Holandský Rembrandt zomrel pred 347 rokmi. To však nebráni tomu, aby maľoval ďalej. Aspoň nie v dobe technologického pokroku. S využitím technológie spracovania veľkého objemu dát (big data) bolo totiž možné zanalyzovať celú jeho tvorbu a navrhnúť, ako by asi vyzeral obraz, ktorý by Rembrandt vytvoril ako ďalší.

Na projekte The Next Rembrandt sa podieľala spoločnosť Microsoft, ING Bank, J. Walter Thompson Amsterodam, Delft University of Technology a múzeá Mauritshuis a Het Rembrandthuis.

Velká data přivedla k životu světoznámého malíře RembrandtaV rámci projektu sa naskenovalo v 3D podobe všetkých 346 známych Rembrandtových obrazov. Pomocou cloudových služieb Microsoft Azure sa rozpoznali tváre namaľovaných postáv a všetko sa následne preskúmalo z pohľadu kompozície obrazu, hĺbky a textúry maľby, z pohľadu objektu na obraze atď. Na základe získaných dát sa vytvoril ďalší obraz – portrét muža v čiernom oblečení zo 17. storočia s bielym límcom a klobúkom. Nový obraz je pozostáva zo z viac ako 148 miliónov bodov (pixelov) a využíva 168 263 častí u už existujúcich „pravých“ Rembrandtových obrazov. Obraz následne vytlačila špeciálna 3D tlačiareň.

Vytvorenie obrazu trvalo zhruba 18 mesiacov a vyvrcholil tento odhalením obrazu v Amsterdame. Údajne nebolo jednoduché preniesť tento obraz cez hranice, keďže colníci ho považovali za originál od Rembrandta. Podobnou techniku sa teraz pripravujú aj ďalšie obrazy svetových majstrov.

Rembrandt (celým menom Rembrandt Harmenszoon van Rijn) sa narodil 15. júla 1606 v Leydene a zomrel 4. októbra 1669 v Amsterdame. Tento maliar, grafik a rytec takzvaného holandského zlatého veku je považovaný za jedného z najlepších maliarov a grafikov západného umenia. Slávnym sa stal už počas života.

„Nový Rembrandt“ v číslach:

  • 346 spracovaných obrazov
  • 150 GB spracovaných dat
  • vac ako 500 hodin renderování nového obrazu
  • 148 milionónov pixelov, ktoré vytvorili nový obraz

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.