Veľmi príznačný nadpis napovedá, že s týmto autom sa dostane kdekoľvek a kedykoľvek vám to napadne, bez toho, aby ste si museli robiť prílišné starosti o to, či to toto auto zvládne. Zvládne!
Samozrejme, stále platí zlaté pravidlo, že používame rozum a na Kriváň sa s týmto „horským vodcom“, pochopiteľne, nedostanete. Trúfam si však povedať, že toto auto dokáže zdolať extrémy, ktoré sa na prvý pohľad zdajú nezdolateľné. Presvedčil som sa o tom už niekoľkokrát – prvé jazdy s týmto modelom na Slovensku boli jasným dôkazom toho, že iba s ochranou motora/podvozku a kvalitnými pneumatikami do ťažkého terénu dokáže tento nezmar veľké divy.
V okolí Tisovca sme s relatívne štandardnou a jednoduchou úpravou prechádzali doslova nezmysli, ktoré sa často zdali, že toto je #noway. L200 to však dala s prehľadom a ako som už dávnejšie uviedol, často som mal z toho auta pocit, ako by si hmkalo, že to je všetko?
Nuž, je to predsa L200, ktorá má mnohoročnú históriu a aj podstatne staršie verzie sú dodnes doslova trýznené v ťažkom teréne, takže aj od aktuálnej verzie sa očakávajú veľmi podobné výkony. O dizajne a pod. už písať nebudem, nakoľko som to robil už dvakrát, takže reportáž z prvých jázd/prvé dojmy nájdete – TU. Následnú recenziu tohoto modelu nájdete – TU. Teraz sa pozrieme na to, čo si slovenský importér zadovážil do press-parku. Presnejšie si dal na zákazku upraviť klasickú L200, ktorá v tomto prípade nesie prívlastok Mountain Sherpa. To vzbudzuje pozornosť, no hlavne ako celok veľký rešpekt.
Ešte než sa dostanem k samotným úpravám, ktoré sú na tomto auto vykonané a k pocitom z praxe, musím uviesť, že toto auto nie je iba také „tupé kladivo“ do každého terénu, ale aj veľmi dobre vybavené vozidlo na každodenný život. L200 ponúka v tomto prevedení veľa komfortných prvkov, ako sú napr. pohodlné kožené sedadlá v elektrike s vyhrievaním, 2-zónovú klimatizáciu, bezkľúčový vstup + štartovanie a pod. To nie je všetko, oceňujem aj ponuku informačno-multimediálneho systému s podporou obľúbených aplikácií Apple CarPlay a Android Auto + iných Mitsubishi aplikácií. Plusom je aj audio systém, ktorý síce nie je značkový, no hrá veľmi dobre. Keď budete nikde v divočine kempovať, tak určite oceníte aj trošku audio úletu :).
Samozrejmosťou je plnohodnotná, no hlavne praktická dávka asistenčných systémov, ako napr. systém sledovania okolia vozidla s autonómnym brzdením v prípade núdze, systém monitorovania prevádzky za vozidlom, sledovanie jazdných pruhov, asistent rozjazdu do kopca, asistent zjazdu z kopca, tempomat, asistent stability prívesu atď. Skvelým doplnkom je 360° kamerový systém, ktorý je využiteľný nie len pri parkovaní, ale aj v teréne, kde bude vašim častým pomocníkom. L200 má okrem PDC senzorov v okolí auta aj 4 kamery, z ktorých sa softvérovo vyskladá obraz z vtáčej perspektívy. Rozlíšenie nie je najlepšie, no na daný účel plne dostatočné (viaceré nové autá majú horšie rozlíšenie).
Spomenúť treba aj multifunkčný kožený volant, s ktorým sa dobre pracuje, ako aj celkový posed za volanom a výhľad z kabíny. V prednej časti je miesta na rozdávanie, čo znamená, že aj osoba s 2 metrami a hmotnosťou cez 100 kg sa sem zmestí s prehľadom a pohodlne sa odvezie niekoľko stoviek kilometrov, narážal som na autora článku :). V druhom rade je už tradične menej miesta, no stále dostatok na to, aby sa tam v relatívnom pohodlí usadili 2 dospelí jedinci alebo 2 deti v autosedačkách, prípadne 3 deti bez nich.
Najväčšou nevýhodou je nemožnosť úpravy sklonu operadiel kvôli karosérii, inak nemám výhrady. Aha, aby som nezabudol, zvyknúť si musíte aj na to, že nemáte tradičný batožinový priestor, ale korbu, takže si ju musíte upraviť tak, aby vyhovovala vašim potrebám a požiadavkám. Možností je skutočne veľa, stačí nad tým popremýšľať. V tejto úprave to bolo vyriešené veľmi dobre, ale o tom neskôr. Samotná ložná plocha má dĺžku 1520 mm a dokážete na nej odviesť až 1 tonu akéhokoľvek materiálu. Ešte dodám, že prítomné je aj odnímateľné ťažné zariadenie, s ktorým potiahnete až 3,1 tonový príves.
