Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

  • Nové kompetenčné centrum na vývoj inovatívnych vysokovýkonných akumulátorových článkov a nových výrobných procesov
  • Ola Källenius: „Naším cieľom pre nasledujúce roky je znížiť náklady na akumulátory o viac ako 30 percent.“
  • V roku 2024 bude Mercedes-Benz investovať 14 miliárd eur do výskumu a vývoja, ako aj do závodov – veľký podiel prostriedkov pôjde na vývoj akumulátorov a elektrických pohonných systémov
  • Nové „priemyselné laboratórium článkov“ pokrýva celý produktový a procesný reťazec vývoja a výroby článkov a umožňuje rozvoj expertízy s cieľom vytvoriť hospodárny výrobný proces
  • Investície v stovkách miliónov podporia závod v Stuttgarte-Untertürkheime ako high-tech stredisko na vývoj technológií pohonu
  • Trvale udržateľná koncepcia budov: recyklovaný betón, zelená strecha vrátane fotovoltiky

Značka Mercedes-Benz masívne stupňuje svoje vývojové aktivity v oblasti technológií akumulátorov. V sídle spoločnosti Mercedes-Benz v Stuttgarte-Untertürkheime sa za účasti spolkového ministra hospodárstva Roberta Habecka, predsedu vlády Bádenska-Württemberska Winfrieda Kretschmanna a ďalších vysokopostavených hostí konalo slávnostné otvorenie eCampusu. Ide o kompetenčné centrum na vývoj článkov a akumulátorov pre budúce elektromobily značky s trojcípou hviezdou. Cieľom je vyvinúť nové chemické kompozície a optimalizované procesy na výrobu vysokovýkonných článkov s „DNA značky Mercedes-Benz“, čo má v priebehu nasledujúcich rokov viesť k zníženiu nákladov na akumulátory o viac ako 30 percent. Mercedes-Benz eCampus pokrýva celú oblasť technológie akumulátorov a článkov. Siaha od vývoja a posudzovania nového chemického zloženia článkov cez výrobu článkov v priemyselnom meradle až po testovanie a certifikáciu kompletných akumulátorových jednotiek.

„Otvorenie centra Mercedes-Benz eCampus predstavuje dôležitý krok v rámci našej trvalo udržateľnej obchodnej stratégie. Našou ambíciou je hrať vedúcu technologickú rolu aj v oblasti elektrickej mobility. eCampus je výrazným krokom na ceste k tomuto cieľu. Práca, ktorá sa tu vykonáva, pomôže v najbližších rokoch znížiť náklady na akumulátory o viac ako 30 percent. Umiestnenie eCampusu v srdci centra nášho výskumu a vývoja pohonných systémov je navyše jasným prísľubom smerom k trvalo udržateľnejšej budúcnosti, ako aj k našej na tradíciu bohatej prevádzke v Stuttgarte-Untertürkheime.“

Ola Källenius, predseda predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG

Mercedes-Benz eCampus: koncentrovaná expertíza v oblasti technológií akumulátorov s „DNA značky Mercedes-Benz“

Značka Mercedes-Benz vyvíja rôzne formy chemického zloženia článkov. Spoločnosť pracuje okrem iného aj na lítiovo-iónových článkoch s vysokoenergetickými anódami na báze kremíkových kompozitov a s inovatívnym chemickým zložením katód bez obsahu kobaltu, ako aj na technológii akumulátorov s tuhým elektrolytom. Naším cieľom je vyvinúť najlepšie možné články s „DNA značky Mercedes-Benz“ s vysokou energetickou hustotou, schopnosťou rýchleho nabíjania a výkonnosťou, ako aj vybudovať know-how na ich priemyselnú výrobu. Pomocou nových technológií, ako sú anódy s vysokým obsahom kremíka alebo tuhé elektrolyty, možno energetickú hustotu zvýšiť až na hodnotu 900 Wh/l. Rozširovanie výroby je možné len v kombinácii s komplexnými znalosťami o chemickom zložení článkov a o ich konštrukcii. Poznatky získané v eCampuse sa premietnu do sériovej výroby akumulátorových článkov v partnerských spoločnostiach – s cieľom ich využívania v budúcich generáciách akumulátorov Mercedes-Benz. Aké dôležité je zvládnuť chemické zloženie článkov pre vývoj budúcich produktov potvrdil napríklad technologický program VISION EQXX. Toto vozidlo využívalo vysokovýkonný akumulátor s priekopníckym chemickým zložením článkov a pri viacerých jazdách stanovilo nové rekordy v dojazde a efektívnosti elektrických vozidiel.

Prevádzka v novom kompetenčnom centre v centre závodu Stuttgart-Untertürkheim bude spustená v dvoch stupňoch. Závod s rozlohou približne 10 000 metrov štvorcových je určený na priemyselnú výrobu akumulátorových článkov a bol uvedený do prevádzky asi po dvojročnej fáze výstavby. Najmodernejšie výrobné zariadenia v takzvanom „priemyselnom laboratóriu článkov“ umožňujú v priemyselnom meradle vyrábať a testovať akumulátorové články s rôznym chemickým zložením. Ročne sa tu môže vyrobiť niekoľko desiatok tisíc článkov na vývoj budúcich generácií akumulátorov. Výrobný proces sa skladá zo série automatizovaných a manuálnych pracovných krokov. Zahŕňa všetky kroky výroby akumulátorových článkov od výroby elektród s plnením elektrolytu a formovaním s prvými nabitiami a vybitiami až po zušľachťovanie výrobných krokov.

Proces výroby článkov má veľký vplyv na kvalitu akumulátora. Mercedes-Benz sa preto snaží zvládnuť nielen chemické zloženie článkov, ale aj priemyselný výrobný proces. Vďaka novému „priemyselnému laboratóriu článkov“ (Industrial Cell Lab) bude môcť spoločnosť získať expertízu potrebnú na hospodárny výrobný proces článkov s „DNA značky Mercedes-Benz“. To dopĺňa dve už existujúce laboratóriá: v „chemickom laboratóriu“ (Chemistry Lab) sa vyvíjajú a posudzujú nové chémie článkov a pokrokové konštrukcie článkov. V „laboratóriu pružných článkov“ (Flexible Cell Lab) sa nové riešenia vyrábajú a testujú v automobilovom formáte článkov typu pouch.

Novostavba budovy určenej na druhú etapu má byť dokončená do konca tohto roka. Súčasťou vysokomoderného testovacieho a skúšobného centra bude okrem iného aj továreň na nábeh výroby akumulátorov slúžiaca na vývoj produktov a procesov. Ďalším jeho cieľom je zabezpečiť, aby bol výrobok pripravený na priemyselnú veľkosériovú výrobu. Rôzne funkcie skúšobne v prevádzke Nabern sa na tento účel presunú do eCampusu v Untertürkheime. Na ploche asi 20 000 metrov štvorcových sa vybudujú najmodernejšie skúšobné stanovištia, ktoré sa budú využívať na komplexné testovanie a skúšanie bezpečnosti a životnosti akumulátorov.

Nová budova Mercedes-Benz eCampus stojí na mieste bývalých budov 132/1 a 132/2 v strede závodu Stuttgart-Untertürkheim, ktorý sa môže pochváliť dlhou históriou. Budova 132/1 bola postavená ešte v roku 1907 a v prvých rokoch slúžila na výrobu vačkových a kľukových hriadeľov. Tie sa montovali do mnohých generácií spaľovacích motorov Mercedes-Benz. V priebehu rokov pribudol celý rad rôznych profesií. Medzi ne patrili nastavovanie nástrojov, centrálna meracia miestnosť, výrobná meracia miestnosť pre kľukové hriadele a ojnice, ako aj riadenie výroby motorov. Nový eCampus ako kompetenčné centrum pre budúce technológie pohonu zohráva kľúčovú úlohu pri transformácii 120-ročného tradičného závodu.

120 rokov spoločnosti Mercedes-Benz v Untertürkheime

Mercedes-Benz si prostredníctvom nového eCampusu upevňuje úlohu svojej najväčšej prevádzky na pohonné jednotky v globálnej sieti, ktorá tento rok oslavuje 120. výročie svojho vzniku. Investície v stovkách miliónov podporia Untertürkheim ako high-tech centrum pre technológie pohonu – ide o jasný prísľub pre pracovníkov aj pre automobilovú lokalitu Bádensko-Württembersko.

Závod Mercedes-Benz v Stuttgarte-Untertürkheime, ktorý bol založený v roku 1904, zahŕňa viacero častí závodu v údolí rieky Neckar a už v minulosti určoval smerovanie v oblasti e-mobility. Závod už vyrába flexibilné pohonné systémy tak pre plnoelektrické, ako aj pre elektrifikované vozidlá. Je zodpovedný za výrobu komponentov pohonu. Nachádza sa tu aj kováčska dielňa. V lokalite závodu v Untertürkheime je umiestnená aj veľká časť celokoncernového výskumu a vývoja pohonov, skúšobná trať na testovanie vozidiel, ako aj nový Mercedes‑Benz eCampus. Nachádza sa tu aj centrálna divízia vanov spolu s jej výskumom a vývojom. Untertürkheim je okrem toho aj sídlom spoločnosti Mercedes-Benz Group AG. V tomto závode vrátane jeho častí je zamestnaných viac ako 23 000 zamestnancov, z čoho asi 14 100 pracuje vo výrobe. Od roku 2024 začína v závode Untertürkheim nabiehať výroba elektrických pohonných jednotiek pre plnoelektrické vozidlá Mercedes-Benz.

