Leto sa blíži a mnohí z nás pôjdi na dovolenku lietadlom. Je tak dobré vedieť, ako postupovať, ak vám lietadlo mešká.
Ak vám meškal let alebo ho letecká spoločnosť na poslednú chvíľu zrušila, vďaka európskemu nariadeniu máte za istých okolností nárok na odškodnenie od 250 až do 600 eur.
Približne pätina letov ročne je zrušených alebo oneskorených. V Európe najčastejšie meškajú lietadlá z Anglicka a z Talianska. Nelichotivé prvenstvo za najviac zmeškaných alebo zrušených letov za rok 2023 drží podľa dát talianska aerolínia Air Dolomiti. Je to až 43,56 %.
Z aktuálnych štatistík OAG vyplýva, že z leteckých spoločností, ktoré Slováci a Slovenky často využívajú, má najnižšie percento meškajúcich letov španielska Iberia, nasleduje Austrian Airlines a írske Aer Lingus.
Meškanie alebo zrušenie letu môže byť frustrujúca skúsenosť, najmä ak cestujúcemu skomplikuje plány. Peňažná kompenzácia však môže aspoň čiastočne zmierniť vzniknuté nepríjemnosti. Ako vysvetľuje Juraj Švancár z projektu Meškanie letu, proces získania tejto kompenzácie je jednoduchý.
Kedy vzniká nárok na kompenzáciu?
J. Švancár priblížil podmienky európskeho nariadenia, podľa ktorých vzniká nárok na odškodnenie.
- Dĺžka meškania: Let musí meškať viac ako tri hodiny pri prílete na cieľové miesto.
- Neovplyvniteľné okolnosti: Meškanie nesmie byť spôsobené faktormi, ktoré letecká spoločnosť nemôže ovplyvniť, ako sú nepriaznivé počasie, živelná pohroma alebo štrajky zamestnancov či politická situácia v danej krajine.
- Letecká spoločnosť je registrovaná v EÚ, vrátane Islandu, Nórska a Švajčiarska, prípadne cestujúci odlieta z letiska v takejto krajine.
Mnohí cestujúci si však neuplatňujú nároky na odškodnenie, pretože nemajú dostatok informácií o svojich právach. „Rýchlo sa uspokoja s prvým stanoviskom leteckej spoločnosti, ktoré často nie je v ich prospech. Zároveň platí, že nemajú vedomosť o tom, ako správne vyplniť požadované dokumenty,“ uviedol J. Švancár.
Podmienky pre nárok na odškodnenie
Odborník odporúča v prípade meškajúceho či zrušeného letu uchovať si všetky dokumenty súvisiace s letom a zvážiť sprostredkovanú pomoc. „Ak sa cítite neisto s vyplňovaním formulárov, nemáte dostatočné jazykové zručnosti alebo ak potrebujete pomoc s presadzovaním svojich práv, môžete zvážiť pomoc od odborníkov, ktorí sa špecializujú na tieto služby. Nárok vám bezplatne overia a v prípade jeho platnosti pomôžu získať odškodnenie,“ dodal J. Švancár.
Výška finančnej kompenzácie sa odvíja od vzdialenosti medzi miestom odletu a príletu.
1. Vzdialenosť do 1 500 kilometrov – odškodné 250 €
2. Vzdialenosť do 3 500 kilometrov – odškodné 400 €
3. Vzdialenosť nad 3 500 kilometrov – odškodné 600 €
Švancár uvádza aj príklad z praxe, keď nárok vzniká. „Janka mala kúpenú letenku z Viedne do Paríža. Pôvodný odlet o 15.20 bol pre technické problémy posunutý na 18.00, čiže o takmer tri hodiny neskôr. Momentálne Janka ešte nemá nárok na odškodné. Neskorší odlet však ovplyvnil aj príchod do Paríža, ktorý sa z pôvodných 17.20 posunul na 20.30. To znamená, že meškanie v cieľovej destinácii boli tri hodiny a desať minút. Tým pádom vznikol nárok na finančnú kompenzáciu. Keďže išlo o let kratší než 1 500 kilometrov, Janka mala nárok na 250 €. A s našou spoločnosťou ich získala priamo na svoj účet,“ dodal.
Projekt Meškanie letu má za cieľ uľahčiť cestujúcim proces získavania odškodnenia. „Naša expertíza a skúsenosti zabezpečujú, že klienti dostanú to, na čo majú právny nárok, s čo najmenším vkladom ich vlastného času a úsilia. Žiadosti sú zvyčajne vyriešené behom niekoľkých týždňov, pričom dosahujeme približne 94-percentnú úspešnosť. V tomto percente sú zarátané aj prípady cestujúcich, ktoré konkurencia kvôli zdĺhavosti procesu nezvykne riešiť. Zároveň platí princíp „no-win, no-fee“, čiže klient neplatí žiadne poplatky, ak nezískame odškodnenie,“ zdôraznil Švancár.
Podľa najväčšej asociácie európskych leteckých spoločností bolo cez 100 000 letov minulý rok ovplyvnených štrajkmi pracovníkov letových prevádzok. V tomto roku boli letecké štrajky vo Francúzsku, Belgicku aj v Grécku a britská letecká spoločnosť easyJet plánuje štrajk na letné prázdniny. V tomto prípade nárok na kompenzáciu nevzniká, preto je dôležité sledovať aktuálnu situáciu a naplánovať si lety mimo očakávaných nepríjemností.
Z našej redakčnej skúsenosti je možné na uplatnenie nároku na finančnú kompenzáciu priamo uplatniť mobilnú aplikáciu AirHelp. Aj ono funguje na princípe, že pokiaľ nič nezískate, ani nič nezaplatíte. To je veľmi príjemné a platforma AirHelp využíva svoje prostriedky na dosiahnutie pozitívneho výsledku pre vás. Samozrejme, nerobí to zadarmo, z vašej kompenzácie so zoberie napr. 20 %. Prípadne si túto službu predplatíte a potom je postup pri uplatnení náhrady pre vás zadarmo. Závisí teda od tohto, koľko takýchto meškaní vás počas roka stretne, čo sa vám presne oplatí. My zatiaľ postupujeme platbou za konkrétny prípad a zatiaľ sme ich mali štyri. Všetky skončili vyplatením prostriedkov na náš účet. Boli ale prípady, kedy to trvalo takmer rok.
Zdroje: MeskanieLetu.sk, vlastné
Prečítajte si tiež