Motor a systém pohonu (takmer) bez zmien
Ani v tomto prípade sa nič nemení, teda až na jednu novinku, ktorá vás zaručene poteší. Základnou a jedinou dostupnou motorizáciou zostáva naftový 2,3-litrový (presnejšie – 2268 cm3) 4-valec s výkonom 110 kW (150 ps) a max. krútiacim momentom 400 Nm. Tento príjemne pružný a dostatočne silný agregát bol však vylepšený o novinku, ktorou je oficiálne navýšenie výkonu (paket L200 Plus) na 127 kW (173 ps) a 502 Nm, čo je na aute s hmotnosťou cez 2 tony cítiť.
Zlepšila sa pružnosť, agilita, počas predbiehania je poddajnejšia a v teréne oceníte vyšší krútiaci moment. Motor s navýšením výkonu je spriahnutý s klasickou 6-stupňovou automatickou prevodovkou. Tá pracuje v akýchkoľvek podmienkach a režimoch úplne bezproblémovo. L200 má, pochopiteľne, pohon všetkých kolies, no v základe môžete využiť aj režim 2WD, teda pohon čisto zadnej nápravy, napr. počas presunov po bežných cestách.
Následne je k dispozícii automatický režim 4WD, presnejšie Super Select 4WD-II, ktorý je špecifický najmä redukciou 4LLC (1:2,566), ktorá vám bude nápomocná v tom najnáročnejšom teréne. Dostupný je aj režim 4HLc. Okrem toho je možné využiť aj rôzne nastavenia správania sa elektroniky podľa terénnych podmienok – Gravel, Mud/Snow, Sand, Rock.
Je však dobré vedieť, že so zapnutou uzávierkou diferenciálu zadnej nápravy nie sú tieto režimy k dispozícii, tá je im nadradená. Ako som už naznačil, L200 ponúka už v základe uzávierku medzi-nápravového diferenciálu (Torsen LSD) + elektromagneticky ovládanú uzávierku zadného diferenciálu. Toto je vysoko nadpriemerný základ, ktorý vás dostane na rôzne odľahlé miesta (nezabúdajme však, že veľmi dôležitou súčasťou sú kvalitné pneumatiky).
V čom sa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa odlišuje od bežnej verzie a aké je v praxi?
Už na prvý pohľad je jasné a zrejmé, že auto, ktoré vidíte na obrázkoch nie je úplným štandardom, ale upraveným špeciálom s prívlastkom Mountain Sherpa, resp. kdekoľvek a kedykoľvek :). Toto si ihneď všimli aj páni policajti, ktorých najviac zaujímalo toto auto, kvôli čomu ma pravdepodobne aj stopli. Boli veľmi milí a úpravy ocenili, pozdravujem.
Základom je úprava resp. zvýšenie podvozku (+ 5 cm), čím sa zdvihla svetlá výška a tým aj priechodnosť. Použitý podvozok je od známej značky Oldman EMU. Stále však treba mať na pamäti, že ide o pick-up s dlhým rázvorom (3000 mm) i zadným previsom. V galérii nájdete fotku max. stúpania, ktoré je obmedzené práve zadným previsom s ochranným rámom, ktorý vám ušetrí stovky eur za odtrhnutý nárazník.
Riešením by mohol byť aj kompaktnejší pevnostný nárazník. Výška tejto úpravy je značná, čo v teréne neraz oceníte a v meste sa cítite takmer ako v nákladom aute. Mám to rád! Veľmi dôležitým prvkom je aj kvalitná/pevná ochrana podvozku (motor, prevodovka, nádrž), v tomto prípade od spoločnosti ARB. Ak by táto súčasť chýbala, tak verím, že nie len ja, ale aj mnoho iných kolegov z branže by donieslo auto späť s nejakým poškodením. V teréne je tento prvok extrémne dôležitý.
Ďalším viditeľným a rovnako praktickým prvkom sú robustné bočné ochranné rámy so stúpačkami, ktoré pomáhajú počas nastupovania, no hlavne chránia prahy vozidla pred poškodením. Ak narazíte prahom na skalu, tak to nemusí byť príjemné, tento rám zabezpečí, že to bude #safe a vo výsledku to vyzerá výborne.
Kvôli vyššej brodivosti, resp. ochrane motora pred vniknutím vody cez prívod vzduchu (sanie) je prítomný aj Safari šnorchel, ktorý je okrem jeho funkčnej stránky aj znakom expedičných, resp. off-road vozidiel. Ak máte šnorchel, tak si musíte zvyknúť aj na špecifický zvuk sania a jemný hluk pri vyšších rýchlostiach. Osobne som jazdil aj po diaľnici a bolo to úplne v pohode. V nižších otáčkach, počas záberu, vydáva šnorchel ikonický zvuk!