Vysokoefektívne motory sa vyrábajú v lokalite Bad Cannstatt. V Mettingene sa nachádza výroba náprav pre všetky pohonné sústavy, ako aj zlievareň. Od roku 2024 sa tu budú vyrábať diely elektrických pohonných jednotiek, ktoré sa budú montovať do elektrických náprav. Prevodovky sa vyrábajú v časti závodu v Hedelfingene. Od roku 2021 sa tu vyrábajú aj akumulátorové systémy pre plnoelektrické modely EQS a EQE. V tomto roku sa spúšťa aj výroba dielov pre elektrické pohonné jednotky. Flexibilná výroba sa nachádza v Sirnau a odborná príprava sídli v Brühli. Časť závodu Brühl má od roku 2022 výrobňu akumulátorov, v ktorej sa vyrábajú systémy pre modely Mercedes-Benz s hybridným pohonom dobíjateľným zo siete. Od roku 2024 tu začne nabiehať výroba akumulátorov pre plnoelektrické modely.

Uzavretie kolobehu akumulátorov

Otvorenie eCampusu predstavuje dôležitý krok v rámci trvalo udržateľnej obchodnej stratégie značky Mercedes-Benz. Do roku 2039 chce mať spoločnosť autopark nových vozidiel s CO2-neutrálnymi emisiami počas celého životného cyklu vozidiel. Jednou z najdôležitejších pák na dosiahnutie tohto cieľa je popri dekarbonizácii aj vytvorenie skutočného obehového hospodárstva zameraného na šetrenie primárnych zdrojov. V oblasti akumulátorov Mercedes-Benz presadzuje holistický prístup, pričom si zameriava na tri kľúčové témy: cyklická konštrukcia, zachovanie hodnoty a uzavretie kolobehu.

Aktivity eCampusu tvoria východiskový bod koncepcie obehového hospodárstva v spoločnosti Mercedes-Benz. Vzhľadom na svoj prístup „Dizajn pre obehové hospodárstvo“ spoločnosť od začiatku zohľadňuje celý hodnotový reťazec technológie akumulátorov. Od vývoja nového chemického zloženia článkov cez testovanie akumulátorových článkov až po ich výrobu v malých množstvách na účely vývoja spoločnosť konštruuje akumulátorové články s DNA značky Mercedes-Benz. Výsledky sa zapracúvajú do sériovej výroby akumulátorových článkov v partnerských spoločnostiach (pozri tlačovú správu: Spoločne za CO₂-neutrálny dodávateľský reťazec Mercedes-Benz).

Výroba akumulátorov pre elektrické vozidlá Mercedes-Benz je CO2-neutrálna[1] v bilancii v závodoch na troch kontinentoch – vrátane dvoch častí závodu v Brühli a Hedelfingene. Lokálna výroba akumulátorov je kľúčovým faktorom úspechu pri dosahovaní trvalo udržateľnej obchodnej stratégie spoločnosti Mercedes-Benz.

Ako náhradný diel pre všetky elektrické vozidlá ponúka spoločnosť obnovené akumulátory, čím sa napĺňa myšlienka uzavretého hospodárskeho kolobehu a súčasne sa šetria zdroje. S dcérskou spoločnosťou Mercedes-Benz Energy bol okrem toho vytvorený úspešný obchodný model s využitím stacionárnych veľkokapacitných úložísk. Akumulátory, ktoré už nemožno použiť vo vozidle, možno ďalej využívať v akumulátore v druhom životnom cykle. Látková recyklácia je na konci životnosti akumulátora a je kľúčom k uzavretiu obehu materiálov. Dôležitým krokom v tomto smere je tohtoročné otvorenie nášho vlastného závodu na recykláciu akumulátorov v Kuppenheime v južnom Nemecku.

eCampus s trvalo udržateľnou koncepciou budov

Kritériá spoločnosti Mercedes-Benz ohľadom trvalej udržateľnosti spĺňa aj koncepcia budovy nového eCampusu v Untertürkheime s rozlohou viac ako 30 000 metrov štvorcových. Na základy sa použil recyklovaný betón, ktorý bol vyrobený z vybúraného materiálu. Viac ako 75 % úžitkovej plochy strechy najmodernejšieho testovacieho a skúšobného centra je vybavených fotovoltickými systémami a zásobuje zariadenie obnoviteľnou energiou. Okrem toho je celá plocha striech zatrávnená. Trvalo udržateľné zásobovanie teplom a klimatizovanie haly je možné vďaka reverzibilným tepelným čerpadlám a akumulátorom chladu. Hybridné chladiace veže zvyšujú efektívnosť zásobovania vodou.

Od roku 2022 platí, že vlastné výrobné prevádzky spoločnosti Mercedes-Benz sú CO₂-neutrálne[2] v bilancii. Do roku 2030 sa predpokladá, že viac ako 70 percent spotrebovanej energie vo výrobe pokryje energia z obnoviteľných zdrojov. Tento plán by mala pokryť výstavba zdrojov solárnej a veternej energie priamo na miestach prevádzky a uzavretie ďalších adekvátnych zmlúv o odbere elektrického prúdu. Cieľom všetkých výrobných závodov Mercedes-Benz na celom svete je, aby sa do roku 2039 využívali výlučne obnoviteľné energie.

Vyhlásenia pri príležitosti otvorenia Mercedes-Benz eCampus

„Výkonné akumulátory sú základom elektrifikácie dopravy a sú kľúčom k úspešnej transformácii automobilového priemyslu. Dopyt po inovatívnych a trvalo udržateľných akumulátoroch bude v Európe počas nasledujúcich rokov naďalej prudko rásť. Je preto mimoriadne dôležité, aby Nemecko aj Európa budovali vlastné kapacity a aby rozvíjali najmä vlastné know-how v oblasti tejto kľúčovej technológie. Tým sa nielen posilní priemyselné miesto a vytvoria sa moderné, na budúcnosť pripravené pracovné miesta, ale zvýši sa aj odolnosť Európy. Teší ma, že spoločnosť Mercedes-Benz so svojím novým eCampusom bude v lokalite Untertürkheim združovať výskumné a vývojové aktivity týkajúce sa akumulátorov, čím významne prispeje k ďalšiemu rozvoju technológie akumulátorov a k vytvoreniu silného ekosystému akumulátorov v Nemecku.“

Robert Habeck, spolkový minister hospodárstva a ochrana klímy

„V novom eCampuse budeme môcť ešte efektívnejšie spájať a rozširovať naše rozsiahle odborné znalosti v oblasti výskumu a vývoja vzhľadom na celý elektrický pohon. To nám prináša nové možnosti trvalo udržateľných inovácií v oblasti chemického zloženia článkov. V Untertürkheime pokrývame celý vývojový proces od chemického zloženia článkov až po certifikáciu. Vysokovoltové akumulátory sú základným prvkom elektrickej mobility a ich články sú kľúčom k efektívnosti, energetickej hustote a šetreniu zdrojov. Naším cieľom je vyvinúť tu v Untertürkheime perfektný dizajn článkov s „DNA značky Mercedes-Benz“, ktorý by ovplyvnil aj budúce generácie akumulátorových článkov od našich dodávateľov.“

Markus Schäfer, člen predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG, technický riaditeľ

„V tomto pôsobivom areáli v centre tradičného závodu Mercedes v Untertürkheime sa odteraz bude vyrábať aj srdce elektromobilu – článok akumulátora. Vysokošpecializovaná technológia ukladania energie je pre našu krajinu sľubným obchodným modelom. Kto ju zvládne, zabezpečí si prosperitu a pracovné miesta – a stane sa menej závislým od dovozu. Veľa pre to urobila aj krajinská vláda. Len v rámci strategického dialógu o automobilovom priemysle sme do budúcich projektov investovali 400 miliónov eur. Ak všetko zhrnieme, za posledných 15 rokov sme do štrukturálnych zmien automobilového priemyslu investovali viac ako miliardu eur. Nový eCampus je ďalším majákom špičkovej technológie akumulátorov so značkou ‚Vyrobené v Bádensku-Württembersku‘.“

Winfried Kretschmann, predseda vlády Bádenska-Württemberska

„Hlavný závod Mercedes-Benz v Untertürkheime sa mi spája so švábskym duchom inovácie, zručnosti a vynaliezavosti. Je skvelé, že spoločnosť Mercedes-Benz na tomto mieste inšpirácie udáva správny smer prostredníctvom nového eCampusu. Hviezda Mercedes by aj v budúcnosti mala žiariť do sveta zo Stuttgartu.“

