Ak ste to nepostrehli, tak uplynulý rok sme tomuto modelu udelili ocenenie Plug-in Hybrid roka. Outlander PHEV nás presvedčil technikov, komfortom, veľkosťou, dojazdom a v neposlednom rade treba myslieť aj na tradičnú japonskú spoľahlivosť.

Svet automobilov má extra rýchly progres a vypuknutie elektromobility prinieslo za posledný rok rôzne nové Plug-in hybridy, ktoré ponúkajú skvelú techniku, rýchle nabíjanie a dojazd, ktorý dáva stále väčší zmysel. Uplynulý rok ešte toľko elektrifikovaných vozidiel rôznych značiek nebolo, a preto to má teraz Mitsubishi o niečo ťažšie.

Mitsubishi Outlander PHEV

Mitsubishi Outlander PHEV

Dokáže modelový rok 2020 s niekoľkými kozmetickými vylepšeniami obstáť v tak rozsiahlej konkurencii? Okrem toho, či dokáže v rámci pohonu resp. techniky obstáť v konkurenčnom boji sa zameriam aj na praktické prvky, ktorých tento model ponúka veľmi veľa, čo mu pridáva body, lebo nie len dojazd vás uspokojuje.

S modernizovaným modelom som brázdil iba Slovenské cesty, lebo rok 2020, no s minuloročným modelom som prešiel niekoľko tisíc kilometrov, nie len v rámci Slovenska, ale spoločnosť mi robil Outlander PHEV aj v Chorvátsku. Na základe toho si dovolím tvrdiť, že už mám dostatočné skúsenosti na to, aby som ho mohol hodnotiť, najmä na základe praxe. Model 2020 má rovnakú techniku a dizajn, pričom sa dostalo aj na pár kozmetických zmien, ktoré mu jednoznačne prospeli.

Mitsubishi Outlander PHEV

Mitsubishi Outlander PHEV

Dizajn ako taký v tomto prípade hodnotiť nebudem, lebo každý máme iný vkus, no mne Outlander plne vyhovuje – a to najmä v troch farbách – biela je top, čiernou nič nepokazíte, no a hnedá metalíza s perleťou pôsobí extra elegantne (mal ju aj tento model a mne sa podarilo prejsť okolo hrubších konárov, po ktorých zostali stopy 🙂  – ešte raz sa ospravedlňujem, no zároveň je jasné, že sa dostalo aj na terén).

Pútavá farba, maska s novým dizajnovým jazykom značky, výborné Full-LED svetlomety, predĺženie strechy, ako aj celkové vyhotovenie je na výbornej úrovni, čo sa odzrkadľuje i na vnútornom priestore, ktorý je veľmi bohatý. Áno, karoséria možno pôsobí z profilu škatuľoidným dojmom, no v interiéri je to plusom.

Mitsubishi Outlander PHEV

Mitsubishi Outlander PHEV

K LED svetlometom treba dodať, že starší model mal problém s presným automatickým prepínaním, čo sa v novom modely eliminovalo a automatické prepínanie svetiel je presné, pričom som nikoho neosvetľoval. Samozrejmosťou je aj denné LED svietenie a zadné LED svetlomety. Z exteriéru ešte musím vypichnúť chrómové doplnky, ktorých je dosť, no zbytočne neiritujú a veľmi cením obrovské spätné zrkadlá, ktoré poskytujú perfektný výhľad dozadu počas cúvania (aerodynamike to neprospieva, odráža sa od nich aj trošku hluku, no vôbec mi to nevadí, lebo to nezatieni skvelý výhľad, ktorý je potrebný).

Poďme do interiéru, ktorý je v zásade rovnaký, teda pokiaľ sa nepozriete na stredový panel. Outlander má bez preháňania brutálne pohodlné sedadlá so širokým sedákom a operadlom s optimálnym bočným vedením, čo zaručuje 100% pohodu aj na dlhých trasách. V tomto prípade boli sedadlá potiahnuté bielou kožou a šoférove disponovalo elektrickým nastavením. Obe sú vyhrievané v dvoch režimoch. Šofér dostane do rúk kožený multifunkčný volant, ktorý je klasikou, no výborne sadne do rúk a ponúka všetky potrebné ovládacie prvky, teda až na tlačidlo palubného počítaču, ktoré je stále na palubovke, zľava za volantom – zlé, zlé riešenie, na volante je miesta dosť! Nová L200 to už vyriešila, recenziu nájdete – TU.

Mitsubishi Outlander PHEV

Mitsubishi Outlander PHEV

Často som využíval praktický prvok v podobe tlačidla kamerového systému na volante, ktoré keď kedykoľvek stlačím, tak sa na displeji zobrazí náhľad na pravé predné koleso, takže aj v úzkych priestoroch a v teréne mám dokonalý prehľad. Do určitej rýchlosti a počas parkovania je k dispozícii 360°pohľad (4 kamery + PDC senzory v okolí auta) okolo auta s možnosťou zmeny zobrazenia – rozlíšenie je priemerné, ale na daný účel postačujúce.

Spoza volantu vykúka prehľadný prístrojový panel, ktorý je prevažne analógový, no veľmi prehľadný. Existujú podstatne modernejšie riešenia, ale toto mi nijak neprekáža, lebo vidím to čo potrebujem, pričom nemusím listovať kilometrovým menu. Mohol by ponúkať viac nastavení v rámci palubného počítača, ale z pohľadu informácií, ktoré poskytuje s ním nemám problém.

Mitsubishi Outlander PHEV

Mitsubishi Outlander PHEV

Taktiež mi vyhovuje posed, vďaka ktorému mám výborný výhľad z auta, sedím komfortne a všetky dôležité prvky prístrojového panela smerujú na mňa – viď. obrázky nižšie. K tým zmenám – tou najviditeľnejšou je väčší displej, ktorý má 8“ (predchodca mal 7“), zmizli dotykové tlačidlá z jeho bokov, čo bolo neestetické a presunuli sa dole. Teraz to vyzerá modernejšie a uhladenejšie.

Nový je aj panel klimatizácie, ktorý nemá iba tlačidlá, ale aj potenciometre na zmenu teploty – praktickejšie a estetickejšie riešenie. Ešte jeden potenciometer na rýchle ovládanie hlasitosti prémiového audio systém a bol by som max. spokojný. S týmito zmenami nezostalo miesto pre tlačidlo režimu ECO, ktoré sa presunulo do spodnej konzoly k tlačidlám vyhrievania volantu, čelného skla a pod.

Mitsubishi Outlander PHEV

Mitsubishi Outlander PHEV

Chválim aj prítomnosť tlačidla, ktoré umožňuje vypnúť automatické otváranie kufra, ktoré je síce fajn, ale niekomu môže prekážať vééélmi pomalé otváranie. Ručne to máte ihneď, no stále zostáva možnosť výberu. Spodná konzola ukrýva aj 12V zásuvku a jeden USB-A port. Chýba mi tu však tlačidlo aktivácie 1500W elektrického okruhu, ktorý minuloročný model mal, no za príplatok je možné aj toto. Ak sa to dá priplatiť, tak smelo do toho, je to veľmi praktický prvok – veľká zásuvka je následne k dispozícii v druhom rade a v kufri.

Samotný multimediálny systém nijako neohúri, čo je v dnešnej dobe nevýhodou, no nastavíte v ňom všetky potrebné a dostupné asistenčné systémy (sledovanie okolia vozidla s autonómnym brzdením v prípade núdze, monitorovanie mŕtvych uhlov, sledovanie situácie za vozidlom počas cúvania, sledovanie jazdných pruhov, parkovací asistent a adaptívny tempomat), pozriete si prehľad spotreby alebo využijete natívnu navigáciu. Dôležité je ale to, že je prítomná podpora aplikácií Apple CarPlay a Android Auto, takže mne v podstate nič nechýbalo. Každopádne je to z pohľadu konkurencie trošku neohrabaný systém, to treba napísať.

Celkové vyhotovenie interiéru je precízne a použité materiály sú na výbornej úrovni, vďaka čomu sa budete cítiť komfortne. Stredový tunel ponúka pár úložných priestorov, širokú lakťovú opierku a hlave extra návykový volič jazdných režimov – radosť s ním robiť, najmä počas rýchlych manévrov pri parkovaní a pod. Zásluhu má na tom aj trošku preposilované riadenie a okamžité reakcie akcelerátora – vďaka elektrickému pohonu.

Tunelom sa presuniem do druhého radu, kde nájde dostatok miesta aj dospelá, resp. dospelé osoby. Mám 2-metre a sadnem si sám za seba, pričom sa necítim ako sardinka vo vlastnej šťave, skôr v olivovom oleji :), čo je dobrým znamením. Trošku menšie postavy sa sem naskladajú tri a znesú aj dlhšiu trasu. Sedadlá sú komfortné, k dispozícii je lakťová opierka, výduch ventilácie, ako aj USB-A porty na nabíjanie. Proste všetko, čo zadní pasažieri potrebujú a zaručí im to pohodlie na všetkých cestách. Okrem toho bolo v tejto verzii aj strešné okno, ktoré však prislúcha skôr posádke vpredu.

Mitsubishi Outlander PHEV

Mitsubishi Outlander PHEV

Delenie operadiel je v menej obľúbenom pomere 60:40, no japonskí konštruktéri si aj tak zaslúžia pochvalu, lebo sedadlá sa dajú odklopiť a operadlá následne úplne sklopiť, čím vznikne krásna rovina, kde sa dá vložiť veľký/dlhý predmet alebo pohodlne vyspať – v Chorvátsku som takto prespal niekoľko nocí 🙂. Základný objem batožinového priestoru je 463l, po sklopení operadiel je to až 1602 litrov.

Kufor má dvojité dno s pevnou s polohovateľnou podlahou, takže aj spodnú časť je možné využiť na uskladnenie zbytočností. Dôležité je, že PHEV technológia neobmedzuje praktickú stránku auta, čo mi imponuje. Outlander ponúka veľkorysí priestor v každom smere, čo oceníte nie len počas bežnej prevádzky v meste, ale hlavne na výletoch, tripoch a pod. Nie, nesúhlasím, že toto auto je určené prevažne do mesta, ani zďaleka!

Pohonná sústava bez zmeny, no stále má čo ponúknuť

Systém pohonu sa nezmenil, no v zásade to nevadí, lebo funguje dobre a mne vyhovuje najmä v tom, že ponúka účinnú a dobre dávkovateľnú rekuperáciu energie, ktorá sa ukladá naspäť do batérie, pričom nemusím až tak často nabíjať. Systém rekuperácie má 5 stupňov, B1 až B5 + plachtenie, ktoré si regulujete prostredníctvom veľkých pádiel za volantom (v iných modeloch sa využívajú na radenie rýchlostí v manuálnom režime) alebo voličom jazdných režimov v zrýchlenom režime po 2 stupňoch. Na prvý pohľad zložité, no keď si na tento systém zvyknete a budete ho reálne využívať, tak si ho veľmi obľúbite.

Aktívne využívanie rekuperácie sa prejavuje na výslednej spotrebe, ktorá aj bez nabíjania nemusí presiahnuť 6 l/100. Ak budete nabíjať často, ideálne doma z 230V siete za nízke ceny, tak sa môžete dostať aj na nulovú spotrebu fosílneho paliva – záleží od toho, aké vzdialenosti denne prekonávate. Ja som Chorvátsko otočil s minimom nabíjania so spotrebou 6,5l/100, pričom bola celková hmotnosť vozidla okolo 2400 kg.

Mitsubishi Outlander PHEV

Mitsubishi Outlander PHEV

Počas testu v bežných reáliách, teda mesto, okresné cesty, občas diaľnica a terén som mal spotrebu pod 6l/100 km s minimom nabíjania. Keď nabíjam z 230V siete počas noci, na 100% sa nabije 13,8 kWh batéria za približne 6 hodín, tak jazdím v rámci mesta za pár nepodstatných centov. Ak mám možnosť nabíjať aj v práci, tak denne viem pri max. elektrickom dojazde prejsť okolo 90 km. Plná batéria = plne elektrických 45 kilometrov, čo je stále dobré číslo.

Outlander PHEV má výhodu, že ponúka aj rýchlejšie 20 kW nabíjanie prostredníctvom CHAdeMO konektora ­– batériu nabijete na 80% za približne 25 minút. Je to drahšie riešenie, ale nie primárne – iba možnosť. Plug-in hybrid má význam najmä vtedy, ak nabíjate prevažne doma alebo bývate v blízkosti Lidla s bezplatnou nabíjacou stanicou :).

Mitsubishi Outlander PHEV

Mitsubishi Outlander PHEV

Aby sme sa nezamotali, tak dodám, že vo výsledku viete jazdiť s veľmi peknou spotrebou od 0,0 až po 9,5l/100km (tých 9 je diaľnica rýchlejším tempom s vybitou batériou). Dôležité je dostať tú horu plechov do pohybu na elektrike, čo sa deje v 90 % prípadoch, čím sa šetrí veľa paliva – opäť, ak budete efektívne rekuperovať, tak nie len rozjazd, ale aj pohyb do požadovanej rýchlosti bude v réžii elektriky, čím výrazne klesá spotreba aj bez nabíjania. Batériu totiž nevybijete na 0%, stále si zachováva určitú hladinu, kvôli životnosti/bezpečnosti, ale aj kvôli prevažne elektrickým rozjazdom.

Spotreba elektrickej energie sa pohybuje od 14,5 po až 22 kWh, v závislosti od štýlu jazdy. Na čistú elektriku viete ísť až 135 km/h, takže pohoda, len majte stále na pamäti, že Plug-in hybrid je ideálny ak môžete nabíjať doma + musíte reálne využívať účinnú rekuperáciu, teda viac predvídať. Jazda s týmto autom je iná ako s bežným spaľovacím – ak si to neuvedomíte, tak nebudete spokojní, ale chyba auta to nebude. Je pravdou, že v dnešnej dobe sú už aj efektívnejšie Plug-in hybridy, no sú prevažne drahšie a často neponúkajú plnohodnotnú praktickosť.

Mitsubishi Outlander PHEV

Mitsubishi Outlander PHEV

Teraz trošku čísiel a (dôležitých) technikálií: Outlander PHEV má tri pohonné jednotky – vpredu sa nachádza spaľovací benzínový motor s objemom 2.4-litra a výkonom 99 kW, ďalej predný elektromotor s výkonom 60 kW (137 Nm), meničom napätia a generátorom. Zadný elektromotor s výkonom 70 kW (195 Nm) a meničom napätia sa nachádza pod podlahou, aby nenarušoval batožinový priestor. Permanentný elektrický pohon 4×4 S-AWC je riešený pomocou dvojice elektromotorov, kde každý elektromotor nezávisle poháňa svoju vlastnú nápravu. 

Outlander PHEV ponúka 3 prioritné jazdné režimy, ktoré sa aktivujú automaticky v závislosti od aktuálnych jazdných podmienok: Čisto elektrický režim ponúka elektrickú jazdu ako elektromobil s pohonom všetkých kolies a dvoma elektromotormi. Sériový hybridný režim ponúka pohon všetkých kolies párovými elektromotormi, ktoré podporuje generátor. Paralelný hybridný režim využíva maximálny výkon všetkých svojich pohonných zdrojov, keď benzínový motor poháňa predné kolesá cez spojku a pár elektromotorov ho plynulo dopĺňa vpredu aj vzadu.

Mitsubishi Outlander PHEV

Mitsubishi Outlander PHEV

Okrem toho sú k dispozícii aj 4 predvoľby nastavenia pohonu: NORMAL pre bežné jazdné podmienky, SNOW pre ľahšie rozjazdy a bezpečnejšie zatáčanie na zasnežených vozovkách alebo režim LOCK, ktorý simuluje uzamknutie centrálneho diferenciálu a optimálne rozdeľuje krútiaci moment na všetky štyri kolesá v prospech lepšieho držania stopy a stability. Samostatné tlačidlo prislúcha režimu SPORT, ktorý využívam najmä počas rýchlejších manévrov, kedy potrebujem max. dynamiky.

Spomenúť musím aj podvozok, ktorý bezproblémov filtruje prevažnú väčšinu nerovností našich ciest, do kabíny sa neprenášajú zbytočne tvrdé kopance, pričom je zachovaný maximálny jazdný komfort. Lepšie by na tom však mohlo byť odhlučnenie kabíny od podvozku, ale i motora. Vo vyšších otáčkach je 2.4-litrový benzín značne počuť, to sa však deje iba pri veľmi dynamickej jazde. Riadenie je skôr preposilované, no stále dostatočne presné, bez náznakov laxnosti.

Mitsubishi Outlander PHEV

Mitsubishi Outlander PHEV

Ako celok funguje riadenie a podvozok veľmi dobre a bodku tomu dáva pohon všetkých kolies S-AWC, ktorý je vhodný skôr na sneh a bežné nástrahy ciest ako do terénu. Pracuje precízne + rýchlo, na klzkých povrchoch vás s prehľadom podrží a do istej mieri odpustí aj premotivovanie. Problém mu však stále robí kríženie náprav, kedy sa kolesá v zábere nevedia z nejakého dôvodu pohnúť vpred – v akomkoľvek režime. To som kritizoval už dávno a trpí tým napr. aj Eclipse Cross (recenziu a porovnanie s novým ASX nájdete – TU).

Ja som mu ľahší terén neodpustil ani v tomto teste, pričom som 90% času nepochyboval o dobrej práci 4-kolky. Outlander PHEV sa počas testu ocitol vo veľkom blate, v podmočených koľajách od ťažkej techniky, v piesku, na lesných cestách atď., prešli sme toho hodne a čas prišiel aj na kríženie náprav. Tentokrát nie schválne, ale sám život ma dostal do situácie, kedy som musel zdolať prudšie prevýšenie a dostať na tak na cestu alebo ísť 15 km obchádzkou. No čo som asi urobil? Jasné, že krížil a hromžil, prečo tie kolesá, ktoré ma majú okamžite poslať hore stoja.

Mitsubishi Outlander PHEV

Mitsubishi Outlander PHEV

Kríženie som napokon zdolal a vyšiel na cestu, no na tomto by sa mohlo zapracovať, potom to bude bez námietok. Z toho jasne vyplýva, že kríženie náprav nie je bezpredmetný novinársky pokus o zaujatie publika, ale praktická disciplína, ktorá vám napovie viac o tom, aký komplexný je pohon všetkých kolies. V rovnakej situácii sa môžete ocitnúť aj vy, teda pokiaľ nežijete iba v mestskej džungli a občas si dáte off-trip 🙂 .

Záverečné hodnotenie: Mitsubishi Outlander PHEV 2020

Jemne modernizovaná vlajková loď troch diamantov je stále výborná, dostatočne úsporná, veľmi praktická a s 224 koňmi aj príjemne dynamická. Titul by som jej nechal, lebo stále má čo ponúknuť, pričom nemusí ani zďaleka atakovať 100-tisícovú hranicu. Pohon všetkých kolies a ústretová svetlá výška vám umožní dostať sa ďalej ako s bežným kombíkom, pričom máte k dispozícii elegantné a bezpečné auto na každý deň. Cez týždeň vás nebude počuť, ani cítiť a cez víkend sa môžete „prechádzať“ so srnami v lesoch. Multifunkčnosť tohto elektrifikovaného modelu mám rád, z každého sveta ponúka kúsok, dokonca aj značky môžete mať zelené :). Za nevýhodu považujem zastaralý multimediálny systém a niekomu môže prekážať aj špecifický, menej perfekcionistický japonský interiér.

Automobil na test zapožičala spoločnosť: Mitsubishi Slovensko (M Motors SK)

Cena: od 44 990 eur (v najvyššej výbave Instyle+)

Fotogaléria: Mitsubishi Outlander PHEV 2020

Prečítajte si aj:

Mitsubishi ASX vs. Eclipse Cross 2020: Ktorý model si nás získal viac?

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.