Dôležitou úpravou prešiel aj systém pohonu v prednej časti, ktorý dostal pneumatickú uzávierku predného diferenciálu ARB Airlock. Tá dopĺňa uzávierku medzi-nápravového a zadného diferenciálu. Vzduch zabezpečuje kompresor ARB so zásobníkom v motorovej časti, ktorý má aj bežný vývod (rýchlo-spojku) s možnosťou pripojenia hadice (súčasť výbavy), s ktorou môžete dofúkať pneumatiky a pod.
Uzávierka predného diferenciálu je ovládaná tlačidlom z kabíny, rovnako ako kompresor a využijete ju najmä v extrémnych podmienkach. Pre expedičné vozidlá je táto dvojica takmer nevyhnutná. Ako som však spomenul, extra dôležitým prvkom sú pneumatiky – ja som mal k dispozícii bežné A/T pneumatiky, no oficiálne k tomuto autu prislúchajú špeciálne pneumatiky Nokian Rockproof M/T (245/75/R17).
99% sebestačnosť v teréne zabezpečuje integrovaný navijak Predator 12000 s cca. 35 metrovým syntetickým lanom a ťažnou silou 5450 kg. Ten sa aktivuje tlačidlom v kabíne a následne sa ovláda diaľkovým, prípadne káblovým ovládačom.
Navijak som využil niekoľkokrát, a to nie len na vytiahnutie vozidla z problému, ale aj na pozemku, kde som s ním s ľahkosťou vyťahoval korene menších i stredných stromov. Navijak je doplnok, ktorý tu má jednoznačné miesto! Tento typ sa veľmi jednoducho ovláda a cením aj dostatočne dlhé lano. Možno by som doplnil ešte nejaké dlhé externé off-road laná.
Dostatok svetla je veľmi dôležitým faktorom, najmä ak sa predierate neznámym terénom, načo sa tiež myslelo a na aute sú prítomné prídavné LED svetlomety. Vpredu je 32“ svetelná LED rampa Bushranger a vzadu sú dve menšie, no dostatočne výkonné 5,5“ LED svetlá rovnakej značky. Svietivosť je v oboch prípadoch výborná – predná rampa dokáže z noci vytvoriť takmer deň a zadné LED svetlá oceníte hlavne počas cúvania v neznámom teréne.
Základné svetlomety nie sú pre tento typ vozidla dostatočné, čo kritizujem v rámci každej recenzie – asi sa veľa motám po nociach. Cením aj logické ovládanie, resp. zapojenie svetiel. Ovládače sú v stredovej konzole, pričom si môžete vybrať z troch režimov – vypnuté, zapnuté alebo automaticky zapínajúce sa s diaľkovými/parkovacími svetlami. Ak vám bude niekto svietiť dialkovými a nebude ich chcieť vypnúť, tak ho môžete pokropiť svetelným lúčom 🙂 (na verejných komunikáciách je používanie LED rámp zakázané).
Všetky spomenuté úpravy dotvorili už beztak výborný pick-up, ktorý je v takejto úprave vhodný do akéhokoľvek terénu alebo na náročné expedície. Opäť prízvukujem, že s rozumom, lebo ak ho nebudete používať alebo sa pozabudnete, tak zapadnete aj s takouto konfiguráciou :). Nemusel som to priznávať, ale kvôli chvíľkovej nepozornosti som zapadol aj ja. Išlo síce o rovinu, no na mieste, kde sa v tomto období nevyberie žiadne auto ani technika, nakoľko je to extrémne podmočené a nepriechodné.
Popri sa takýmto autom prejsť dá, čo som urobil cestou do cieľovej lokality, no späť som nešiel po rovnakej stope ale o cca. 5 metrov mimo, lebo som sa zarozprával s dcérou a onedlho som zistil, že auto spomaľuje a klesá na brucho – snažil som sa vyhrabať, no už to nešlo. Auto postálo na bruchu a cesty von bežným spôsobom nebolo.
Ak by som bol ďaleko v divočine, tak by som si vedel pomôcť a dostať sa odtiaľ, lebo mám navijak a spôsoby sú, ale narobil by som sa ako „kôň“. Len pre info, žiadny záchytný bod v rádiuse navijaku nebol. Keďže som bol kúsok od civilizácie, tak som zavolal kamarátovi, ktorý ma ochotne prišiel s jeho starším JEEPom Grand Cherokee vytiahnuť – ďakujem! Lano navijaka som vytiahol takmer na maximum, aby aj on nezišiel do bahna a o pár minút som bol vonku. Tu by som ocenil aj RockProof pneumatiky, no hlavne Hi-Lift zdvihák a Off-Roadové nájazdy, s ktorými by bolo aj samostatné vyslobodzovanie jednoduchšie. To sú doplnky, ktoré sa dajú bežne dokúpiť a určite ich ľudom ako ja odporúčam :).
