Posledné mesiace uplynulého roka 2017 sa niesli v znamení jabĺk. Okrem toho, že sme mali v redakcii všetky novinky od spoločnosti Apple, ktoré som mal možnosť vyskúšať, (iPhone 8, iPhone 8 Plus a iPhone X), tak som aj nejaké Apple zariadenia potreboval reklamovať

Presnejšie to bol MacBook Pro (Retina, 13-palcový, Early 2015) a iPhone 7 Plus. Rozdiel medzi týmito zariadeniami bol (okrem iného) ten, že na MacBook sa ešte vzťahovala ročná záruka od Apple, ale na iPhone 7 Plus už nie, nakoľko mal 13 mesiacov. V prípade iPhonu síce platí záruka zo zákona o ochrane spotrebiteľa (2 roky – fyzická osoba), ale reklamácia má mierne odlišnú postupnosť.

Apple poskytuje pre svoje zariadenia obmedzenú záruku po dobu jedného roka, v ktorej je zahrnutá aj 90 dňová telefonická technická podpora. Obmedzená záruka začína plynúť dňom zakúpenia produktu, pochopiteľne. Táto záruka sa síce nazýva obmedzená, ale iba časom, inak má viaceré výhody, ktoré vám iní výrobcovia (pravdepodobne) neposkytnú.

Výhody spočívajú v tom, že môžete reklamovať rôzne vizuálne nedostatky zariadenia, ktoré si pri kúpe nevšimnete, bežné nedostatky hardvéru/softvéru a mnoho iného. Netreba však zabúdať, že na mechanické poškodenia alebo poškodenia nesprávnym používaným produktu sa záruka nevzťahuje. Nižšie si môžete pozrieť tri základné body riešenia reklamácie, ktoré platia pre ročnú obmedzenú záruku.

Ak v rámci tejto záruky podáte platnú reklamáciu, spoločnosť Apple (autorizovaný servis) koná podľa svojho výberu:

  1. opraví produkt Apple pomocou nových alebo už použitých dielov porovnateľných s novými dielmi, pokiaľ ide o výkon alebo spoľahlivosť; alebo
  2. vymení produkt Apple za produkt, ktorý je aspoň funkčne porovnateľný s daným produktom Apple a ktorý sa skladá z nových alebo už použitých dielov porovnateľných s novými dielmi, pokiaľ ide o výkon a spoľahlivosť; alebo
  3. vám vráti kúpnu cenu na výmenu za vrátenie produktu Apple.

Ak si potrebujete skontrolovať nárok na servis a podporu, kliknite na tento odkaz > Apple

Podľa týchto troch bodov sa riadia všetky záručné reklamácie, pričom ide o veľmi rýchly proces, bez zbytočného naťahovania. Tieto body platili aj pre moju prvú reklamáciu – MacBook Pro. Zariadenie bolo zakúpené v známom obchode s elektrotechnikov, ale už z predchádzajúcej skúsenosti viem, že ak by som reklamáciu podal/riešil v tomto alebo inom obchode, tak by to bol pomerne zdĺhavý proces. Keďže MacBook potrebujem na prácu, tak som to chcel urýchliť najviac ako sa dá.

Urýchlil som to tak, že som zavolal na podporu spoločnosti Apple, odkiaľ mi obratom poslali mail s kontaktmi na všetky oficiálne servisné strediská na Slovensku, kde môžem zariadenie reklamovať. Opatrnosti nie je nikdy dosť – aby som nemal následne problém s bežnou zárukou zo zákona od predajcu, tak som zavolal do daného obchodu a uistil sa, či stým nebudú mať problém, ak zanesiem zariadenie priamo do servisného strediska, bez nutnosti papierovačiek u nich.

Samozrejme, uľahčia si to tak aj oni, a preto to bolo v poriadku. Zhodou okolností som si vybral servisné stredisko, kde posielajú časť zariadení aj oni. Odporúčam urobiť taký istý postup, nakoľko niektoré obchody s tým môžu mať problém a ak ich pri prvej reklamácii „obídete“, tak vám môžu robiť problémy s opätovnou reklamáciou, ktorú by ste si chceli uplatniť priamo cez daného predajcu. Takýto scenár je málo pravdepodobný, ale stať sa môže.

Jedným z oficiálnych servisných stredísk Apple zariadení na Slovensku je SWISS servis, ktorý má pobočku aj v Bratislave. Keďže bol poruke, tak som tam zavítal, pričom som si bol na 90% istý, že vzniknutú závadu mi musia uznať ako oprávnenú reklamáciu, nakoľko to bola výrobná vada množstva totožných zariadení – Odlepovanie antireflexnej vrstvy na displeji.

Táto vada nemá výrazný vplyv na funkčnosť, ale už na prvý pohľad vyzerá strašne. Moja predtucha sa potvrdila, milá slečna na pobočke MacBook prevzala, pozrela, vypísali sme potrebnú dokumentáciu, dal som podpis a dovidenia. V tomto prípade som nepotreboval ani doklad o kúpe zariadenia! Stačí, že je v ročnej lehote a nie je v registri uvedené ako odcudzené.

Samozrejmosťou je mail s potvrdením o prijatí reklamácie (preberací protokol), a taktiež následné upozornenie na ukončenie reklamácie mailom, ale aj SMS správou. Koľko to trvalo? Po 4 pracovných dňoch mi prišla SMS a mail, že je zariadenie hotové. Bol som milo prekvapený, 4 dni a reklamácia bola vybavená (pôvodný displej vymenený za nový) a mohol som zariadenie ďalej používať. Prvá skúsenosť dopadla nad očakávania.

Opravený MacBook som si prevzal a na výmenu tam nechal iPhone 7 Plus, ktorý mal problém s nahrávaním zvuku pri videu, miestami vypadávala Wi-Fi, a tiež signál. Rozdiel bol však v tom, že toto zariadenie už malo viac ako jeden rok a nevzťahovala sa naňho obmedzená ročná záruka. Priebeh prijatia bol však veľmi podobný, nakoľko záruka zo zákona je stále platná.

Rozdiel bol v tom, že pri reklamácii takéhoto zariadenia musíte predložiť platný doklad o kúpe. Keďže ide o uplatnenie záruky, ktorá vyplýva zo zákona o ochrane spotrebiteľa v danej krajine, tak aj samotné zariadenie musí pochádzať z tej krajiny (kúpené na Slovensku), v ktorej ho chcete dať reklamovať, resp. opraviť. Ak pochádza (napr. iPhone) z inej krajiny, tak to môže znamenať rôzne komplikácie alebo to, že vám zariadenie neopravia v rámci záruky, ale za bežnú taxu.

iPhone bol kúpený na Slovensku, tak ho prijali bez problémov. Opäť sme vypísali potrebnú dokumentáciu a už iba čakať. V ten deň som si bol prevziať na test iPhone X, takže to čakanie nebolo až takým „utrpením“ :). Pri odovzdávaní iPhonu do servisu nezabudnite vypnúť funkciu Find My iPhone (nájsť môj iPhone) – bez toho vám servis zariadenie neprevezme. Taktiež, bez ohľadu na zariadenie, nezabudnite na zálohu dát! Je možné, že dostanete nové zariadenie a k dátam v tom pôvodnom sa už nikdy nedostanete.

Opäť sa dostávam k otázke, koľko trval záručný servis? Celkovo 3 pracovné dni, z čoho som bol prekvapený. Po troch dňoch prišiel mail, že je zariadenie hotové. Po príchode do servisu mi bolo povedané, že zariadenie sa po diagnostike chýb neopravovalo a reklamácia sa vybaví výmenou za nový iPhone 7 Plus.

Nie je však nový ako nový, ide o servisný kus, ktorý síce musí kvalitatívne spĺňať všetky normy nového zariadenia, ale môže ísť o skladačku z rôznych totožných zariadení. Tak, či onak, je to vo svojej podstate nový telefón, na ktorom ale pokračuje pôvodná záručná doba, nie nová. (Ak sa mýlim, dajte vedieť v komentároch). K novému zariadeniu prináleží aj nové sériové číslo, ktoré nájdete v nastaveniach telefónu, a taktiež je uvedené na servisnom protokole. Ten je potrebné uchovať.

„Na náhradnú súčasť alebo produkt, prípadne opravený produkt Apple sa vzťahuje zostávajúca záruka pôvodného produktu Apple alebo deväťdesiat (90) dní odo dňa výmeny alebo opravy, podľa toho, ktorá záruka vám poskytne dlhšie pokrytie.“

Výsledkom celej reklamačnej púte s Apple zariadeniami bolo, že som bol skutočne prekvapený, ako rýchlo a jednoducho to funguje. Ak by som riešil reklamáciu cez predajňu, v ktorej boli zariadenia zakúpené, tak by bol výsledok, predpokladám, rovnaký, ale časovo by sa to určite natiahlo, načo som čas nemal.

V konečnom dôsledku môžem SWISS servis iba odporučiť, nakoľko bol celý priebeh reklamácie bezproblémový a jednanie ústretové. Ešte by som rád dodal, že nejde o žiadnu spoluprácu, reklamované zariadenia boli osobné a tento článok vznikol s myšlienkou pomoci našim čitateľom, ktorí vlastnia Apple zariadenia a chcú alebo v budúcnosti budú riešiť reklamáciu.

Prečítajte si aj:

iPhone X: Mesiac s hendikepovaným revolucionárom