Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Mobilné zariadenia sa stávajú neoddeliteľnou súčasťou každodenného života spotrebiteľov a až 46 % respondentov plánuje využívať smartfón počas predvianočných online nákupov. Pri tomto spôsobe nakupovania je však evidentný generačný rozdiel:  55 % mladšej generácie vo veku 18-30 rokov plánuje nakupovať pomocou telefónu, zatiaľ čo u staršej generácie vo veku 45-65 rokov je to len 37 %. Slovenskí spotrebitelia oceňujú nákupy cez mobil najmä pre ich rýchlosť a bezpečnosť.

Spotrebitelia dnes očakávajú vysoko personalizované, intuitívne a bezproblémové platby, ktoré im umožnia spravovať svoje financie spôsobom, ktorý najlepšie vyhovuje ich individuálnym potrebám, či už kupujú kávu, žiadajú o pôžičku alebo nakupujú vianočné darčeky. Pre lepšie pochopenie týchto trendov, spoločnosť Visa v spolupráci s IPSOS uskutočnila prieskum o používaní mobilných telefónov na nakupovanie a platby na Slovensku.*

S blížiacim sa vrcholom nákupnej sezóny výsledky prieskumu spoločnosti IPSOS pre Visa naznačujú, že 25 % spotrebiteľov na Slovensku plánuje využiť svoj mobilný telefón na nákupy počas dní najvýraznejších zliav Black Friday a 15 % na novoročné zľavy.

Slováci využívajú pri nakupovaní rôzne spôsoby platby. Pri online nákupoch najviac preferujú platby kartou cez platobné brány alebo uložené karty (65 %). Zaujímavosťou je, že 58 % transakcií na dobierku sa v konečnom dôsledku platí kartou. V kamenných predajniach využíva platby kartou 59 % zákazníkov a 23 % používa mobilné telefóny alebo inteligentné hodinky. Ľudia oceňujú platby kartou pre ich rýchlosť (91 %) a bezpečnosť (78 %).

Generačné rozdiely v nakupovaní mobilom

Platba mobilom je populárnejšia u mladšej generácie. Traja z piatich Slovákov vo veku 18-35 rokov už platia v kamenných predajniach mobilom alebo inteligentnými hodinkami v zatiaľ čo vo veku 45 – 65 rokov je to polovica. V predvianočnom období plánuje nakupovať cez telefón až 55 % spotrebiteľov mladšej vekovej skupiny, zatiaľ čo zo staršej vekovej skupiny len 37 %. Tento rozdiel sa zväčšuje pri úhradách za služby, pričom mladšia skupina používa telefóny na platbu lístkov vo verejnej doprave alebo iných mesačných poplatkov až trikrát častejšie.

Mobilné peňaženky znižujú počet online podvodov

Mnohé mobilné platby sa uskutočňujú prostredníctvom mobilných peňaženiek, v ktorých je karta uložená v tokenizovanej forme. Dvaja z piatich Slovákov uviedli, že tieto peňaženky používajú pri online platbách.. Tokenizácia nahrádza citlivé údaje o platobnej karte jedinečným tokenom, ktorý ponúka výhody rýchleho, pohodlného a hlavne bezpečného nakupovania. Tokenizované platby znižujú počet podvodov na internete až o 50 %.** Inovatívne online platobné riešenie Click to Pay, ktoré sa pripravuje pre slovenských držiteľov platobných kariet, je novým štandardom, ktorý posúva elektronický obchod vpred tým, že prináša inovatívne bezpečnostné prvky, akým je napríklad tokenizácia.

„Mobilné platby, či už v obchode alebo online, patria medzi najbezpečnejšie spôsoby platenia. Všetky platby Visa uskutočnené pomocou smartfónu, inteligentných hodiniek alebo tabletu sú chránené rovnako ako akákoľvek iná transakcia platobnou kartou Visa. Dôležité je, že keď niekto zadá údaje o svojej karte do digitálnej peňaženky na svojom mobilnom zariadení, Visa nahradí ich údaje jedinečným súborom čísel. Táto technológia, nazývaná tokenizácia, poskytuje spotrebiteľom nakupujúcim online ďalšiu úroveň zabezpečenia,“ zdôrazňuje František Jungr, Riaditeľ produktu v spoločnosti Visa pre strednú a východnú Európu „Z pohľadu spotrebiteľa je kľúčové, aby boli platby bezpečné, pohodlné a jednoducho uskutočniteľné. Dnes je platba smartfónom jednoduchá a pridanie karty Visa do mobilného zariadenia podporujúceho platby zaberie len pár okamihov.“

*Zdroj dát: Ipsos pre spoločnosť Visa, január a november 2024, 1000 účastníkov.

 **Zdroj dát: VisaNet, Europe, tokenizovaná vs. netokenizovaná platobná karta a podvod, marec 2022

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.