V najbližších dňoch sa má podľa meteorológov už aj na Slovensku citeľnejšie ochladiť, na čo by sa mali pripraviť aj majitelia elektromobilov.
Zima býva totiž pre elektrické autá najťažším obdobím roka, keďže sa ich batérie vplyvom nízkych teplôt rýchlejšie vybíjajú a skracuje sa tak ich dojazd. Experti AURES Holdings, prevádzkovateľa sietí autocentier AAA AUTO a Mototechna, radia, ako sa správne starať v zime o elektrické auto, na čo sa zamerať a vyhnúť sa tak možným problémom na cestách.
Mnohí majitelia batériových elektrických vozidiel (BEV) majú v obľube používanie celoročných pneumatík, a to pre viaceré výhody. Okrem toho, že si takto vystačia s jednou sadou pneumatík po celý rok, bývajú „celoročky“ často optimalizované pre nízky valivý odpor – a teda umožňujú dlhší dojazd. „Do mesta a na diaľnice sú v pohode, ale pri trvalom jazdení v horách, alebo pri snehovej kalamite s nimi musíte jazdiť opatrne. Pokiaľ viete, že budete jazdiť aj za snehom, kúpte si skutočné zimné pneumatiky. A to napriek tomu, že skracujú dojazd, za čo môže ich mäkšia zmes, ktorá však auto lepšie drží na premrznutej a klzkej vozovke,“ hovorí Petr Vaněček, co-CEO (spoločný generálny riaditeľ) AURES Holdings, prevádzkovateľa sietí autocentier AAA AUTO a Mototechna
Ak ste vášnivými lyžiarmi a elektromobil ešte len zháňate, voľte BEV s pohonom všetkých kolies, na výber je ich pomerne dosť. Ovládanie „štvorkolky“ na snehu je istejšie, BEV totiž bývajú výrazne ťažšie ako porovnateľné spaľovacie autá, čo ich na klzkom povrchu znevýhodňuje. „Celkovo sa správajú inak ako spaľovacie vozidlá, pri spomínanej vyššej hmotnosti majú veľmi nízke ťažisko. Ovládanie mení aj ich rekuperácia alebo dokonca ovládanie jedným pedálom. Pokiaľ nemáte skúsenosti, vrelo odporúčam vyskúšať si správanie sa vozidla v hraničných situáciách, buď na nejakom voľnom zasneženom parkovisku, alebo sa vydajte do školy šmyku. Tie bývajú vo veľkých mestách alebo napríklad pri závodných okruhoch,“ radí Petr Vaněček z AAA AUTO.
Vyhriata garáž je stávka na istotu
Veľkým problémom elektroáut pri nízkych teplotách je dojazd, ktorý sa podľa Americkej automobilovej asociácie znižuje v mraze o priemerne 12 percent, a to pri vypnutom kúrení; so zapnutým kúrením je to dokonca o 30 až 50 percent. Výhodu majú BEV s tepelným čerpadlom – ich vykurovanie spotrebováva približne 800 W na každú hodinu kúrenia, pri vozidlách s odporovým vykurovaním je to zhruba 2 000 W. „V prípade núdze sa dá ušetriť vypnutím vykurovania alebo výrazným znížením teploty a používať len vyhrievanie volantu a sedadiel, čo zaistí dostatočný komfort,“ radí Petr Vaněček a pridáva užitočný tip. „Aby ste zistili, ako na tom váš budúci elektromobil v zime bude, vytvorili sme na webových stránkach AAA AUTO špeciálnu kalkulačku. Keď v nej posuvníkom zadávate údaj o vonkajšej teplote, môžete si simulovať dojazd konkrétneho vybraného auta s konkrétnou degradáciou batérie. To je jedinečná služba, ktorú nikto na slovenskom trhu neponúka. Rovnako tak zistíte, či vybrané auto spĺňa vaše požiadavky na dojazd aj v tých najhorších podmienkach,“ vysvetľuje Petr Vaněček.
Pretože kúrenie v zime je energeticky náročné, oplatí sa predhriať si vozidlo pomocou diaľkového vykurovania v čase, keď je pripojený k nabíjačke – ideálne v temperovanej garáži, ktorá znižuje vychladnutie celého vozidla. „Batérie tak nestratia žiadnu energiu a bude na vás čakať príjemne vyhriaty interiér. V prípade, že garáž nemáte, je veľkou výhodou mnohých elektroáut aj možnosť odmrazenia okien na diaľku. A ešte zaujímavosť – moderné BEV zvládne v stojacej kolóne kúriť dlhšie ako rovnako moderné spaľovacie vozidlo. Znie to zvláštne, ale dokazujú to presné výpočty o spotrebovanej energii,“ dodáva Vaněček.
Pozor pri dlhých trasách
Na dlhších trasách môže aj predhriata batéria vychladnúť, čím sa zníži dojazd. Naplánujte si preto trasu defenzívnejšie, počítajte s nižším dojazdom, alebo aspoň majte pri ceste „núdzovú nabíjačku“. S plánovaním vám pomôžu aplikácie ako A Better Routeplanner (ABRP), ktoré zohľadnia stav vášho vozidla, jeho nastavenie, ale aj počasie, obsadenosť dobíjacích staníc či protivietor. „Ďalšou radou je nenechávať auto stáť v zime s batériou vybitou pod 20 percentami kapacity. Nízke teploty môžu zvýšiť odpor v batérii, čo ovplyvní jej výkon. Je potrebné ju udržiavať nabitú,“ radí Petr Vaněček s tým, že pokiaľ chcete zaistiť čo najdlhšiu životnosť trakčného akumulátora, správajte sa k nemu citlivo, čo sa týka akcelerácie aj rekuperácie. „Nielenže tým batériu šetríte, ale zabránite tiež tomu, aby sa do jej riadiacej jednotky zapísalo zlé zaobchádzanie. Moderné diagnostiky, ako napríklad Aviloo, používané v sieti AAA AUTO a Mototechna, totiž spoznajú, ako sa s trakčným akumulátorom v zime zaobchádzalo. Také auto potom trebárs odmietneme vykúpiť,“ hovorí Petr Vaněček.
„Ohľadom nabíjania ešte jedna užitočná informácia – keď necháte elektromobil na pomalej vonkajšej verejnej AC nabíjačke, napríklad cez noc v mraze a vlhku, môžete sa stať, že vám kábel k autu primrzne,“ pripomína Vaněček. Na týchto nabíjačkách sa tiež určite v zime stretnete so špinavými káblami. Zaobstarajte si na ne tašku či obal a pridajte do výbavy čističku káblov (improvizovane stačí hubka v obale) a tiež rukavice.
Na záver ešte k batérii, tentoraz však k tej dvanásťvoltovej, ktorá rovnako ako pri spaľovacom aute poháňa všetku elektroniku, stierače, svetlá alebo rádio. „Pri dlhom státí v zime sa môže vybiť, preto je nutné ju buď priebežne dobíjať, alebo auto čas od času nechať poriadne prejsť, aby sa nabila a váš elektromobil bol aj počas zimy schopný kedykoľvek vyraziť,“ uzatvára Petr Vaněček.