Dr. Frank Nopper, primátor Stuttgartu

„Transformácia smerom k elektromobilite mení úlohy a profily pracovných pozícií. A to aj a najmä v našej tradičnej prevádzke na výrobu pohonných systémov v Untertürkheime. Úspešná realizácia zmien vyžaduje najmä flexibilitu – od nás ako spoločnosti aj od našich zamestnancov. Formou mnohých ponúk kvalifikácie a individuálnych dráh vzdelávania podporujeme naše tímy v transformácii a ponúkame najrôznejšie možnosti rozvoja. Všetkým kolegyniam a kolegom by som sa chcela poďakovať za ich ochotu prijať zmeny, ako aj za ich veľkú motiváciu spolupracovať na úspešnej budúcnosti.”

Sabine Kohleisen, členka predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG, riaditeľka oddelenia ľudských zdrojov a pracovnoprávnych vzťahov

„Stuttgart-Untertürkheim je už 120 rokov centrom vysokoefektívnych technológií pohonu od značky Mercedes-Benz. Nový eCampus a nové elektrické produkty sú pre náš závod zárukou, že to tak zostane aj v budúcnosti. Dôležitým krokom pri transformácii spoločnosti a prevádzky je aj koncentrovanie všetkých aspektov technológie a výroby akumulátorov na jednom mieste. Vďaka inovatívnej koncepcii budov a intenzívnemu využívaniu obnoviteľných energií v Untertürkheime dôsledne realizujeme aj naše snahy o trvalú udržateľnosť.“

Jörg Burzer, člen predstavenstva Mercedes-Benz Group AG, zodpovedný za riadenie výroby, kvality a dodávateľského reťazca

„Pohonné systémy z Untertürkheimu zohrávajú kľúčovú úlohu pri realizácii trvalo udržateľnej obchodnej stratégie spoločnosti Mercedes-Benz. Okrem vývoja a výroby vysokoefektívnych pohonných jednotiek tu teraz pokrývame aj celú oblasť technológie akumulátorov. A síce od vývoja článkov až po výrobu akumulátorov. Na to môžeme byť naozaj hrdí. Spolu s našimi obetavými a vysokoflexibilnými tímami v Untertürkheime pokračujeme v písaní 120-ročnej úspešnej histórie nášho hlavného závodu.“

Thomas Schulz, predseda predstavenstva Mercedes-Benz Drive Systems, vedúci výrobného oddelenia Powertrain Mercedes-Benz Cars

„Na to, aby sme našim kolegom v Untertürkheime mohli ponúknuť dlhodobú istotu a perspektívu, musíme do našej prevádzky dostať celé spektrum elektrickej mobility. K tomu sme sa zaviazali my ako zamestnanecká rada. Dôležitým míľnikom na tejto ceste je otvorenie nového eCampusu. Vďaka tomu získava Untertürkheim kľúčovú úlohu v transformácii našej spoločnosti.“

Michael Häberle, predseda zamestnaneckej rady pri prevádzke Mercedes-Benz v Untertürkheime a zástupca predsedu združenej zamestnaneckej rady spoločnosti Mercedes-Benz Group AG


[1] Všetky výrobné závody skupiny Mercedes-Benz sú od roku 2022 CO2-neutrálne z hľadiska rozsahu 1 a rozsahu 2. To znamená, že všetky emisie CO2 (rozsah 1 a rozsah 2) z týchto závodov, ktorým sa predtým nedalo zabrániť, boli od roku 2022 vykompenzované uhlíkovými kvótami z kvalifikovaných projektov na ochranu klímy. Ďalšie informácie nájdete v správe spoločnosti Mercedes-Benz o trvalej udržateľnosti: https://group.mercedes-benz.com/verantwortung/nachhaltigkeit/nachhaltigkeitsbericht.html

[2] Všetky výrobné závody skupiny Mercedes-Benz sú od roku 2022 CO2-neutrálne z hľadiska rozsahu 1 a rozsahu 2. To znamená, že všetky emisie CO2 (kategória 1 a kategória 2) z týchto závodov, ktorým sa predtým nedalo zabrániť, boli od roku 2022 vykompenzované uhlíkovými kvótami z kvalifikovaných projektov na ochranu klímy. Ďalšie informácie sa nachádzajú v správe spoločnosti Mercedes-Benz o trvalej udržateľnosti: https://group.mercedes-benz.com/verantwortung/nachhaltigkeit/nachhaltigkeitsbericht.html

Značky: