Oprava defektu a výmena duše na kolobežke je ťažšia ako na bicykli.
Dostať defekt na kolobežke nie je nič výnimočné. Práve naopak, podľa skúseností používateľov na rôznych fórach a sociálnych sieťach sú niektoré kolobežky vďaka menším kolesám a špecifickým pneumatikám k tomuto neduhu doslova náchylné. Keďže v posledných dňoch som na svojej Kugoo Kirin M4 Pro hneď dvakrát za sebou menil deravú dušu, v tomto článku by som chcel zhrnúť niekoľko pripomienok a rád, ktoré sa vo videonávodoch na YouTube vždy nenachádzajú.
Tento text nemá byť nejakým návodom krok za krokom, ako vymeniť dušu na kolobežke, ale naozaj skôr vymenovaním niekoľkých hlavných bodov.
V prvom rade treba mať na pamäti, že pre menší priemer kolesa je výmena duše na kolobežke podstatne ťažšia ako na bicykli. S menením duší na nich mám celkom dosť skúseností, avšak to bolo už pred tridsiatimi rokmi a samého ma celkom prekvapilo, o koľko to bolo ťažšie a ako mi chýbali skúsenosti, ktorých som mal vtedy dosť.
Pochopiteľne, rozdiely sú aj pri jednotlivých kolobežkách. Zatiaľ čo pri 8,5 palcových kolieskach napríklad na Xiaomi je to vraj doslova peklo (neviem, mal som Pro 2, ale našťastie som na nej defekt nedostal), na väčších 10 či 11 palcových kolesách rozmernejších kolobežiek je to o čosi jednoduchšie. Zo skúsenosti s mojou M4 Pro to môžem potvrdiť.
Radšej dve duše a poriadne náradie
Pri výmene deravej duše potrebujete novú (ak si netrúfate zalepiť ju) a tu hneď odporúčam rovno objednať dve, hlavne s výmenou nemáte skúsenosti, resp. ste ju rovnako ako ja dlho nerobili. Pri nasadzovaní ju totiž ľahko môžete poškodiť, čo sa stalo aj mne a o čom budem písať nižšie.
Pochopiteľne, pri akejkoľvek oprave či výmene je potrebný poriadny „sersám“, teda náradie. Základom sú montážne páčky, aké sa používajú aj pri bicykloch. Stoja len pár eur a ja som si kúpil hneď dve sady – celoplastové a kovové, ktoré mali jednu stranu „poplastovanú“. Plastové či poplastované sú vhodné z dôvodu, že hliníkové ráfy nepoškodia
V konečnom dôsledku som ale napokon musel použiť riadne montážne páky, z ktorých jedna pochádza ešte z 80. rokov z Lady 1200. Cyklopáčky sú totiž šetrné k disku, ale sú krátke a nevedel som s nimi niekedy vyvinúť potrebnú silu.
Mimoriadne potrebná pri takejto práci je trpezlivosť. Nečakajte, že dušu vymeníte za polhodinu (hoci sa to dá, mne sa to na druhýkrát, keď som už vedel, čo mám robiť, podarilo. Rovnako je treba opatrnosť, pretože vtláčať dušu do pneumatiky nie je nič jednoduché a páčkami ju ľahko poškodíte.
Ako teda na to?
Tento postup platí na Kugoo Kirin M4 Pro, ale základné rysy postupu platia pre mnohé kolobežky. Základom je sňať koleso dole z vidlice, čo u M4 Pro nie je problém, keďže stačí odkrútiť dve matice, ktoré nie sú ničím zakryté.
V mojom prípade šlo o zadné koleso s motorom, čo je ťažšie ako v prípade predného, kde motor nie je. Koleso stále zostalo s kolobežkou spojené napájacím káblom, takže treba dávať pozor, aby sa nepoškodil, alebo neroztrhol.
Niektoré kolobežky majú rozoberateľný ráf, ktorého jedna polovica sa dá uvoľnením skrutiek sňať dole. Bohužiaľ, Kirin M4 Pro má celistvý disk, takže nezostáva nič iné, ako montážnymi páčkami postupne jednu stranu pneumatiky vypáčiť z disku. Najlepšie je to pozrieť si práve vo videu, ako je napríklad toto:
Keď už máte polovicu pneumatiky voľnú, je v zásade jednoduché starú poškodenú dušu vytiahnuť. Potom na jej miesto začneme postupne vkladať (či skôr vtláčať) novú. Tu už treba byť opatrný, pretože ju ľahko môžeme prederaviť.
Duša má okrem toho pri vtláčaní tendenciu sa pokrkvať či pokrčiť, čo nie je dobré, pretože na mieste priehybu sa môže prederaviť. Myslím si, že práve takéto skrkvanie zapríčinilo po pár kilometrov defekt na mojej prvej vymenenej duši a musel som výmenu opakovať.
V druhom prípade som si už dával veľký pozor, aby som dušu podľa možností vyrovnával, dokonca som ju počas nasadzovania trochu nafúkal, aby sa vyrovnala, a potom zase vypustil. Evidentne to pomohlo, druhá duša už nedostala defekt.
Po vložení duše do pneumatiky musíme jej voľnú stranu opäť nasadiť na ráf. Toto je najkritickejšia časť výmeny, pretože pri malej pneumatike nie je veľa materiálu, aby sa mohla natiahnuť. Treba mať trpezlivosť a postupne ju montážnymi pákami zasúvať nazad. Tu mi celkom pomohlo, že som ich mal až sedem, päť bicyklových a dve automobilové.
Zdroj: vlastné
Prečítajte si tiež: