Dynamika, akou sa vyznačuje súčasné bankovníctvo, je porovnateľná s rýchlosťou vývoja v oblasti technológií. A technológie do značnej miery aj zjednodušujú obsluhu a manažovanie financií. O tom, čo to znamená pre riadenie firemných financií, sme sa porozprávali so šéfom firemného bankovníctva VÚB banky, Jozefom Kausichom.
TOUCHIT: Žijeme v dobe rýchlych a veľkých zmien. Vo vašom firemnom bankovníctve je jednou z nich koniec Biznis Bankingu.
JK: Biznis Banking bola platforma elektronického bankovníctva pre firemnú klientelu, ktorú sme používali viac ako 10 rokov. Prestala však už zodpovedať moderným predstavám o riadení firemných financií a súčasnému nastaveniu trhu. Keď to poviem otvorene, začala trochu strácať dych. Preto sme sa rozhodli nahradiť ju niečím viac „user-friendly“, s moderným podaním a hlavne s vyšším komfortom pre používateľov.
Pôvodné riešenie bolo postavené na „fat“ klientovi, to znamená, že sme vždy museli klienta fyzicky navštíviť a Biznis Banking mu nainštalovať do počítača.
Nová generácia našich elektronických biznisových riešení InBiz je inde. Využíva cloudovú technológiu, ktorá klientovi umožňuje dostať sa k svojim firemným účtom odkiaľkoľvek, z akéhokoľvek počítača. Jednoducho sa prihlási cez internetový prehliadač zo zariadenia, ktoré mu práve vyhovuje. Správa účtu cez mobilný telefón alebo tablet je jednou z hlavných pridaných hodnôt InBizu.
Pilotnú prevádzku systému sme spustili v októbri minulého roka a neustále pracujeme na skvalitnení jeho funkčnosti. V júli 2016 bude pripravený upgrade na jeho vyššiu verziu. Prechod našich firemných klientov na InBiz realizujeme postupne, po individuálnej dohode s každým z nich. Dočasne ponúkame aj možnosť paralelne využívať oba systémy.
TOUCHIT: Vytvorili ste teda úplne novú platformu?
JK: InBiz je skupinové riešenie, ktoré v našej materskej spoločnosti v Taliansku v súčasnosti používa už viac než 300 000 firemných klientov. Namiesto vytvárania niečoho úplne nového sme sa rozhodli prispôsobiť toto existujúce riešenie na slovenské pomery. Teda upravujeme taliansky InBiz pre našich korporátnych klientov.
TOUCHIT: Je takáto domestifikácia systému v bankách bežná?
JK: V skutočnosti sme prvá banka z medzinárodnej divízie Intesa Sanpaolo, ktorá sa pustila do adaptácie platformy InBiz na lokálne pomery. Existujú zahraničné pobočky Intesa Sanpaolo ako Frankfurt, Madrid, Paríž a ďalšie, ktoré svojim klientom ponúkajú „taliansky“ InBiz. Dokonca aj na Slovensku máme klientov, ktorí ho poznajú a používajú. Sú to však spravidla veľkí medzinárodní klienti s účtami aj v Intesa Sanpaolo.
TOUCHIT: Pre koho je InBiz určený? Môže ho využívať ktorýkoľvek podnikateľ alebo je to špeciálne riešenie pre veľkých hráčov?
JK: InBiz je určený pre právnické osoby a teoreticky ho môže mať aj malý podnikateľ. Neexistuje žiadne obmedzenie súvisiace s veľkosťou firmy, avšak pochopiteľne, small biznis klient nepotrebuje využívať všetky funkcionality, ktoré InBiz má. Jemu obvykle stačí štandardný Internet banking.
Ale, aby som odpovedal na vašu otázku – áno, existujú aj small biznis klienti na InBize. Nová platforma je však prednostne určená pre firemných klientov.
TOUCHIT: Ktoré z benefitov InBizu budú podľa vás najväčším prínosom pre klientov?
JK: Je to možnosť operovať so svojím účtom odkiaľkoľvek. Majiteľ firmy sa do svojho konta môže prihlásiť hoci aj z dovolenky v Karibiku a schváliť napríklad príkaz na úhradu, čo doteraz nebolo možné bez toho, aby nebol prítomný vo firme, alebo aby niekomu vopred nedal plnú moc. Ale systém prináša aj ďalšie novinky, napríklad prehľad o korporátnych úveroch a platobných kartách.
Plus onedlho ponúkne i možnosť – International InBiz, tzv. Multibank. Je to unikátne riešenie, ktoré zatiaľ nikto z konkurencie neponúkol. S jedným nainštalovaným InBizom bude môcť klient obsluhovať účty nielen vo VÚB a v iných bankách skupiny Intesa Sanpaolo, ale aj účty vedené v akejkoľvek inej banke na svete. Nemusí mať riešenie pre každú krajinu a každú banku samostatne. Centrálny finančný riaditeľ dokáže pomocou jedného nástroja spravovať účty všetkých medzinárodných pobočiek. Ale to je niečo, čomu sa budeme venovať až v ďalšej fáze tohto projektu.
TOUCHIT: Ako ste spokojný s doterajším priebehom prechodu na InBiz?
JK: Prechod zo starej platformy na novú je trochu ako transplantácia srdca. Verím, že sa nám spolu podarí túto operáciu vykonať rýchlo, bez komplikácii a bezbolestne. Už dnes využíva InBiz viac ako polovica klientov, ktorí doteraz „bežali“ na Biznis Bankingu. A všetko nasvedčuje tomu, že bude mimoriadne úspešná. Najmä vďaka maximálnej pripravenosti a profesionalite mojich kolegov.
Za TOUCHIT sa rozprával Ondrej Macko