Od 1. novembra sa na cestách začína zimná sezóna a preto nezabudnite na pravidlá, ktoré stanovujú povinnosť používania zimných pneumatík.
Opatrní musia byť vodiči aj pri cestovaní do zahraničia, kde sa pravidlá pohybu áut v zime môžu výrazne líšiť, vrátane vysokého trestu za ich porušenie. Upozorňujeme tiež, že hoci pneumatiky označené ako M+S sú na Slovensku stále z rozhodnutie Ministerstva vnútra SR povolené aj zime, napr. v Nemecku to už neplatí a tieto pneumatiky sa za zimné nepovažujú. Ale napr. poisťovňa UNIQA v prípade nehody v Nemecku nebude za ich použitie našich vodičov sankcionovať.
Povinnosť používať zimné pneumatiky na Slovensku jasne stanovuje zákon o cestnej premávke. Pri osobných autách zákon nepredpisuje presný dátum ale uvádza, že zimné pneumatiky musí mať vodič na vozidle vtedy, ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza.
Pre bezpečnosť teda nie je dôležitý dátum, ale poveternostné podmienky. Odborníci preto odporúčajú prezuť auto hneď, ako teploty klesnú pod 7°C.
„Zimné pneumatiky sú svojím špeciálnym dezénom a gumenou zmesou na zimných cestách oveľa bezpečnejšie než letné. Brzdná dráha letných pneumatík môže byť totiž na zimných cestách dlhšia o 20 až 30 %“, povedal riaditeľ oddelenia likvidácie škôd na motorových vozidlách UNIQA Jiří Moravec.
Pre nákladné autá ukladá zákon povinnosť jazdiť v čase od 15. novembra do 31. marca len ak sú vybavené zimnými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav.
„Odporúčame vodičom, aby zákonné termíny na prezutie auta dodržiavali a zohľadňovali pri tom aj poveternostné podmienky. Počasie a teda aj vlhkosť na ceste sa môže zmeniť z večera do rána na námrazu a tá v kombinácii s letnými pneumatikami môže spôsobiť vážne dopravné nehody,“ povedal Jiří Moravec z UNIQA.
Poisťovne evidujú prípady, keď v noci do rána náhle nasnežilo a vodiči hlásili viacero dopravných kolízií, ktoré spôsobil šmyk alebo nedobrzdenie a následné nárazy do vozidiel zozadu.
Zimné, letné či celoročné – ako je to s poistným plnením?
Povinnosť používať zimné pneumatiky sa v poistných zmluvách neuvádza. Podľa všeobecných poistných podmienok je však poistený povinný dbať, aby poistná udalosť nenastala, najmä nesmie porušovať povinnosti smerujúce k odvráteniu alebo zmenšeniu nebezpečenstva, ktoré sú mu právnymi predpismi uložené.
„Ku kráteniu plnenia by sme pristúpili iba vtedy, ak by bola preukázaná príčinná súvislosť medzi vznikom škody a nesprávne zvolenými pneumatikami,“ hovorí Jiří Moravec z UNIQA.
Vtedy sa už totiž poisťovňa zaujíma aj o hĺbku dezénu pneumatík a v zime by mala predstavovať minimálne 4 mm dezénu v hlavnej drážke dezénu. Aj jazda na predpísaných pneumatikách, ale s „opotrebovaným dezénom“, môže teda viesť k finančnej pokute, ak existuje priama súvislosť medzi použitými pneumatikami a vznikom nehody.
Zimné pneumatiky možno ľahko poznať podľa označení M+S, M.S, M/S alebo M&S (Mud and Snow). To isté sa týka aj tzv. celosezónnych pneumatík, ktoré stále častejšie používajú vodiči aj na Slovensku. Pokiaľ majú celoročné pneumatiky označenia M+S, spĺňajú podmienky stanovené na jazdu v zime.
Pre extrémne podmienky pri nižších teplotách a na náročné povrchy výrobcovia odporúčajú ešte kvalitnejšie značkové zimné pneumatiky označené grafikou 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake) popri označení M+S; jednotne považované za „alpský symbol“. Platí v rámci EÚ a v niektorých krajinách sa na jazdu v zime vyslovene vyžaduje.
A práve označenia zimných pneumatík rozprúdili v ostatných dňoch na Slovensku veľkú diskusiu. Informácia, že od 1. októbra sa za „zimnú pneumatiku“ považuje iba tá s horským symbolom so snehovou vločkou – 3PMSF, nie je pravdivá. Ministerstvo vnútra SR uviedlo, že pri používaní pneumatík na Slovensku sa nič nemení a naďalej postačujú v zimnom období aj pneumatiky s označením M+S, M.S alebo M&S.
Inak je to ale v Nemecku, kde už pneumatiky iba so symbolom M+S nie sú považované za zimné a v prípade kontroly alebo nehody v zimnom období vám za ich použitie hrozí pokuta.
Ako je to s povinnosťou prezuť auto v okolitých krajinách
Okolité krajiny majú povinnosť zimnej výbavy pre vozidlá upravenú rôzne. Nezabúdajte preto, že ak cestujete za hranice Slovenska, musíte sa riadiť predpismi danej krajiny. Najmä v Rakúsku by vás nerešpektovanie predpisov mohlo vyjsť poriadne draho.
Česká republika: Zákon nestanovuje na prezutie vyslovene všeobecnú povinnosť, motoristi v Čechách majú jazdiť na zimných pneumatikách od 1. novembra do 31.marca v prípade, ak je na vozovke sneh, ľad alebo námraza. Pozor, niektoré úseky v ČR však zimnú výbavu povinne predpisujú. Tie cesty sú označené dopravnou značkou. Za zimné pneumatiky sa považujú aj celoročné s označením M+S.
Rakúsko: Prezutie auta na zimu je povinné od 1.novembra do 15.apríla. Vodičom odporúčame túto povinnosť nepodceňovať, pokuty za neprezuté auto môžu dosiahnuť až niekoľko tisíc EUR.
Maďarsko: Neexistuje žiaden predpis, ktorý by vyžadoval používanie zimných pneumatík.
Poľsko: Prezuť auto na zimu sa iba odporúča, nie je to povinnosť.
Nemecko: Zimná sezóna v Nemecku trvá od 1. októbra do Veľkej noci. Autá musia byť v zimnej sezóne vybavené zimnými alebo celoročnými pneumatikami. Podľa nových pravidiel sa tam za zimné pneumatiky považujú tie s horským symbolom so snehovou vločkou – 3PMS. V prípade Jazdy/nehody v zime na pneumatikách s označením iba M+S môžu vodiči dostať pokutu.
Zdroje: Ministerstvo dopravy, UNIQA
Prečítajte si tiež