S „horským vodcom“ som sa motal prevažne po západe, no to neznamená, že si neprešiel veľmi ťažkými časmi. Okrem nepriepustných lesov sme prebrázdili desiatky kilometrov v jednom nemenovanom obvode, kde sa táto konfigurácia ukázala ako max. spoľahlivá a sebestačná, čo dodáva aj šoférovi na odvahe vybrať sa tam, kde by so základnou verziou radšej nešiel. Vyšší podvozok, navijak, 3 uzávierky a dobré jazdné vlastnosti + ovládateľnosť považujem za najväčšie prednosti tohoto modelu. Samozrejme, okrem známeho a veľmi podareného dizajnu, ktorý vzbudzuje rešpekt. Počas testu som bol vďačný za reklamno/ochranný polep celého auta, ktorý ho ochránil pred mnohými nepeknými škrabancami.
Zájsť musím aj do témy komfortu cestovania – L200 je už v základnom vyhotovení celkom tvrdá, no nie je to nejako otravné. O filtrácii nerovností je škoda hovoriť, lebo L200 pojem bežné nerovnosti nepozná. Upravená verzia so zvýšeným podvozok je ešte tvrdšia, čo je pochopiteľné, no aj napriek tomu sa s ňou cestuje a na dennej báze žije absolútne v pohode. Nerovnosti sú síce veľkou neznámou, ale aj tak budete o všetkých vedieť.
Verím, že všetkým, ktorí majú o tieto autá záujem a majú s nimi niečo odjazdené je to úplne jasné. Osobne môžem povedať, že ani 200+ kilometrová trasa bežnými cestami mi nerobila najmenšie problémy (pokiaľ nemáte v kolesách „tonu“ blata, pričom sa cítite ako vo vibrátore).
Kde dám všetok materiál a náklad? No predsa na korbu, ktorá je v tomto prípade krytá dvojdielnym plastovým krytom so zamykaním a LED osvetlením + má po odvode tesnenie. Tesnenie tu síce je, no prach budete mať aj tak na všetkom, takže odporúčam prepravné boxy. Neviem prečo, ale ešte žiadna verzia krytu korby nezabránila vniknutiu prachu. Okrem toho je na korbe tohto špeciálu inštalovaná výsuvná podlaha na koľajniciach so zarážkami, vďaka ktorej sa lepšie manipuluje s vecami na korbe, najmä s tými vzadu, no uberá to z celkovej ložnej plochy.
V rámci expedičného vozidla je to výborné riešenie. Po bokoch má menšie odkladacie priestory na drobnosti a po stranách, mimo rámu, sa dá umiestniť napr. lopata alebo základné vyslobodzovacie príslušenstvo, ktoré bolo súčasťou výbavy. Tento systém je fajn nakoľko si ho každý majiteľ môže dotvoriť podľa svojich predstáv a potrieb – pridať rôzne boxy, prepravky a pod. Mne tento systém vyhovuje, nakoľko v každom aute nosím trošku neštandardnú výbavu, ak by bolo potrebné odstrániť nejakú prekážku z cesty, napr. padnuté konáre, strom a pod. Dôležité náradie.
Záverečné hodnotenie: Mitsubishi L200 Mountain Sherpa
Ako som v úvode spomenul, toto auto môžete pokojne oslovovať „kdekoľvek a kedykoľvek“, lebo svojou výbavou a úpravami je skutočne sebestačné takmer v akejkoľvek situácii. Má tri uzávierky diferenciálov, perfektný systém pohonu všetkých kolies, ktorý veľmi prakticky dopĺňa zvýšený podvozok + potrebná ochrana spodnej časti/prahov a šnorchel. Neodmysliteľnou súčasťou sebestačného auta je navijak, ktorý aj mne počas testu pomohol. Výborne a logicky vyskladaná konfigurácia, s ktorou by som sa nebál vydať na akúkoľvek off-road expedíciu. Doplnil by som Hi-Lift, nájazdy, strešný stan a hurá do náručia divočiny a dobrodružstiev, lebo tie nám ponúkajú najlepšie zážitky. Samotná L200 poteší aj náročnejších zákazníkov, ktorí si potrpia na technológie a aktívnu bezpečnosť, v ktorej tento model nijako nezaostáva. Dobrá práca, Mitsubishi!
Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Mitsubishi Slovensko
Cena:
- Mitsubishi L200 Double Cab Instyle: 40 340 eur
- Off-road úpravy + príslušenstvo: 17 000 eur
- Zvýšenie výkonu motora: 1200 eur
- Výsledná cena vozidla: 58 540 eur
Fotogaléria: Mitsubishi L200 Mountain Sherpa