogenia zamýšľa nad geologickým obdobím kryogénu prostredníctvom fotografií malých pokladov, ktoré vybrala jej dcéra a ktoré zmrzli v ľade, a kladie si otázku, čo po sebe zanecháme. Inšpirovaný príchodmi a odchodmi z neďalekého záhradníctva vytvoril Kechun Zhang (pevninská Čína) The Sky Garden, sériu surrealistických snímok zobrazujúcich rastliny a kamene zdvíhané do vzduchu žeriavmi. Carloman Macidiano Céspedes Riojas (Argentína) v snímke La Visita dokumentuje rôzne jedlá, ktoré si žiadajú väzni vo väznici v severnom Peru, a obrazy predstavujú nehu a náklonnosť navštevujúcich rodín.

WILDLIFE & NATURE (ZVIERATÁ & PRÍRODA)

Séria snímok Billions of Synchronous Fireflies Light up a Tiger Reserve, ktorú Sriram Murali (India) vytvoril po ceste hlboko do pralesa, zachytáva oslnivý pohľad na tisíce svetlušiek, ktoré synchronizujú svoje záblesky. Adalbert Mojrzisch (Nemecko) odhaľuje nečakané žiarivé farby a vzory hmyzu pod mikroskopom na snímkach Small Backlit Animals. Corey Arnold (Spojené štáty americké) v sérii snímok Cities Gone Wild sleduje čiernych medveďov, kojoty a medvedíky čistotné po celých Spojených štátoch amerických a skúma, ako sú tieto zvieratá jedinečne vybavené na spolužitie s ľuďmi v mestskom prostredí.

Práce finalistov a fotografov v užšom výbere súťaže pre profesionálnych fotografov hodnotili: Mariama Attah, vedúca výstavného oddelenia Open Eye Gallery, Liverpool, Veľká Británia; Tandazani Dhlakama, asistentka kurátora v Zeitz MOCAA, Kapské Mesto, Juhoafrická republika; Elisa Medde, šéfredaktorka časopisu FOAM, Holandsko; Ioana Mello, nezávislá kurátorka a fotoeditorka; členka vedenia FotoRio, Brazília; Sujong Song, vedúca kurátorka Národného múzea moderného a súčasného umenia (MMCA), Kórejská republika; a Mike Trow, nezávislý kurátor, fotoeditor a predseda poroty.

Predseda poroty Mike Trow k vyhláseniu v mene poroty uviedol: „Hľadanie originálnych a odlišných pohľadov na fotografii je náročné, ale stále viac obohacujúce, pretože fotografi prijímajú svetové vizuálne trendy a zároveň skúmajú svoju vlastnú kultúru a históriu. V roku 2023 sme prišli s ďalším vzrušujúcim a náročným súborom víťazov súťaže z celého sveta pokrývajúcim širokú škálu príbehov… od odvážnych pohľadov na architektúru cez posilňujúcu dokumentárnu prácu, odvážne portréty až po krásnu a precítenú tvorivú prácu. Všetky kategórie priniesli širokú škálu názorov skúsených a rešpektovaných členov poroty. Tie sa týkali hlbokých a prebiehajúcich diskusií o pravdivosti rozprávania a dejinnosti v umení, rovnako ako širších environmentálnych, politických a spoločenských hľadísk. Dúfam, že tí, ktorí si práce prezrú, pochopia, prečo sme vybrali to, čo sme vybrali, a uvidia, ako fotografia prevráva k osobným životným skúsenostiam nás všetkých.“

Celkoví víťazi študentskej súťaže, súťaže pre mladých fotografov, otvorenej súťaže a súťaže profesionálov v rámci súťaže Sony World Photography Awards 2023 budú vyhlásení 13. apríla 2023 a výstava ich prác sa bude konať od 14. apríla do 1. mája 2023 v galérii Somerset House v Londýne. Ďalšie informácie o víťazoch a nomináciách do užšieho výberu nájdete na adrese: www.worldphoto.org

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.